نتایج تلاش‌های جهاددانشگاهی به منویات رهبری نزدیک است
کد خبر: 4072840
تاریخ انتشار : ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

نتایج تلاش‌های جهاددانشگاهی به منویات رهبری نزدیک است

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه نتایج تلاش‌های جهاددانشگاهی به منویات رهبری بسیار نزدیک است، گفت: سرمایه انسانی کارآمد، روحیه جهادی و انقلابی و تکیه بر ظرفیت‌های خود از عوامل موفقیت جهاددانشگاهی هستند.

مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، مظاهر بابایی، رئیس جهاددانشگاهی فارس، امروز، 2 مردادماه در مراسم بزرگداشت سالروز تأسیس جهاددانشگاهی و همچنین بزرگداشت عید غدیر گفت: عید غدیر یک واقعه بزرگ تاریخی است که به امر مهم اعتقادی، اجتماعی و سرنوشت‌ساز در زندگی مسلمانان ارتباط مستقیم دارد.

وی با بیان اینکه در غدیر ولایت و رهبری جامعه اسلامی مشخص شده است، ولایت را رکن اصلی حکومت اسلامی توصیف کرد و افزود: در زمان انتظار ظهور مهم‌ترین اصل، اهمیت به فرهنگ ولایت‌مداری است.

بابایی ولایت‌مداری و گوش به ولی امر زمان بودن را عامل اتحاد و متضمن پیشرفت همه‌جانبه کشور دانست و گفت: اگر امروز موفقیتی وجود دارد، مطمئناً با توکل به خدا و توسل به قرآن و اهل بیت(ع) و عمل به رهبری‌های داهیانه رهبر معظم انقلاب است.

رئیس خبرگزاری ایکنای فارس با بیان اینکه مهم‌ترین و شاخص‌ترین خصیصه بزرگان و عارفان و به خصوص سرداران بزرگ اسلام، بحث ولایت‌مداری آنان بوده است، گفت: این سیره علمی و عملی باید الگوی تمام شیعیان باشد.

وی در ادامه با اشاره به فرا رسیدن چهل و دومین سالگرد تأسیس جهاددانشگاهی گفت: این نهاد انقلابی در سال 59 به دستور امام راحل تأسیس شد و با این کار به حق یک خلاقیت و نوآوری در میان سازمان‌های کشور رخ داد.

جهاددانشگاهی یعنی تلاش مستمر

بابایی اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های جهاددانشگاهی در اوایل انقلاب فعال‌سازی دوباره دانشگاه‌ها بود لذا اگر امروز در حوزه علمی در کل کشور پیشرفت‌های مختلفی کسب کرده‌ایم به دلیل فعالیت همکاران ما در سال 59 در جهاددانشگاهی است و اگر این ظرفیت ایجاد نمی‌شود، شاید این دستاوردها با تأخیر بیشتری به دست می‌آمد.

وی با بیان اینکه جهاد یعنی تلاش هدف‌دار و جهاددانشگاهی یعنی تلاش مستمر و با انگیزه در مسیر آرمان‌ها به ویژه در سطوح علمی و فرهنگی با ایستادگی و مقاومت و پیگیری، گفت: کار کردن در جهاددانشگاهی نیاز به روحیه جهادی دارد زیرا باید در اینجا از یکسری مسائل بگذریم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص این نهاد انقلابی را یادآور شد و افزود: رهبر معظم انقلاب فرمودند با تلاش علمی برای خدا می‌تواند به توفیقات بسیاری دست یافت که دستاورد جهاددانشگاهی نمونه‌ای از آن است.

وی کارنامه جهاددانشگاهی را طی 42 سال گذشته درخشان توصیف کرد و گفت: سرمایه انسانی کارآمد، روحیه جهادی و انقلابی، کار سخت و پرهیز از تنبلی و تکیه بر ظرفیت‌های خود از عوامل موفقیت جهاددانشگاهی هستند.

بابایی با بیان اینکه طی 4 دهه گذشته دستاوردهای بسیاری داشتیم، گفت: جهاددانشگاهی دارای نخبگان بسیاری مانند کاظمی آشتیانی است که با حداقل شرایط، حداکثر بهره‌برداری را انجام می‌دهند. امروز هم با کمترین بودجه بیشترین بهره‌وری داریم.

