حواشی متنوع فعالیت‌های قرآنی در دومین هفته آبان‌
کد خبر: 4096757
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
مروری بر رویدادهای قرآنی هفته

حواشی متنوع فعالیت‌های قرآنی در دومین هفته آبان‌

دومین هفته آبان خبرهایی از فعالیت‌های قرآنی شهرداری تهران، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور منتشر شد که هر کدام حاشیه‌های خاص خود را به همراه داشت. انتشار بیانیه از سوی نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی و درخواست بازداوری تلاوت‌های این مسابقات از دیگر موضوعاتی بود که بازخوردهایی را به همراه داشت.

حاشیه‌های متنوع فعالیت‌های قرآنی کشور در دومین هفته آبان‌ماه

به گزارش ایکنا، در دومین هفته آبان ماه 1401 بیش از هر هفته دیگری شاهد انتشار خبرهای حاشیه‌ای پیرامون فعالیت‌های قرآنی نهادهای مختلف بودیم، از جمله این حواشی باید به معرفی سرپرست جدید شورای عالی قرآن شهرداری تهران اشاره کرد. این معرفی در حالی صورت گرفت که طی روزهای قبل از آن شاهد انتشار خبرهایی در مورد حذف این شورا از شهرداری تهران بودیم.

از دیگر خبرهای حاشیه‌ای این هفته باید به صدور بیانیه‌ای از سوی نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور مالزی اشاره کرد. مسعود نوری در بیانیه خود از داوران کشورمان خواسته بود تا با بازدواری تلاوت‌های اجرا شده در مالزی به واقعیت آنچه او ناداوری خوانده بود، پی ببرند. همچنین در این رابطه نشست آسیب‌شناسی اعزام قاریان و حافظان به مسابقات بین‌المللی قرآن در ایکنا برگزار شد.

حاشیه دیگر این هفته به انتخابات اوایل آبان ماه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور باز می‌گردد. در این انتخابات که با اعتراضات غیر رسمی برخی از فعالان قرآنی کشورمان نیز همراه بود، حاشیه‌هایی وجود داشت که ایکنا طی گزارشی به برخی از آنها اشاره کرد.

چهارمین حاشیه دومین هفته آبان‌ماه به نشست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران موسسات قرآنی مردم‌نهاد مرتبط است. به محض انتشار خبر برگزاری این نشست شاهد اعلام موضع‌های مختلفی از سوی مدیران برخی موسسات نسبت به نحوه دعوت از مدیران موسسات برای حضور در این نشست و تبعیضی که در این مورد رخ داده است، بودیم.

این حواشی باعث شد تا دومین هفته آبان ماه به یکی از هفته‌های پرحاشیه در حوزه فعالیت‌های قرآنی کشور تبدیل شود. در ادامه اشاره‌ای گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور شده است.

معرفی سرپرست شورای عالی قرآن شهرداری تهران

حوزه فعالیت های قرآنی شهرداری تهران طی روزهای اخیر با حاشیه هایی مواجه شد. در هفته قبل یکی از مدیران قرآنی شهرداری تهران طی گفت وگویی با ایکنا خبر از حذف شورای عالی قرآنی شهرداری تهران داده بود. اما در اولین روز این هفته حکم سرپرست جدید این شورا صادر شد. بر همین اساس طی حکمی از سوی محمدامین توکلی‌زاده، معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران مهدی سیفی، حافظ کل و استاد قرآن کریم به عنوان سرپرست اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران منصوب شد.

مهدی سیفی، حافظ کل قرآن و همچنین مدیر دارالقرآن یگان نیروی مخصوص سپاه و مدیر مجموعه قرآنی سلیم با بیش از ۱۰ شعبه فعال در سطح شهر تهران و عضو هیأت داوران اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم است. پیش از مهدی سیفی، سیدحسین موسوی بلده، مسئول شورای عالی قرآن شهرداری تهران بود.

نکات قابل تأمل از انتخابات اخیر ستاد عالی مسابقات قرآن

اوایل آبان ماه بود که چهل و نهمین جلسه ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآنی کشور در دبیرخانه این ستاد برگزار شد. در بخشی از این جلسه اعضای حقیقی و مسئولان کمیته‌های چهارگانه پس از رأی‌گیری انتخاب شدند که این انتخابات با حاشیه‌هایی همراه بود. حاشیه‌هایی که به هفته جاری کشیده شد و گزارشی در مورد این انتخابات بر روی خروجی ایکنا قرار گرفت.

