بیایید انتقادپذیر باشیم
کد خبر: 4049085
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۲

بیایید انتقادپذیر باشیم

بیایید انتقادپذیر باشیم تا از هرگونه دلخوری، ناراحتی، عصبانیت و قهر و تندی کردن رهایی یافته و روح و روانی آرام و با نشاط داشته باشیم، علاوه بر این انتقاداتی که از ما می‌شود برایمان منفعت دیگری هم دارد و اینکه موجب می‌شود از عیوب خود مطلع شویم و در مسیر رفع و اصلاح آن عیوب گام برداریم.

انتقادپذیری

سحر ذبیحی، روانشناس و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از کرمانشاه با اشاره به اینکه در دنیای امروز باید سعی کنیم تا برخی افعال را در خود تقویت و در مسیر پرداختن به آن کوشا باشیم، اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که موجب خواهد شد تا دنیای آرامتری داشته باشیم «انتقادپذیر بودن» است چرا که برخی دلخوری‌ها، عصبانی شدن‌ها، ناراحتی‌ها، کینه به دل گرفتن‌ها، قهر کردن‌ها و سرد شدن روابط در اثر انتقاداتی است که دیگران از ما می‌کنند.

وی افزود: البته ممکن است برخی از انتقاداتی که از ما می‌شود نادرست و نابجا باشد، اما آیا همه انتقادات این‌گونه است و یعنی ما هیچ ایراد و اشکالی نداریم. اگر منصفانه قضاوت کنیم خواهیم دید که به هر حال ما هم مانند دیگران دارای نقاط ضعف و اشکالاتی هستیم و این واقعیتی است که باید به آن تن دهیم و آن را باور کنیم.

ذبیحی با بیان اینکه انتقادات ناحق و نابجا را هم باید با منطق و استدلال و روشنگری به طرف مقابل توضیح دهیم و بخشی را کریمانه اغماض کنیم، گفت: بیشتر ناراحتی‌ها، تلخکامی‌ها، ناراحتی‎‌ها، دلخوری‌ها و عصبانیت ما در اثر انتقادات بحقی است که از می‌شود و حقیقتاً چه دلیلی دارد ما در برابر چنین انتقاداتی از کوره در برویم و خشمگین و عصبانی شویم.

روانشناس و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه بیاییم انتقادپذیر باشیم تا از هرگونه دلخوری، ناراحتی، عصبانیت، قهر و تندی رهایی پیدا کنیم و روح و روانی آرام و با نشاط داشته باشیم، افزود: چرا از این منظر به این موضوع نگاه نمی‌کنیم که ممکن است انتقاداتی که به ما می‌کنند برایمان منفعت داشته و آن موجب شود از عیوب خود مطلع شویم و در مسیر رفع و اصلاح آن گام برداریم.

وی در پایان به فرمایش امام صادق(ع) که «عزیزترین و محبوب‌ترین افراد در نزد من کسانی هستند که عیوب مرا به من تذکر داده و هدیه می‌کنند» اشاره و تصریح کرد: بنابراین نه تنها ایستادگی و مقاومت و ناراحت شدن در برابر انتقادات برخورد صحیحی نیست بلکه برعکس ما باید از انتقاد استقبال کنیم و آن را برای خودمان مایه خیر و برکت بدانیم.

انتهای پیام
captcha