اولویت‌ جهاددانشگاهی رفع چالش‌های محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است
کد خبر: 4053016
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

اولویت‌ جهاددانشگاهی رفع چالش‌های محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: توسعه فناوری‌های علمی و رفع چالش‌های مربوط به محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی در اولویت‌های پژوهشی این نهاد است.

جلال الدین صادقی، رییس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، امروز، هفتم اردیبهشت‌ماه در بازدید سرپرست فرمانداری خوسف از مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: جهاددانشگاهی در سال ۹۴ مأموریتی براساس ظرفیت‌های منطقه در حوزه بهینه‌سازی، تولید و فرآوری گیاهان دارویی استراتژیک استان با تأکید بر عناب، زرشک و زعفران بر عهده گرفت.

وی با بیان اینکه در این زمینه جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش‌های کاربردی فعالیت دارد، افزود: به‌منظور تجمیع فعالیت‌های پژوهشی در مکانی مشخص، مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی در زمینی به مساحت ۱۴ هکتار که دربر دارنده مجموعه امکانات، فضاها و تجهیزات لازم برای این منظور است، راه‌اندازی شد.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به ویژگی‌های کشت در این مجتمع، بیان کرد: با هدف تکمیل زنجیره ارزش (تولید، فرآوری، بسته‌بندی، بازاریابی و فروش) گیاهان دارویی استراتژیک خراسان‌جنوبی، سایت جامع گیاهان استراتژیک استان با برند بیرناب راه‌اندازی شد، این سایت علاوه بر فروش محصولات استراتژیک در حوزه گیاهان دارویی، فرآورده‌های دانش‌بنیان این محصولات و تولیدات علمی و همچنین مشاوره‌های علمی را ارائه می‌دهد.

وی با بیان اینکه ارائه دانش فنی به حوزه‌هایی که به این دانش نیاز دارند، از مهم‌ترین اولویت‌های ماست، بیان کرد: مهارت‌افزایی در حوزه محصولات استراتژیک و شناسایی و عملیاتی کردن ایده‌های نوآورانه در موضوع عناب و سایر گیاهان دارویی و نیز حمایت از این ایده‌ها تا ورود به بازار کار از مهم‌ترین اولویت‌های جهاددانشگاهی است.

صادقی با تأکید بر نیروهای ارزشمند و پژوهشگران این مجتمع، افزود: سرمایه‌گذاران را باید فعالیت‌های منسجم و پژوهش‌های اثربخش جذب کرد؛ باید برای این منظور به توان داخلی خود توجه بسزایی کنیم در حالی که نتوانستیم از بخش قابل توجهی از این سرمایه‌ها استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه الگوی جهاددانشگاهی در حوزه خدمت تخصصی، احصای مشکلات و مسائل بازار فروش و ارائه به گروه‌های پژوهشی جهت ارائه راهکارهاست، تصریح کرد: جهاددانشگاهی پتاسیل‌های گران‌بهایی در حوزه نیروهای انسانی دارد و با تکیه بر این نیروهای خلاق با هدف تولید و بهینه‌سازی گیاهان دارویی در منطقه مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی خراسان‌جنوبی راه‌اندازی شد؛ هدف از  ایجاد  این مرکز کار در حوزه فروش و بازاریابی محصول است چراکه بزرگترین مشکل محصولات کشاورزی خراسان‌جنوبی در حال حاضر فروش است.

محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز گفت: ارائه خدمات تخصصی گیاهان دارویی استراتژیک در مرکز خدمات تخصصی گیاهان استراتژیک با برند بیرناب و راه‌اندازی کانون ملی زرشک و عناب از محورهای فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است. زرشک محصول استراتژیک ماست، اما متأسفانه اگر محققی قصد ارائه مقاله را داشته باشد، اسم لاتین این محصول را نداریم.

وی با اشاره به تلاش برای معرفی گونه‌های گیاهان دارویی استان، افزود: در دو سال اخیر 30 طرح تحقیقاتی انجام شده و اکنون یک طرح تحقیقاتی برای شهرستان خوسف در حال اجراست که نزدیک هزار صفحه گزارش است که گیاهان دارویی منطقه خوسف را معرفی می‌کند.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: تاکنون ۱۴ مورد ثبت اختراع نتیجه کار محققان در این مجموعه بوده که یکی از محصولات سرکه‌ها هستند و سس‌ها، بیسکوییت و کوکی عناب از جمله دیگر محصولات هستند.

