سهروردی از حکمت مشاء دفاع کرد
کد خبر: 4074632
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱

سهروردی از حکمت مشاء دفاع کرد

استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان گفت: سهروردی فردی بود که با هوشمندی همانند یک پزشک جراح، فلسفه مشاء را جراحی کرد و ایرادهای آن را متوجه شد و با از بین بردن آن‌ها از این فلسفه دفاع کرده‌است.

سهروردی

به گزارش ایکنا از زنجان فرزانه ذوالحسنی، استادیار گروه فلسفه دانشگاه زنجان، شامگاه روز گذشته (۸ مردادماه) در نشست تخصصی سهروردی‌شناسی، اظهار کرد: قرن پنجم، قرن ظهور سهروردی است، در این قرن حکمت مشاء گرفتار حکمت بحثی شده و بحث‌های زیاد گاهی وقت‌ها موجب جدل‌های بی‌حاصل می‌شود، قرن پنجم قرنی است که جریان‌هایی مقابل حکمت مشا قد علم‌ کردند که مهم‌ترین آن‌ها که ضربه محکمی‌نیز به حکمت مشا وارد کرده و جریان فکری عشایره است.

وی با بیان اینکه سهروردی فردی بود که با هوشمندی همانند یک پزشک جراح، فلسفه مشاء را جراحی کرد و ایرادهای آن را متوجه شد و با از بین بردن آن‌ها از این فلسفه دفاع کرده و فلسفه اسلامی را نیز زنده کرد، افزود: شیخ اشراق بود که متوجه شد مشکل فلسفه مشاء این است که در روش عقلانی به یک انحصار خورده ولی شیخ اشراق با روش بسیار خاص و انحصاری که داشت همه حکمای جهان را در ذهن خود به گفت‌وگو خواند که نتیجه این گفت‌وگو  آن شد که آسیب فلسفله مشاء در کنار گذاشتن حکمت اشراقی است.

این مسئول تصریح کرد: برای حل این شبهه که آیا فلسفه سهروردی یک عرفان است یا نه باید این‌گونه بگوییم که ما ممکن است داده‌های خود را از هر جایی گرفته باشیم که این امر مهم نیس ولی بخش مهم این است که ما بتوانیم آن داده‌ها را به زبان عقل ترجمه کرده، در زبان علم حصولی بیاوریم و با مخاطب خود در میان بگذاریم که اگر توانستیم این کار را انجام دهیم، یعنی ما فلسفه داریم.

ذوالحسنی با بیان اینکه فلسفه یعنی نظامی که با روش عقلی و استدلالی به نتایجی برسد و اگر یک سیستم با زبان عقل پایه‌ریزی شد، یعنی فلسفه است، عنوان کرد: برگرداندن روش اشراق به فلسفه اسلامی و نگاه به فلسفه از زاویه‌ای دیگر مهم‌ترین خدمت شیخ اشراق است که موجب رشد و شکوفایی فلسفه اسلامی شد و بعد از آن نیز حکمای فلسفه اسلامی از آن استفاده کردند.

در ادامه مراسم مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی استان زنجان نیز با بیان اینکه این نشست شمع کوچکی است که در راستای بزرگداشت شیخ اشراق روشن شده‌است، ادامه داد: نقش شیخ اشراق در فلسقه اسلامی زیاد است و اساتید این حوزه باید درباره جایگاه شیخ اشراق صحبت کرده و تبیین کنند زیرا بسیاری از افراد با جایگاه شیخ اشراق آشنا نیستند و متاسفانه در شهر و استان خود ما هم نقش این عالم برجسته شناخته نشده‌ است.

محمد رضاخانی خاطرنشان کرد: درنظر داریم نشست‌های تخصصی را به صورت متناوب و ماهانه اجرا کنیم که در همین راستا باید انجمن‌ها و نشست‌های عصرانه کتاب را احیا کنیم و نشست‌های تخصصی نیز نباید منحصر به روز و ساعت خاصی شود.

انتهای پیام
captcha