جهاد تبیین؛ نیازمند جبهه‌سازی ظرفیت‌های مردمی و هنری
کد خبر: 4077528
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰
یک مکتب و هزار روشنگری/ ۱۲

جهاد تبیین؛ نیازمند جبهه‌سازی ظرفیت‌های مردمی و هنری

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی گفت: با جبهه‌سازی از ظرفیت‌های مردمی و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی در امر پشتیبانی می‌توانیم از مجموعه‌های فعال مردمی، حرکت مؤثر و ماندگار را در این عرصه مهم، یعنی ایجاد حرکت جهادی در عرصه تبیین ظرفیت‌های نظام انقلاب اسلامی، آغاز کنیم.

مجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبیمجید کریمیان، رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی با بیان اینکه جامعه فرهنگی و هنری می‌تواند با اقتدا به پیام‌آور قیام عاشورا از پیشگامان عرصه جهاد تبیین باشد، اظهار  کرد: حضرت زینب(س)‌ در رساندن پیام کربلا نقش اساسی را ایفا کرده و در حقیقت تبیین  حماسه کربلا به‌درستی توسط ایشان انجام شده است.

وی ادامه داد: این امر خود بیانگر جایگاه مهم تبیین یعنی انتقال درست پیام است و از آنجایی که اهمیت تبیین قیام عاشورا در ماندگاری واقعه کربلا به خوبی قابل مشاهده است، پس می‌توان به میزان اهمیت، ضرورت و جایگاه امر تبیین حقانیت و دستاوردهای نظام انقلاب اسلامی در دوران کنونی پی برد.


بیشتر بخوانید:


کریمیان با بیان اینکه امروزه با در اختیار داشتن رسانه‌ها و ابزارهای سریع انتقال پیام، ابزارهای تبلیغ و تبیین به روزتر شده و این امر کار انتقال پیام را آسان‌تر کرده است، افزود: مبحث جهاد تبیین از یک سال گذشته توسط مقام معظم رهبری مطرح شده و در این راستا از تمامی گروه‌های مردمی، نهادها و سازمان‌های عمومی و دولتی انتظار می‌رود تا با استفاده از ظرفیت‌های موجود گام‌های مؤثری برای رسیدن به تراز مناسب در عرصه جهاد تبیین بردارند.

وی بیان کرد: در عرصه هنر، آنچه که مهم است این است که بدانیم جامعه هنری و دستگاه متولی امر فرهنگ و هنر چه فعالیت‌هایی را در راستای رسیدن به امر تبیین می‌توانند انجام دهند و اگر به این موضوع به درستی توجه کنیم و این پرسش را پاسخ دهیم، می‌توانیم با جبهه‌سازی از ظرفیت‌های مردمی و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی در امر پشتیبانی از مجموعه‌های فعال مردمی، حرکتی مؤثر و ماندگار را در این عرصه مهم، یعنی ایجاد حرکت جهادی در عرصه تبیین  ظرفیت‌های نظام انقلاب اسلامی، آغاز کنیم.

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی گفت: در جریان حرکت جهادی‌ تبیین، با نوآوری در ارائه محتوا و استفاده از  قالب‌های مختلف هنری و  توسعه خلاقیت در آثار تولیدی، می‌توانیم به اثربخشی و کیفیت‌بخشی این جریان کمک شایانی کنیم تا دستاوردهای انقلاب اسلامی به‌درستی به مردم، عرضه شود.

کریمیان ادامه داد: هدف‌گذاری در جریان تبلیغ یک موضوع بسیار مهم است و جامعه هنری در این راستا اقدامات قابل تاملی انجام داده و هنرمندان متعهد به انجام این کار هستند‌، اما جای تأسف است که حمایت لازم از هنرمندان برای تولید آثار هنری و پشتیبانی مؤثر رسانه‌ای در جریان جهاد تبیین انجام نمی‌شود، آن هم در شرایطی که از هیئت‌های مذهبی گرفته تا اهالی هنر و نهادهای دولتی و مردمی و مربیان مهدکودک، امامان جمعه و مدیران اماکن هنر و سینمایی می‌توانند خود مبلغ آثار هنری باشند.

نیازمند توزیع بودجه مناسب هستیم  

رئیس حوزه هنری خراسان‌جنوبی با بیان مشکلات هنرمندان، تصریح کرد: جامعه هنری کمترین سطح دریافت بودجه را در کشور دارد که گاهی همین مقدار نیز به‌درستی توزیع نمی‌شود؛ در صورتی که هنر یک عنصر تأثیرگذار فرهنگی بوده و با توجه به تبلیغات گسترده و  عظیمی که علیه جمهوری اسلامی ایران در حال وقوع بوده ‌و هست، نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، حساب شده و کارشناسی شده برای جبهه‌گیری  و جبهه‌سازی در مقابل دشمن هستیم و این یعنی پشتیبانی واقعی و مؤثر از جهادگران، میدان تبیین که همان فعالان فرهنگی و هنری در کشور هستند.

کریمیان بیان کرد: همان‌طور که تولید آثار هنری مهم است، ترویج و توزیع آثار هنری از تولید هم مهم‌تر است؛ برای تبلیغ آثار هنری به یکپارچه‌سازی ظرفیت‌های همه سازمان‌های دولتی و مجموعه‌های مردمی نیازمندیم؛ جامعه هنری وظیفه و رسالت خود را در تولید آثار هنری با کیفیت، انجام می‌دهد ولی در میدان توزیع، با موانع زیادی روبروست.

وی افزود: عدم ترویج درست و توزیع مناسب این آثار تبیینی می‌تواند موجب شکست و ناامیدی متولیان امر هنر  و هنرمندان جامعه شود؛ در ضمن تبدیل امر تبیین به نهضت جهادی تبیین، یکی از گام‌های ضروری است که باید برداشته شود.

کریمیان یادآور شد: نگاه نهضتی داشتن یعنی کار مردمی کردن و استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای  تحقق اهداف، بنابراین باید از تجربیات تاریخ معاصر انقلاب استفاده کرده و از طرفی دیگر به دنبال بالا بردن ظرفیت نقدپذیری در بین متولیان و فعالان عرصه تبیین باشیم.

انتهای پیام
captcha