حواشی متنوع فعالیت‌های قرآنی در دومین هفته آبان‌

از جمله نکات قابل توجه در این انتخابات باید به حضور پررنگ افراد مرتبط با شورای عالی قرآن و کسب بیشترین آراء از سوی آنها اشاره کرد. محمدتقی میرزاجانی، محمدحسین سعیدیان، مهدی حسنی، علی صالحی‌متین، کریم دولتی و محمدرضا پورمعین افرادی هستند که در مقاطعی با شورای عالی قرآن ارتباط کاری داشته‌اند. با این حساب باید اینگونه تحلیل کرد که شورای عالی قرآن در این انتخابات بیشترین موفقیت را داشته است.

بهره‌مندی معلمان «مهرآفرین» از طرح رتبه‌بندی

هشتم آبان‌ماه، خبرهای خوشایندی از نشست علنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی پیرامون معلمان طرح مهرآفرین منتشر شد. بهارستان‌نشینان در این روز و در جریان بررسی جزئیات لایحه اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری با پیشنهاد «محمدحسن آصفری» در خصوص اصلاح کل ردیف ۹ ماده واحده پیرامون معلمان طرح مهرآفرین موافقت کردند، تا به این ترتیب این معلمان نیز مشمول طرح رتبه‌بندی شوند.

معلمان طرح مهرآفرین، معلمانی بودند که در پایان دولت دهم به صورت پیمانی جذب آموزش و پرورش شدند. این معلم‌ها در طرح رتبه‌بندی معلمان لحاظ نشده بودند. همین امر موجبات تجمعات اعتراضی آنها در ماه‌های گذشته شده بود.

دیدار مدیران امور قرآنی ارتش و اوقاف

مدیران قرآنی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ضمن دیدار با رئیس این مرکز، نشستی را با موضوع فعالیت‌های قرآنی ارتش و راه‌های گسترش این فعالیت‌ها برگزار کردند.

در این نشست ظرفیت‌های قرآنی نیروی زمینی ارتش از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علی نوری، مرکز قرآن، عترت و نماز نیروی زمینی ارتش و سایر مدیران و صاحب‌نظران مطرح و نکاتی نیز از سوی حمید مجیدی‌مهر، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و دبیر ستاد عالی مسابقات قرآنی کشور مطرح شد.

بررسی آینده فعالیت شورای قرآنی شهرداری تهران

پس از انتشار گفت‌وگوی ایکنا با سیدحسین موسوی‌بلده، رئیس پیشین اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران طی هفته گذشته که خبر «حذف شورای عالی قرآن شهرداری تهران» را از سیستم شهرداری و شورای اسلامی شهر داده بود، ایکنا در این هفته و پس از معرفی سرپرست جدید این شورا، به سراغ مدیران و مسئولان حوزه شهری رفت تا به بررسی آینده فعالیت‌های قرآنی شهرداری تهران بپردازد.

بازدید مدیران قرآنی ارتش از ایکنا

سرهنگ حمیدرضا تندرو، جانشین رئیس اداره عقیدتی ـ سیاسی ستاد ارتش و هیئت همراه روز، نهم آبان‌ماه با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از تحریریه‌های فارسی و بین‌الملل ایکنا و بخش‌های مختلف این سازمان بازدید کردند. انعقاد تفاهم‌نامه برای برگزاری دوره تربیت مربی قرآن ویژه دانشجویان و کارکنان ستاد آجا، تفاهم‌نامه برگزاری کلاس‌های تخصصی حفظ قرآن، پشتیبانی و حمایت برگزاری هر چه بهتر مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ستاد آجا و برگزاری دوره‌های خبرنویسی ویژه دانشجویان دانشگاه‌های ستاد از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود.

پیگیری آخرین وضعیت برگزاری همایش ملی حافظان قرآن

بیستمین جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم طی روزهای گذشته برگزار و در بخشی از آن آخرین جزئیات برگزاری همایش ملی حافظان قرآن کریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بررسی نحوه برگزاری همایش ملی حافظان قرآن کریم و گزارش وضعیت تصویب اعتبارات برنامه‌های ستاد راهبری طرح ملی حفظ از سوی رئیس کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی دو دستور اصلی این جلسه بود.

