نماز؛ اولین و مهم‌ترین گام در روشنگری
کد خبر: 4075189
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۵
یک مکتب و هزار روشنگری/ ۳

نماز؛ اولین و مهم‌ترین گام در روشنگری

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی گفت: برای روشنگری فعالیت‌های دینی و همچنین آنچه اسلام برای ما به ارمغان آورده، نیاز به فکر و تشکیل تیم‌های مؤثر و کاربلد داریم و اولین گام رسیدن به این امور نماز است.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: عاشورا و واقعه کربلا تابلویی است که در آن از هر گروه سنی و با هر نوع مهارتی حضور داشتند.

وی بیان کرد: حضور در واقعه کربلا تنها پای دل می‌خواست؛ وقتی کودک شش ماهه و یا سه ساله در این میدان حضور داشته و هر یک به‌گونه‌ای بار تاریخی و روایتگری را به دوش می‌کشند، دیگر راه هر بهانه‌ای بسته می‌شود.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی اظهار کرد: وقتی زن‌ها و مردها کنار یکدیگر با وجود اینکه می‌دانستند راهی برای ادامه حیات با این شرایط وجود ندارد، در ظهر عاشورا و در حصر دشمن نماز می‌خوانند که در این حال می‌توان دریافت که چه اندازه روشنگری در حوزه دین مهم است.

طاهری تصریح کرد: نماز در میان آماج حملات دشمن یک نماز ساده نیست و وقتی خطرها را به جان خریدی و به صحبت کردن با معبودت مشغول شدی آن زمان است معنای اصلی تبیین و روشنگری را درک کرده‌ای‌.


بیشتر بخوانید:


کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تبیین یعنی همین امر که در میان حملات دشمن حرف زدن با خداوند و آنچه او دستور داده است را فراموش نکنی، اظهار کرد: عاشورا صحنه حرف نبود، صحنه عمل بود؛ امروز نیز از همین طرز تفکر می‌توان توشه برداشت؛ تفکری که تو را به فکر فلسفه بودن در این جهان مشغول کرده و موانع ارتباط با خداوند را از گوش و چشمت برمی‌دارد.

طاهری با بیان اینکه امروز نیز برای جهاد تبیین نیازمند همین تفکر هستیم، تصریح کرد: امروز اگر کارهای روزمره تو را از نماز خواندن بازمی‌دارد و یا در جمع دوستان نمی‌توانی و خجالت می‌کشی که نماز اقامه کنی، بنابراین گامی در راستای روشنگری دین اسلام برنداشته‌ای.

وی با اشاره به اینکه برای روشنگری فعالیت‌های دینی و همچنین آنچه اسلام برای ما به ارمغان آورده، نیاز به فکر و تشکیل تیم‌های مؤثر و کاربلد داریم و اولین گام رسیدن به این امور نماز است، افزود: تا زمانی که برای نماز وقت نگذاریم نخواهیم توانست به روشنگری برسیم، چراکه مثل این است که برای خانه‌ای درب نساخته باشیم.

راه عملیاتی تبیین دین توجه به نماز است 

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی بیان کرد: اقامه نماز امام حسین(ع) در روز عاشورا و در حصر دشمن نشان داد ایشان و یارانش برای نزدیک شدن به خداوند از هیچ امری هراسی ندارند؛ این هراس نداشتن، دشمن را می‌ترساند و اولین قدم در راه روشنگری محسوب می‌شود.

طاهری ادامه داد: اگر امام حسین(ع) به دنبال روشنگری و بیان معارف اسلامی بودند تنها با همین اقامه نماز حرف خود را بیان کردند؛ ویژگی یک جهاد تبیین مؤثر نیز همین است؛ عمل به آنچه خداوند دستور داده بدون ترس از بنده او.

وی اظهار کرد: گاهی ما صحبت‌ها و اعمال خود را بر مبنای عمل و اقدام طرف مقابل برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی می‌کنیم که این امر کاری نادرست است؛ اگر جهادگر تبیین هستی باید در میدان مبارزه و در میان حملات دشمن روشنگری را تمرین کنی و کلید این روشنگری اقامه نماز است.

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه نمی‌توان از تبیین دین سخن گفت و به نماز مقید نبود؛ این‌گونه مخاطب اعتماد را از دست داده و به آنچه می‌گوییم ایمان نخواهد آورد، افزود: لازم است با برگزاری نشست‌های تخصصی در حوزه نماز به بیان دستاوردهای این فریضه الهی و همچنین چگونگی پیاده‌سازی آن در جامعه به‌عنوان یک فرهنگ با بهره‌گیری از افراد صاحب اثر و نفوذ پرداخت.

وی تصریح کرد: در ماه محرم؛ ماهی که امام حسین(ع) در آن جهاد تبیین را آغاز کرده‌اند بهتر می‌توان به زوایای تبیین از طریق نماز پرداخت؛ به شرط آنکه این روشنگری با عمل نیز همراه باشد؛ نمی‌توان از افراد و نهادها خواست تا روشنگری کنند در حالی که به نماز اول وقت پایبند نیستند.

طاهری یادآور شد: ایجاد نگرش ویژه به آموزش نماز، بهره‌گیری از افراد کاربلد و مؤثر در این حوزه، ایجاد خلاقیت در آموزش و برگزاری دوره‌ها و نشست‌های تخصصی نماز که قدمی در راه طولانی جهاد تبیین است به مدارس، نهادهای مؤثر و مساجد توصیه می‌شود‌.

انتهای پیام
captcha