نگاه انقلابی جهاددانشگاهی

وی با تأکید بر اینکه نتایج تلاش‌های جهاددانشگاهی به منویات رهبری بسیار نزدیک است، گفت: تمام موفقیت‌های جهاددانشگاهی در هر عرصه‌ای که ورود می‌کند مرهون سرمایه اجتماعی است که در اختیار دارد و هر کسی که در هر حوزه‌ای اعم از علمی، آموزشی، فرهنگی، درمانی و دانش‌بنیان از این خدمات استفاده می‌کند، راضی است. جهاددانشگاهی همواره با نگاه انقلابی و جهادی به دنبال ایجاد روحیه همدلی و همکاری برای استفاده از حداقل منابع و حداکثر بهره‌وری است. امروز سازمان‌هایی در کشور وجود دارند که شاید نتوانند این کارها را انجام دهند.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه آماده هستیم تا برای آینده گام‌های خوبی برداریم زیرا به ظرفیت‌های جهاددانشگاهی ایمان داریم، افزود: ظرفیت جهاددانشگاهی فارس بسیار زیاد است. امروز برگزاری طرح‌های ملی و کارهای شاخص جزو مواردی است که در مجموعه جهاددانشگاهی، دست‌یافتنی است.

وی با اشاره به شعار چهل و دومین سالروز تأسیس جهاددانشگاهی گفت: شعار «زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایران» یک شعار اندیشمندانه و نوآورانه برای حل مسائل و مشکلات کشور است که باید آن را تحقق بخشیم.

بابایی با بیان اینکه تغییرات لازمه هر سازمانی است، گفت: امروز جهاددانشگاهی باید مأموریت‌های خود را بر اساس مسائل روز تعریف کند و با راه حل‌های جدید این کار انجام دهد و این مسئله هم نیاز به تغییرات در مأموریت‌ها، ساختارها و روش‌ها دارد و در همین راستا هم باید به چابک‌سازی، جذب نیروهای جوان نخبه، ترویج روحیه جهادی انقلابی توجه ویژه داشته باشد تا بتواند از این مرحله گذر کند و به موفقیت دست یابد همان‌طور که در دهه اول، جهاددانشگاهی مأموریت خاص و ویژه داشت، اکنون هم نیاز است که یکسری مأموریت‌های ویژه داشته باشد و این مأموریت‌ها هم نیاز به یکسری تغییرات دارد و باید هرچه سریع‌تر اتفاق افتد و نباید از تغییرات بترسیم.

رسیدن به قله افتخار 

رئیس خبرگزاری ایکنای فارس با تأکید بر اینکه امروز تجلی نخبگان کشور را در جهاددانشگاهی داریم، ابراز امیدواری کرد: با کمک نیروها و نخبگان، جهاددانشگاهی بتواند در قله‌هایی که لایق آن است، قرار گیرد.

وی با بیان اینکه قطعاً طی این سال‌ها به پیروزی‌هایی دست یافتیم که قابل تقدیر است اما برای اینکه به قله افتخار برسیم، هنوز راه داریم، افزود: امروز جهاددانشگاهی باید بر اساس نیاز جامعه و بیانیه گام دوم انقلاب طی طریق کند.

بابایی اهمیت بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان در مسائل فرهنگی با رویکرد دانش‌بنیان را یادآور شد و افزود: اگر بگوییم جهاددانشگاهی اولین سازمان دانش‌بنیان کشور است، بیراه نگفته‌ایم. اگر امروز این نهاد فعال است به یمن تلاش نیروهای انسانی و توانمندی است که دارد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در ادامه سخنان خود با بیان اینکه قطعاً این نهاد دارای نقاط قوت و ضعف است که باید نقاط قوت تقویت و نقاط ضعف برطرف شوند، توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و شعار و شرکت‌های دانش‌بنیان و توسعه کمی و کیفی آن‌ها در ایجاد ثروت را ازجمله عوامل رشد و شکوفایی جهاددانشگاهی دانست.

وی با بیان اینکه جهاددانشگاهی در استغنای واقعی کشور در عرصه علم و استفاده از ظرفیت نخبگان گام بزرگی برمی‌دارد، گفت: جهاددانشگاهی از ابتدای تأسیس یکسری مأموریت‌هایی دارد که به تبع آن مأموریت‌ها را انجام داده‌ایم و جدا از آن‌ها نبوده‌ایم و سعی شده است تا بر اساس شناخت و ظرفیت‌های خود و بر اساس منویات رهبری گام بردارد و در حال حاضر هم حرف زیادی در سطح ملی و استانی برای گفتن دارد.