پویان با اشاره به احیای کانون ملی زرشک و عناب در خراسان‌جنوبی، تصریح کرد: همچنین روی گونه‌های مختلف آویشن کار کردیم تا با برداشت از منابع طبیعی کاهش یابد؛ در مجموع جهاددانشگاهی عزم خود را جزم کرد تا اتفاق خاصی در حوزه محصولات استراتژیک افتد.

پویان با بیان اینکه جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی تمرکز بر توسعه اقتصادی پتانسیل‌ها و مزیت‌های منطقه‌ای در حوزه گیاهان دارویی را اولویت اول کاری خود قرار داده است، افزود: تأکید بر بهینه‌سازی تولید و فرآوری گیاهان دارویی به‌ویژه عناب، زرشک و زعفران در مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی، از محورهای فعالیت مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی است.

تلاش برای حل مهم‌ترین چالش محصولات کشاورزی 

حسین راغ آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه بازاریابی و فروش محصولات با برند مشخص در برنامه ماست، تصریح کرد: سطح زیر کشت محصولات نشان می‌دهد که تولید به اندازه کافی است اما مشکل ما بازاریابی و فروش است، افزود: هرچند با تولید باکیفیت نیز فاصله داریم، اما از نظر کمیت مشکلی نداریم.

وی با اشاره به اینکه الگوی جهاددانشگاهی در حوزه خدمت تخصصی، احصای مشکلات و مسائل بازار فروش و ارائه به گروه‌های پژوهشی جهت ارائه راهکارهاست، گفت: این راهکارها در حوزه کشاورزی و بازار استفاده نمی‌شود.

راغ آرا با بیان اینکه مشکل دیگر این است که محصولات کشاورزی ما به‌خوبی معرفی نشده است، اظهار  کرد: در حوزه عناب تولید محتوا در فضای مجازی را به‌صورت گسترده آغاز کردیم و با برندی به نام بیرناب ادامه دادیم؛ در میانه این تولید محتوا به این نتیجه رسیدیم که مشکل دیگری که سر راه عناب قرار دارد حوزه بسته‌بندی است.

مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بیشتر فروش عناب به‌صورت خام‌فروشی و فله‌فروشی است، ادامه داد: در این راستا فعالیت در حوزه بسته‌بندی در حوزه خدمات تخصصی جهاددانشگاهی را به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اساسی قرار دادیم.

راغ آرا با بیان اینکه یکی از دلایلی که سرمایه‌گذار به ما رجوع نمی‌کند این است که زمینه‌های اولیه بازار را فراهم نکرده‌ایم، تصریح کرد: گاهی فروش انجام می‌شود اما به لحاظ عدم کیفیت بسته‌بندی محصول پس از دو ماه خراب شده و سرمایه‌گذار رغبت چندانی به خرید نمی‌کند.

وی با تأکید بر افزایش ماندگاری محصولات طی پژوهش‌های جهاددانشگاهی، افزود: عدم توفیق مناسب محصولات در حوزه اقتصادی نتیجه عدم توجه به بسته‌بندی است، باید با پژوهش‌ها ورود پیدا کنیم تا محصولات قابلیت ارائه در حوزه بین‌المللی را داشته باشد.

راغ آرا از راه‌اندازی شبکه بیرناب و ایجاد بانک جامع گیاهان دارویی خبر داد و گفت: نمی‌توانیم بگوییم ما خاستگاه یک محصول هستیم؛ در حالی که دنیا از آن خبر ندارد.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که اطلاعات اولیه در قالب بانک‌های جامع تکمیل شود تا آموزش‌ها به جامعه هدف ارائه شود، اظهار کرد: متولیان در این حوزه جایشان خالی است و جهاددانشگاهی می‌تواند در کنار جهاد کشاورزی بازار فروش را فراهم کند.

راغ آرا با بیان اینکه بازاریابی و فروش محصولات با برند مشخص در برنامه ماست، تصریح کرد: یکی از تمایزهای ما کمک و توجه جهاددانشگاهی‌های سراسر کشور به برنامه‌های ارائه شده است.

وی با بیان اینه تاکنون توانسته‌ایم بالغ بر هشت میلیارد تومان برای کشاورزان محصول خراسان‌جنوبی را عرضه کنیم، افزود: هرچند این امر مبلغ ناچیزی است، اما به این نتیجه رسیده‌ایم اگر هماهنگی بین دستگاه‌ها بیشتر باشد سال‌های پیش رو محصولات منطقه متحول خواهد شد.

راغ آرا با اشاره به برگزاری همایش عناب در سال ۹۸، ادامه داد: پس از برگزاری این همایش، عناب خراسان‌جنوبی بهتر معرفی شده است، اما ما می‌توانیم تا مرحله ایجاد کارخانه پیش رویم تا دستگاه‌ها دانش فنی محصول را از ما خریداری کنند. 

پژوهش و کمک به حل مشکلات منطقه 

مهدی ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی نیز در این بازدید با اشاره به نقش ارزنده کانون زرشک و عناب برای معرفی محصولات، گفت: مرکز تحقیقاتی به‌عنوان یک مرجع کار خود را انجام می‌دهد و مجموعه محققین گردهم آمده‌اند تا از توان جهاددانشگاهی کل کشور کمک بگیریم.

وی با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی که اجرا می‌شود براساس نیاز منطقه ما تعریف شده است، افزود: اکنون مجموعه 30 طرح پژوهشی در حال اجرا  بوده و یا اجرا شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه جهاددانشگاهی کشور، از طرح‌های جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی حمایت کرده، اما برای ادامه فعالیت به همکاری سایر دستگاه‌ها نیاز داریم، تصریح کرد: این مجتمع تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته و در این میان تنها بودجه‌ای که از طریق سازمان دولتی به ما کمک شده برای راه‌اندازی سیستم‌های آبیاری تحت فشار است.

وی از ثبت گونه گیاهی جدید به نام فیلیپانش پویانی(Phelipanche pouyanii) توسط محسن پویان، مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی خبر داد و گفت: اختراع شکلات فراسودمند عناب، آبنبات فراسودمند زرشک با خاصیت تصفیه خون و کمک به خون‌سازی، کلوچه فراسودمند و بیسکوییت فراسودمند عناب، چاپ پنج کتاب توسط محققان جهاددانشگاهی و اخذ پذیرش و چاپ بیش از ۴۰ مقاله علمی در نشریات و همایش‌های داخلی و بین المللی از دیگر افتخارات جهاددانشگاهی در حوزه پژوهش است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه تمام مبالغ از اعتبارات جهاددانشگاهی است چراکه توجیهاتی برای راه‌اندازی این مجموعه داشته‌ایم، اظهار کرد: فعالیت‌های دانش‌بنیان در قالب این مجموعه تعریف شده است.

ابراهیمی ادامه داد: با توجه به معضل آفت سنک عناب و اهمیت کنترل آن، پروژه مشترکی برای تولید آفتکش گیاه پایه در سال 1400 بین جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی و پژوهشکده گیاهان دارویی اجرا شده که منجر به تولید فرمولاسیون گیاه پایه برای کنترل سنک عناب شده است و نتایج این پژوهش به‌زودی منتشر خواهد شد.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد‌دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: در بحث مقالات علمی و انتشار کتب مرتبط جهاددانشگاهی بانی ثبت اختراع شده و تاکنون هفت مورد ثبت اختراع با موضوع گیاهان دارویی و محصولات استراتژیک و ثبت درخواست ۱۰ اختراع جدید صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه در این مجتمع امکانات و تجهیزات سه آزمایشگاه و چهار هکتار باغ تحقیقاتی عناب فراهم شده است، افزود: اجرای پروژه آبیاری تحت فشار با همکاری جهاد کشاورزی، ایجاد کلکسیونی از گیاهان دارویی و سوله‌های فرآوری محلی برای اجرای طرح‌های تحقیقاتی کارشناسی‌ارشد و دکترا مرتبط با نیاز منطقه از دیگر برنامه‌هاست.

ابراهیمی با بیان اینکه حدود 30 گیاه دارویی در این کلکسیون داریم، تصریح کرد: برگزاری همایش عناب، ایجاد نمایشگاه فرآورده‌های عناب، برگزاری کارگاه‌های مختلف، معرفی پژوهش‌های این مجتمع به عنوان برترین کتاب سال از دیگر توفیقات است.

وی با اشاره به مشکلات و درخواست‌ها، گفت: احداث گلخانه‌های تحقیقاتی، تکمیل ساخت سه سوله فرآوری، تکمیل تجهیزات آزمایشگاه‌ها و ایجاد غرفه‌های نمایشگاهی گردشگری و حوزه گیاهان دارویی از مهم‌ترین مواردی است که در اهداف آینده این مجتمع بوده اما برای رسیدن به آن نیازمند مساعدت هستیم.

انتهای پیام
captcha