مقابل آمریکا ایستاده‌ایم ولی حق‌آبه را از افغانستان نمی‌توانیم بگیریم
کد خبر: 4110177
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸
آیت‌الله محامی:

مقابل آمریکا ایستاده‌ایم ولی حق‌آبه را از افغانستان نمی‌توانیم بگیریم

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: ذهنیت بنده این است که وزارت خارجه ما در پیگیری حقابه سیستان همت نکرده و ایران که در مقابل آمریکا ایستاده اگر نتواند حق خود را از افغانستان بگیرد دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند، ما باید از اهرم‌های مختلف استفاده کنیم.

آیت‌الله محامی امام‌جمعه زاهدانبه گزارش ایکنا از سیستان و بلوچستان، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان، آیت‌الله مصطفی محامی نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان روز گذشته 5 دیماه در دیدار اقشار مختلف مردم شیعه و اهل سنت شهرستان زهک ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، گفت: رابطه پیامبر اکرم(ص) با دخترشان حضرت فاطمه(س) یک رابطه ویژه بود از این جهت که پیامبر اکرم(ص) نمونه یک انسان کامل و ابعاد مختلف وجودی ایشان در حد اعلاء بود و لذا محبتی که پیغمبر اکرم(ص) نسبت به دخترش داشت در حد بسیار بالایی بود.
 
نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان ادامه داد: حضرت زهرا(س) نیز خود یک انسان ویژه است و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) ابراز محبت‌ و توصیفاتی در خصوص دختر خود داشته‌اند که این توصیفات، باید برای ما چراغ راه باشد زیرا افرادی که پیغمبر اکرم(ص) از آن‌ها تجلیل می‌کند مناره‌های هدایت هستند و انسان با درس گرفتن از چنین کسانی می‌تواند راه سعادت خود را باز کند.
 
وی ادامه داد: حضرت فاطمه(س) در عرصه‌های مختلف نقش آفرینی کرده و در این جهت از ابزارهای مختلف استفاده نمود تا بتواند جامعه را به سوی سعادت راهنمایی کند و ما نیز باید از ایشان درس بگیریم و برای دفاع از اسلام از همه هستی خود سرمایه گذاری کنیم.
 
نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان بیان داشت: مردم سیستان در سابقه تاریخی خود ولایتمداری‌شان را نشان داد‌ه‌اند و جمعیت معاصر این خطه نیز ولایتمداری، غیرت دینی، طرفداری از نظام، مرزداری از مرزهای ایران را با همه سختی‌ها، فشارها، توطئه‌ها و تبلیغات دشمن نشان داده‌اند و پای انقلاب و ولایت هستند و از امینت و وحدت خود تا پای جان دفاع می‌کنند.
 
آیت‌الله محامی اظهار داشت: اصلاح فرهنگ منطقه حرف درستی است که همه باید دست به دست هم بدهند و مسئولان و علما نیز همراهی کنند زیرا اگر این همکاری نباشد به همان میزان خلاء و خلل در فرهنگ ایجاد می‌شود.
 
وی در پاسخ به درخواست تعدادی از مردم مبنی بر فواید بیشتر طرح رزاق برای مردم عنوان کرد: بنده به طور مکرر با مسئولان در کشور و استان گفتگو کردم و گزارشی ارائه دادند مبنی بر اینکه با اجرای طرح رزاق مبلغی به حساب وارد شده و با استفاده از این مبلغ سعی دارند تا مشاغل زودبازده در منطقه ایجاد کنند.
 
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با بیان اینکه امیدواریم مردم نتیحه این طرح‌ها و آماری که توسط مسئولان ارائه می‌شود را در سفره خود ببینند، در پاسخ به گلایه دیگر مردم مبنی بر حق‌آبه سیستان، عنوان کرد: زمانی در خطبه‌های نماز جمعه گفتم انگار مردم و مسئولین بی آبی را جدی نگرفتند و توصیه کردم که همانند دوران کرونا که دست به دعا شدید برای رفع خشکسالی نیز نماز بخوانید و دست به دعا بردارید.
 
