«اخلاق»، «مسئولیت‌پذیر بودن» و «معنویت‌گرایی»؛ مؤلفه‌‎های اسلام اهل بیتی
کد خبر: 4082628
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
آیت‌الله رمضانی مطرح کرد:

«اخلاق»، «مسئولیت‌پذیر بودن» و «معنویت‌گرایی»؛ مؤلفه‌‎های اسلام اهل بیتی

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنرانی پیش از خطبه‎‌های نماز جمعه تهران گفت: مؤلفه‌های اسلام اهل بیت(ع)؛ «اخلاق»، «مسئولیت‌پذیر بودن» و «معنویت‌گرایی» است و امروز در دانشگاه‌های بزرگ دنیا به دنبال این هستند که اثرات اسلام اهل بیتی بر زندگی انسان را کشف و بررسی کنند.

آیت الله رمضانی

به گزارش خبرنگار ایکنا، آیت‌الله رضا رمضانی، دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران که امروز جمعه یازدهم شهریور، در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، با تسلیت فرا رسیدن شهادت حضرت رقیه(س) گفت: تشکیل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بعد از انقلاب اسلامی را می‌توان یکی از ثمرات مهم انقلاب دانست. در سال 1369 و در زمان رهبری مقام معظم رهبری این فرصت ایجاد شد که درخواست مهم علمای کشورهای مختلف برای تشکیل مجمع جهانی اهل بیت(ع) عملیاتی شود و این مجمع جهانی شکل بگیرد.

وی به ظرفیت‌های مجمع جهانی اهل بیت(ع) برای تبلیغ شعائر اهل بیت اشاره کرد و از افزود: در مجمع مبلغان بومی به‌کار گرفته شده‌اند که تمام تلاششان این است مکتب اهل بیت(ع) را به زبان بومی ترویج دهند. همچنین این مجمع دانشگاهی را تشکیل داده که در مقطع کارشناسی ارشد در حوزه ترویج مکتب اهل بیت(ع) دانشجو تربیت می‌کند و از سوی دیگر شبکه‌ ماهواره‌ای را راه انداخته که به زبان عربی پخش محتوا دارد. همچنین وبگاه ویکی‌شیعه را در اختیار دارد که اخیراً پنج زبان دیگر آن به وسیله رئیس جمهور رونمایی شده است و در نهایت هم خبرگزاری ابنا هم برای ترویج مکتب اهل بیت(ع) راه‌اندازی شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مکتب اهل بیت(ع) باید در جهان ترویج داده شود، عنوان کرد: ضروری است که در این راستا معرفتمان را به اهل بیت(ع) افزایش دهیم و البته معرفت باید در سایه طاعت و بندگی وجود داشته باشد.

رمضانی گفت: اهل بیت(ع) دوست دارند که ما در مسائل فهم و بصیرت داشته باشیم. اگرادبیات اهل بیت(ع) به درستی به جهان مخابره شود، فاتح میدان‌ها خواهد بود. امروز مشاهده می‌کنیم در بسیاری از پایخت‌های کشورهای اروپایی تعداد قابل توجهی از مردم برای عزاداری روز عاشورا در خیابان‌ها حاضر می‌شوند. امام حسین(ع) برای بسیاری از مسلمانان الگوست و به دلیل درس آزادگی و بندگی که داده، در جهان مخاطبان بسیاری دارد.

دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: اگر می‌خواهیم ادبیات اهل بیت(ع) محقق شود لازمه‌اش این است که با ادبیات متفاوت و با زبان بومی مکتب اهل بیت(ع) را ترویج دهیم تا دیگر شاهد افراط‎‌‌گرایی در کشورها نباشیم.

رمضانی به تلاش‌های دشمن برای کمرنگ کردن آموزه‌های اهل بیت(ع) اشاره کرد و افزود: دشمن در اسلام انحرافاتی را به وجود آورده و به اسلام ضرباتی را زده‌ و تلاش می‌کند با آموزه‌ها و شریعت اسلام مقابله کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مؤلفه‌های اسلام اهل بیتی پرداخت و ادامه داد: از مؤلفه‌های اسلام اهل بیت(ع)؛ «اخلاق»، «مسئولیت‌پذیر بودن» و «معنویت‌گرایی» است و امروز در دانشگاه‌های بزرگ دنیا به دنبال این هستند که اثرات اسلام اهل بیتی بر زندگی انسان را کشف و بررسی کنند ولی در مقابل بدخواهان درصدد مقابله با این مؤلفه‌‎ها هستند. اسلام اهل بیتی طوری انسان را تربیت می‌کند که اگر مسلمان ندای غیرمسلمان را شنید، به آن ندا پاسخ می‌دهد و او را درمی‌یابد.

رمضانی با بیان اینکه بسیاری تلاش می‌کنند که بگویند اسلام دین غیرسیاسی است، گفت: اما در اصل اهل بیتی اسلامی نیست که به اتفاقات سیاسی بی‌تفاوت باشد، بلکه نسبت به آن نهایت دقت و توجه را دارد. امام خمینی(ره) معتقد بودند که در این عصر می‌توان اسلام اهل بیتی را در حکومت لحاظ کرد و از طریق آن به اقتدار بین‌المللی و جهانی دست یافت تا مقدمه‌ای برای تحقق تمدن اسلامی باشد.

وی انسان را موجود توحیدی دانست که باید تمام حرکاتش در راستای عدالت باشد و در پایان به شعار هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: شعار اجلاس هفتم مجمع جهانی اهل بیت(ع) شعار «عقلانیت، عدالت و کرامت» است. مجمع جهانی اهل بیت(ع) از ظرفیت‌های بسیاری برخوردار است و می‎‌تواند ادبیات انقلاب و ادبیات اسلام را در جهان فراگیر کند و همچنین این ظرفیت وجود دارد که جامعه امروز بشری را با ساحت مقدس اسلام و مکتب اهل بیت(ع) آشنا سازد.

انتهای پیام
captcha