کنگره «شیخ اشراق» با محتوا و برنامه‌های جدید برگزار می‌شود
کد خبر: 4060629
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳

کنگره «شیخ اشراق» با محتوا و برنامه‌های جدید برگزار می‌شود

امسال کنگره «شیخ اشراق» با محتواهای علمی، فرهنگی و هنری ظرف مدت چند روز در سطح شهرستان‌های استان زنجان برگزار می‌شود.

شیخ اشراق

به گزارش ایکنا از زنجان، براساس برنامه‌ریزی‌ها، کنگره شیخ اشراق به مدت سه الی چهار روز در اواخر تیرماه و اوایل مردادماه امسال در استان زنجان برگزار می‌شود. در این کنگره برای معرفی و شناساندن هر چه بیشتر شیخ اشراق در سطح جامعه، برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری از قبیل اجرای تئاتر خیابانی پیش‌بینی شده است.

سهروردی از برجسته‌ترین حکیمان و فیلسوفان مسلمان و مؤسس یکی از مهم‌ترین مکتب‌ها و جریان‌های فلسفی در اسلام با عنوان «حکمت اشراق» است، او زندگی کوتاه اما پرثمری داشت و با حیات ۳۸ ساله خود، حیاتی دوباره به حکمت ایرانی بخشید.

حکمت اشراق که از سویی به تصریح مؤسس آن «شهاب‌الدین سهروردی» احیای حکمت نوری ایرانیان باستان است بیشترین سنخیت را با تعالیم بلند و آموزه‌های شیعی دارد و از این جهت از طرف حکما و متکلمان شیعی مورد توجه و استقبال قرار گرفته است.

رساله‌ها و داستان‌های رمزی، بخش مهمی از آثار سهروردی است که شماری از آنها به زبان فارسی و برخی نیز به عربی است؛ از جمله آثار می‌توان به «عقل سرخ»، «آواز پر جبرئیل»، «سفیر سیمرغ»، «لغت موران»، «روزی با جماعت صوفیان»، «فی حقیقة العشق»، «غربةالغربیة»، «هیاکل النو» و «کلمة التصوف» اشاره کرد.

در برخی منابع تعداد آثار بر جای مانده از شیخ اشراق را ۵۰ مجلد ذکر کرده‌اند، فهرستی از این آثار را شاگرد و مرید او در «نزهة الارواح» آورده است.

«حکمت‌ الاشراق» مهم‌ترین و معروف‌ترین کتاب سهروردی است. وی در این کتاب که به زبان عربی است به تبیین و تشریح آرای خود پرداخته است. سهروردی در مقدمه این کتاب خواندن آن را به کسانی که تنها جویای حکمت بحثی و استدلالی هستند توصیه نمی‌کند. وی بهره‌مندی از تابش بارقه‌های الهی را از شرایط خوانندگان کتاب «حمکت الاشراق» عنوان کرده است.

«تلویحات»، «المقاومات» و «المشارع و المطارحات» هم از دیگر کتاب‌های مهم سهروردی به زبان عربی است. هشتم مردادماه در تقویم کشور به نام حکیم سهروردی رقم خورده و روز بزرگداشت شیخ اشراق نامگذاری شده است.

انتهای پیام
captcha