تبعیت از دین با طراحی درست و محتواسازی اصولی ممکن می‌شود
کد خبر: 4059315
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۹

تبعیت از دین با طراحی درست و محتواسازی اصولی ممکن می‌شود

دکترای الهیات گفت: طراحی و انتقال درست محتوای دینی، تبعیت از دین و همراهی با دین را به دنبال دارد؛ همچنان که اگر دین به شکل نامناسب عرضه شود تقاضا و احساس نیاز نسبت به آن وجود نخواهد داشت.

هادی زینی، دکترای الهیات هادی زینی، دکترای الهیات در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در صحبت از خواص دین آن چه مورد تأکید است، ادراک درست دین است؛ منظور این است که دین آن‌گونه که وجود دارد، باید دریافت شود نه آن‌گونه که پیش‌ فرض‌های ذهنی  برای ما تصویر می‌کنند.

وی با بیان اینکه این پیش‌فرض‌ها گاهی حتی دین را ناکارآمد جلوه می‌دهند و اندیشه‌ها و مدیریت شخصی را برتر می‌دانند، افزود: احساس بی‌نیازی نسبت به دین که برخی از آن سخن می‌گویند یا در عمل این‌گونه نشان می‌دهند که دین را ناکارآمد می‌دانند، ریشه در این دارد که دین را آن‌گونه که باید نشناخته‌اند.

این دکترای الهیات بیان کرد: دشمنی و ستیز با آنچه ناشناخته است، منطقی و عقلی نیست؛ هر چند بخشی از عدم این شناخت درست از سوی کسانی است که مسئول رسمی یا غیر رسمی شناساندن دین هستند، این نشناساندن درست دین مربوط به دنیای امروز نیست.

زینی اظهار کرد: براساس عبارت «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا» در سخن امام رضا(ع) که می‌فرماید: «اگر مردم زیبایی‌های سخن ما (دین) را می‌دانستند، از ما (دین) تبعیت می‌کردند»؛ می‌توان دریافت نه تلاش جدی برای شناخت دین از سوی انسان‌ها صورت می‌گیرد و نه دین به‌درستی شناسانده می‌شود.

وی تصریح کرد: بر این اساس طراحی و انتقال درست محتوای دینی، تبعیت از دین و همراهی با دین را به دنبال دارد؛ همچنان که اگر دین به شکل نامناسب عرضه شود تقاضا و احساس نیاز نسبت به آن وجود نخواهد داشت.

این دکترای الهیات افزود: اساساً هر آنچه مورد نیاز انسان باشد، تلاش برای برآورده کردن آن صورت می‌گیرد و بسیاری از آن چه انسان امروز نیاز خود می‌داند، در دین قابل جست‌وجو است و جست‌وجوی آن در جای دیگر با کیفیت دین نخواهد بود.

وی بیان کرد: دینی که قابلیت رفع نیاز انسان امروز را دارد؛ ابعاد پیچیده وجود انسان را در نظر گرفته است؛ طراحان و معرفی‌کنندگان دین نیز باید از اقتضائات زندگی امروز انسان که پیشرفت تکنولوژی، برای انسان رقم زده و رشته‌های مختلف علمی را وادار به مطالعه انسان کرده، آگاه باشند تا بتوانند انسان را از آنچه که هست به سمت مطلوبی که باید باشد، رهنمون کنند.

زینی اظهار کرد: خواص دین صرفاً بیانگر نقطه مطلوب نیست، بلکه به انسان امروزی کمک می‌کند که برای رسیدن به نقطه مطلوب از کجا و چگونه آغاز کند؛ به بیانی ساده‌تر خواص دین نقش کمکی دین در زندگی انسان در رویارویی با واقعیت‌های مختلف را روشن می‌کند.

وی یادآور شد: با آگاهی از خواص دین می‌توان برای برنامه‌های روزانه، پشتیبانی امن ایجاد کرد تا در اجرای برنامه‌های روزانه با بازدهی بیشتر مواجه باشیم و بتوانیم آرامش را تجربه کنیم.

انتهای پیام
captcha