تهیه بسته حمایتی «نهضت احیای مؤسسات قرآنی»

نشست معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با مدیران مؤسسات قرآنی سراسر کشور پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۰ آبان‌ به صورت مجازی برگزار شد. این نشست با حاشیه‌هایی هم همراه بود که از جمله آن باید به اعتراض مدیران بخری موسسات مبنی بر نحوه دعوت از مدیران جهت حضور در نشست بود.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست که به صورت مجازی برگزار شد از آماده شدن یک بسته حمایتی برای موسسات قرآنی مردم نهاد خبر داد و گفت: یک بسته مسنجم نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با عنوان «نهضت احیای مؤسسات قرآنی مردمی» در دوران بعد از کرونا تهیه شده که تا دو هفته دیگر رونمایی خواهد شد.

طرح شائبه تحقیر قاریان ایرانی

نماینده ایران در شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی در این هفته طی بیانیه‌ای به شرح اتفاقاتی که در این دوره از مسابقات رخ داده پرداخته و در آن از مواردی همچون طولانی شدن مدت سفر به مالزی، احتمال تحقیر سطح تلاوت قاریان ایرانی از سوی دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات و پیشنهاد بازداوری و بازشنوایی تلاوت نفرات اول تا چهاردهم مسابقات از سوی هیئتی از داوران برجسته ایرانی سخن به میان آورد.

در بخشی از بیانیه مسعود نوری آمده است: «امید است مسئولین عزیز و دلسوز قرآنی جمهوری اسلامی ایران که در این سال‌ها، انصافاً زحمات خالصانه‌ای برای ترویج فرهنگ والای قرآن کریم متحمل شده‌اند، با توجه به نتایج ناعادلانه این مسابقات و سایر مسابقات مشابه بین‌المللی، تدابیری بیندیشند که عاقبت و سرنوشت قرآنی قاریان منتخب ایرانی که سال‌های متمادی در امر قرائت قرآن کریم زحمات فراوانی کشیده و عمر خود را در این راه مصروف می‌کنند، به نتایج مسابقات این‌چنینی گره نخورده و جایگاه آنها به عنوان قاریان بین‌المللی یا هر عنوان مقبول دیگری شناخته شده و حفظ گردد.»

برگزاری دوره آموزشی تجوید استدلالی ویژه بانوان

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی بانوان معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد از برگزاری دوره آموزشی تجوید استدلالی خبر داد و گفت: این دوره با حضور استادان شناخته شده کشورمان از ۱۵ آبان‌ماه به صورت حضوری و غیر حضوری اجرا می‌شود. در این دوره امکان حضوری برای شهروندان تهران فراهم شده و سایر افراد از ظرفیت آنلاین که برای ۱۰۰ نفر در نظر گرفته شده است، استفاده خواهند کرد. این دوره به مدت ۲۰ جلسه به طول خواهد انجامید و پس از آن طی آزمونی از سوی اداره کل آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به شرکت‌کنندگان گواهینامه اعطا می‌شود.

احراز صلاحیت قاریان ممتاز به استادان جلسه‌دار واگذار شود

وحید نظریان، قاری ممتاز کشورمان این هفته در گفت‌وگویی با ایکنا با اشاره به ظرفیت جلسات قرآن در شناساندن قاریان ممتاز به جامعه بیان کرد: اگر قاریان صاحب‌جلسه از سوی نهادهای متولی امور قرآنی از صلاحیتی برخوردار شوند که بتوانند عملکرد قاریان حاضر در جلسه را بررسی و سپس این عملکرد را گزارش دهند، قاریان بسیاری شناسایی می‌شوند که می‌توان به آن‌ها کرسی‌های تلاوت برای ارائه هنرشان داد.

تغییر مکان استقرار هیئت داوران مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن

مکان برگزاری داوری مرحله مقدماتی مسابقات سراسری قرآن، که بر اساس برنامه اعلام شده از سوی مرکز امور قرآنی اوقاف باید نیمه دوم آبان‌ به میزبانی استان کرمانشاه برگزار می‌شد، تغییر کرد.