همدل و همراه باشیم

بابایی رمز تمام موفقیت‌های جهاددانشگاهی را همدلی و همراهی نیروهای آن دانست و گفت: اگر در کنار یکدیگر همدل و همراه نباشیم، مطمئناً نمی‌توانیم اقدامات خوبی را رقم بزنیم لذا نباید خودمان را درگیر برخی از اتفاقات روزمره و حاشیه‌ای کنیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه هر کسی که وظیفه‌ای دارد باید احساس مسئولیت داشته و وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، گفت: یکی از گزینه‌های موفقیت برای جهاددانشگاهی استفاده از نیروهای جوان و نخبه است و این به آن معنا نیست که از نیروهای باتجربه استفاده نشود. مطمئناً علم در کنار تجربه می‌تواند رویکردهای بسیار خوبی داشته باشد.

وی با تصریح اینکه 4 سال گذشته در حوزه منابع انسانی شاهد همدلی و همکاری خوبی بوده‌ایم، گفت: هر مسئولی که از این واحد بازدید می‌کند اولین رویکردی که به آن اشاره می‌کند روحیه همدلی و همراهی در جهاد است.

بابایی با تأکید بر اینکه همواره رویکرد ما پرداخت حق کارکنان و جهادگران است، گفت: همواره تلاش کرده‌ایم تا اقدامات خود را به بهترین شکل انجام دهیم که یک نمونه از این اقدامات راه‌اندازی پارک و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی است که ما دومین شعبه این پارک در کشور را در استان خود راه‌اندازی کردیم.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در ادامه با اشاره به مباحث بودجه‌ای این نهاد گفت: سال 96 وابستگی جهاد فارس به بودجه 39 درصد دفتر مرکزی و امروز 21 درصد است. امروز تمام مراکز خدمات تخصصی در حال بازدهی و درآمدزایی هستند و این به معنای رشد مجموعه جهاددانشگاهی است.

وی به اجرای طرح عصاره‌گیری گل‌محمدی توسط این نهاد اشاره کرد و افزود: این طرح از سال 97 در دستور کار قرار گرفت و بنا شد جزو طرح‌های ملی فناورانه جهاددانشگاهی قرار گیرد و در این راستا زیرساخت‌هایی نظیر تأمین 3 هزار متر مربع زمین برای آن فراهم شده است و امیدواریم بودجه لازم برای اجرای این طرح اختصاص یابد.

بابایی همچنین راه‌اندازی مرکز درمان ناباروری و سرطان جنوب کشور در این نهاد را یادآور شد و گفت: زیرساخت‌های این مرکز را فراهم کردیم و امیدواریم که با تأمین بودجه تجهیزات این مرکز هم فراهم شود.

رئیس جهاددانشگاهی فارس راه‌اندازی خبرگزاری‌های سینا و بازار کار را از دیگر اقدامات شاخص این نهاد برشمرد و افزود: در حوزه آموزش هم در مراکز پادگان‌ها و مجتمع‌های مسکونی نیروهای مسلح اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه آینده جهاددانشگاهی با داشتن برنامه راه مشخص است اما تلاش جهادی جهادگران را می‌خواهد شد، گفت: امروز باید نگاه ویژه‌ای از سوی مسئولان کشور به مأموریت‌های جهاددانشگاهی شود چرا که ما در همه حوزه‌ها از جمله تأمین امنیت مواد غذایی، رفع خشکسالی، بیکاری و غیره اعلام آمادگی همکاری کرده‌ایم.

اجرای طرح مشاغل خانگی و طرح سرباز مهارت از دیگر اقداماتی بود که بابایی از آن‌ها در تشریح عملکرد یکساله اخیر جهاددانشگاهی فارس از آن‌ها یاد کرد.

رئیس جهاددانشگاهی فارس در پایان به در پیش رو بودن ایام محرم اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا در این ایام نهایت بهره‌برداری از فرصت معنوی محرم برای ارتقای معنویت و روحیه جهادی داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha