غبارروبی رمضانی از سیما و سینما
کد خبر: 4051407
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۲
یاداشت وارده

غبارروبی رمضانی از سیما و سینما

مدت‌هاست از بی‌توجهی سینما و تلویزیون به مناسبت‌هایی نظیر رمضان می‌گذارد و در چنین شرایطی نیاز به یک غبارروبی به شدت احساس می‌شود تا بار دیگر شاهد آثار ارزشمند در این حوزه باشیم.

جبار آذین؛ منتقد و کارشناس سینما در یادداشتی به لزوم توجه جدی به تولیدات سینما و سیما در ماه رمضان به شرح زیر پرداخته است.

ماه رمضان از مناسبت‌های بزرگ، مهم و تاثیرگذار و تکامل‌بخش معنوی است که ضرورت تام دارد تا توسط دستگاه‌ها، سازمان‌ها و جریان‌های فرهنگی و هنری به آن پرداخته شود و با توجه به ویژگی‌ها و مولفه‌های آن، آثار فرهنگی و هنری، سینمایی و تلویزیونی تولید و در جهت امید و ایمان‌آفرینی و تداوم راه تعالی‌بخش الهی، رمضان به جامعه خدمت کنند. به رغم اهمیت جایگاه مهم رمضان، سال‌هاست که در عرصه‌های هنر، رمضان، مورد غفلت و بی‌توجهی قرار گرفته و گردوغبار بی‌اعتنایی در سینما و سیما بر آن نشسته است. سینماکه به کل، هم خود را مصروف تولید فیلم‌های بازارپسند و تجارتی کرده و در تلویزیون هم از نگاه و تولید شایسته، در این راستا خبری نیست.

هنرمندان سیما و سینما و مدیران این رسانه‌ها، در چهل سال اخیر چنانچه خواسته‌اند گوشه چشمی به رمضان داشته باشند، نگاهشان سطحی و حاشیه‌ای بوده است. تلویزیونی‌هابرای رفع تکلیف به نام سریال‌ها و فیلم‌های مناسبتی رمضان، آثاری خانوادگی/ اجتماعی ساخته‌اند که تنها عنصر ارتباطی سطحی آنها با رمضان این بوده و وقایع و رویداد‌های آنها در ماه رمضان رخ می‌داده که هیچ نشانی از مختصات رمضانی و معنویت‌های آن در آنها نبوده است. اگر هم گاهی سریالی مذهبی تولید شده به دلیل فراوانی ضعف‌های محتوایی و ساختار هنری، مورد توجه مخاطب قرار نگرفته است.

این روند بیشتر متعلق به حال و هوای دیروز تلویزیون است و این رسانه که معناباوری و فرهنگسازی را فدای پول‌سالاری و اسپانسرنوازی و کپی‌سازی کرده، چندین سال متمادی است که آثار مناسبتی مناسب به ویژه رمضانی تولید و ارایه نکرده و در این ایام به پخش چندباره آثار دینی و مذهبی سال‌های دور، مانند؛ «متهم گریخت» و «خانه بدوش» پرداخته و با این شیوه و روش ناپسند، نه فقط سبب آزردگی تماشاگر که به علت تکرار مکررات، باعث دلزدگی مخاطب از سریال‌های تکراری شده است. از همین رو بر متولیان و مسئولان و عوامل سیما و سینما فرض است که تولید آثار ملی و مذهبی و مناسباتی و از جمله رمضانی فاخر، تماشایی و استاندارد و محتوامحور که از پژوهش و نگارش و ساختار درست تصویری و هنری و سینمایی و تلویزیونی برخوردار بوده و با نظر و سلیقه مخاطب همراه و همسو باشند را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهند تا غبارهایی راکه خود و همقطارانشان طی سال‌ها بر اثر غفلت و کم‌کاری و بی‌توجهی بر سیمای رمضان نشانده‌اند، روبش کنند. سینما و سیمای کشور به اصلاحات فرهنگی و اعتقادی نیاز دارند!

انتهای پیام
captcha