بر همین اساس و به فاصله ۱۰ روز به شروع داوری فایل‌های ضبط شده، شنیده‌ها حاکی از این است که میزبانی این مرحله از مسابقات به دلیل برخی ملاحظات فنی و اجرایی به استان تهران تغییر یافته است. داوری آثار ضبط شده طی روزهای ۱۷ تا ۳۰ آبان در مجتمع امام خمینی(ره) تهران در مجموعه شورای عالی قرآن برگزار می‌شود.

آغاز ثبت‌نام جشنواره قرآنی وزارت بهداشت

نشست کارشناسان ادارت قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور روز چهارشنبه ۱۱ آبان، در مجتمع آموزشی شهید رجایی و با حضور رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و سایر مدیران این مرکز برگزار شد. در بخشی از این نشست علاوه بر رونمایی از آیین نامه بیست و هفتمین دوره جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت، از پوستر این جشنواره هم رونمایی شد.

همچنین در بخشی از این نشست با ثبت نام نمادین از یکی از حاضران، به طور رسمی ثبت نام برای حضور در این دوره آغاز شد. این زمان از یازدهم آبان تا بیستم آذرماه ادامه خواهد داشت. بیست و هفتمین جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت ویژه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های علوم پزشکی در شش بخش و ۵۳ رشته در دو مرحله دانشگاهی و سراسری برگزار می‌شود.

آسیب‌شناسی شیوه اعزام و انتخاب قاریان و حافظان به مسابقات قرآن

نشست آسیب‌شناسی شیوه انتخاب و نحوه حضور نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن با حضور اساتید، قاریان، حافظان و مدیران امور قرآنی کشورمان، عصر روز، ۱۱ آبان‌ماه به میزبانی ایکنا برگزار شد.

در بخشی از این نشست آماری از حضور قاریان و حافظان ایرانی در مسابقات بین‌‌المللی قرآن اعلام شد که بر این اساس، از سال ۱۳۷۰ تاکنون ۴۱۷ نفر از ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم حضور یافته‌اند. از این تعداد ۲۷۸ نفر موفق به کسب رتبه‌های اول تا پنجم شده‌اند. یعنی حدود ۶۶ درصد قاریان و حافظانی که به نمایندگی از ایران در مسابقات بین‌المللی حضور یافته‌اند، حائز رتبه‌های اول تا پنجم شده‌اند.

راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از راه‌اندازی سامانه جامع فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی «نورینو»، خبر داد. به گفته میکائیل باقری این سامانه فضای تازه‌ای را در فعالیت‌های قرآن، عترت و نماز وزارتخانه آموزش و پرورش ایجاد خواهد کرد. این سامانه در ششمین دوره توانمندسازی ۷۶۰ مدیر دارالقرآن‌های کریم سراسر کشور در اصفهان رونمایی شد.

محفل تلاوت قرآن در بیرجند

حجت الاسلام و المسلمین محسن محمدی، مشاور استاندار خراسان‌جنوبی در امور روحانیت ۹ آبان ماه در مراسم گرامیداشت سومین روز تشییع و خاکسپاری شهدای حادثه تروریستی حرم مطهر شاهچراغ (ع) در استانداری خراسان جنوبی اظهار کرد: شهادت افتخاری بزرگ برای مسلمانان است. 

وی با اشاره به شکست دشمن در این حوادث اخیر، تصریح کرد: دشمن سعی داشت با استفاده از فضای مجازی و سلبریتی‌ها و دروغ پراکنی، شخصیت‌ها را زیر سؤال برده و سپاه و بسیج و نهادهای امنیتی را تخریب کند؛ ملت بصیر و روشن بین ایران با حضور در تشییع جنازه شهدا و راهپیمایی‌های محکومیت اغتشاشات نشان دادند که همیشه همراه نظام بوده و خواهند بود.

در این مراسم سعید پرویزی، قاری بین‌المللی قرآن کریم آیات وحی را تلاوت و مداحان به مرثیه‌سرایی پرداختند.

دیدار با خانواده شهید قرآنی محسن چینی‌فروشان

جمعی از فعالان قرآنی کشور ۱۱ آبان‌ماه با حضور در بیت شهید قرآنی محسن چینی‌فروشان با خانواده شهید دیدار و یاد و خاطره آن شهید را گرامی داشتند.

انتهای پیام
captcha