طوری اقدام کنیم که حرف‌مان به مسئولان برسد
 
آیت‌الله محامی ضمن بیان این مطلب که باید به گونه‌ای اقدام کنیم که حرف ما به مسئولان استان و کشور برسد تا وادار به انجام کار شوند، افزود: مسئولان و نمایندگان مجلس باید همواره مشکلات و مطالبات مردم را بازگو کنند و بنده نیز تا حد توان در این جهت تلاش کردم و در گردهمایی ائمه‌جمعه کشور با رئیس‌جمهور به بیان مشکلات کشور پرداخته و مصادیقی از استان را عنوان و عرض کردم تا مشکل مردم حل نشود بی‌فایده است و خیلی از طرح‌هایی که در حال حاضر به اجرا در آمده می‌توانست سال‌ها قبل به اجرا در بیاید نه اینکه وقتی درگیری شود و تعدادی کشته شوند تازه به دنبال راهکار و اقدام عملی باشیم.
 
وزارت خارجه درپیگیری حق‌آبه سیستان همت نکرده است
 
وی ادامه داد: ذهنیت بنده این است که وزارت خارجه ما در پیگیری حق‌آبه سیستان همت نکرده و ایران که در مقابل آمریکا ایستاده اگر نتواند حق خود را از افغانستان بگیرد دیگر حرفی برای گفتن باقی نمی‌ماند. ما باید از اهرم‌های مختلف استفاده کنیم، ایران از چندین میلیون مهاجر افغانستانی پذیرایی می‌کند اما در مقابل، افغانستان حاضر نیست تا برای چند صدهزار نفر، حق‌آبه را آزاد کند و در این جهت رذالت‌هایی هم به خرج می‌دهند به گونه‌ای که آب را به نمک‌زار می‌فرستند اما حاضر نیستند آب به مردم ایران برسد.
 
امام‌جمعه زاهدان اظهار داشت: زمانی که بنده ابن مسئله را برای رئیس جمهور بیان کردم بلافاصله در هیئت دولت جلساتی تشکیل و به بررسی پرداختند اما خروجی حاصل نشد و ما چیزی مشاهده نکردیم، نکته اساسی این است که ما باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم تا دستمان جلوی دیگران دراز نباشد و هنگامی که به استان آمدم مسئولان گزارش‌هایی از نحوه اجرای طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار ارائه دادند و بنده که متخصص امر نبودم اولین سوالی که در ذهنم شکل گرفت این بود که اگر روزی افعانستان آب ندهد چه خواهد شد که در پاسخ مطرح کردند قرارداد داریم و افغانستان ملزم به دادن آب است.
 
آیت‌الله محامی ادامه داد: متاسفانه همان سوال آن روزهای من در زمان حال حاضر اتفاق افتاده است و معمولاً کشورها سرمایه‌گذاری و هزينه می‌کنند تا خودکفا شوند اما این همه هزینه در طرح آبیاری۴۶هزار هکتار صورت گرفت تا ما همچنان وابسته به غیر باشیم.
 
باید الگوی کشت در منطقه تغییر کند
 
وی ادامه داد: آنچه در سفر رئیس جمهور مصوب شد و همچنان در حال پیگیری آن هستیم این بود که پروژه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پا به پای هم دنبال شود و امیدواریم زودتر نتیجه را ببینیم، با توجه به مشکلات موجود در منطقه سیستان و خشکسالی باید الگوی کشت و اشتغال در منطقه تغییر کند و نمی‌توانیم همچنان به کشاورزی و دامداری پافشاری کنیم.
 
آیت‌الله محامی تصریح کرد: وحدت و قدرت جامعه اسلامی خار چشم دشمن است و دشمن هیچ‌گاه از دشمنی دست بر نمی‌دارد و می‌خواهد ما پیروز نشویم، نمانیم و پیشرفت نکنیم که به لطف خداوند پیروز شدیم، ماندیم و در خیلی بخش‌ها پیشرفت کردیم و در برخی عرصه‌ها مانند اقتصاد نیز به خوبی عمل نکرده و دچار مشکل هستیم.
 
دشمن برای استان برنامه‌ریزی کرده
 
وی گفت: دشمن از وحدت و یکپارچگی مردم در استان ما متعجب بود و با تشکیل اتاق فکر به طراحی و برنامه‌ریزی مختص استان پرداخته و ما باید در این جهت هوشیار باشیم، مشکلات قابل انکار نیست اما باید توجه کنیم که شرایط کنونی و امکانات حال حاضر با گذشته تفاوت زیادی دارد اما به علت محرومیت تاریخی در شاخص‌ها زیر جدول هستیم‌ و در این جهت با تلاش و کوشش باید به دنبال بیشتر کردن سرعت قطار رشد و توسعه در استان باشیم.
انتهای پیام
captcha