بازدید ایمنی از مساجد تاریخی شیراز در دستور کار قرار گرفت
کد خبر: 4043098
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۲

بازدید ایمنی از مساجد تاریخی شیراز در دستور کار قرار گرفت

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز از بازدید ایمنی از 105 مسجد این استان خبر داد و گفت: مساجد تاریخی نظیر نصیرالملک، جامع عتیق، وکیل و... هم جزو این مساجد هستند و به‌طور کلی طبق دستور شورای اسلامی شهر شیراز کمیته ایمنی بافت تاریخی را تشکیل خواهیم کرد.

محمدهادی قانع، رئیس سازمان آتش نشانی شیراز بناهای تاریخی یکی از میراث‌های با ارزش و سرمایه هر مملکتی به حساب می‌آید که حکایت از قدمت و تمدن و تاریخ آن کشور دارد. در ایران اسلامی که یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا محسوب می‌شود، بناهای تاریخی فراوانی وجود دارند که این بناها هم به دوران قبل از اسلام و هم بعد از اسلام مربوط هستند. بناهایی که مربوط به دوران بعد از اسلام هستند دارای قدمت‌هایی حتی بیش از یک هزار ساله هستند. از مهم‌ترین بناهای تاریخی اسلامی هر منطقه، مساجد تاریخی آنجا محسوب می‌شوند.

در شیراز که یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان اسلام محسوب می‌شود، علاوه بر بناهای تاریخی، مساجد تاریخی فراوانی وجود دارد که قدمت برخی از آنان به بیش از یک هزار سال قبل باز می‌گردد. اما یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای این بناها مدنظر داشت حفظ و نگهداری آنان به شکل صحیح است و از این رو باید مباحث ایمنی آنان تأمین شود. در برخی از بازدیدهایی که در سال‌های گذشته از بعضی از مساجد تاریخی شیراز به‌عمل آوردیم مشاهده کردیم، متأسفانه برخی از این مساجد ایمنی خوبی به خصوص در بحث آتش‌سوزی ندارند و سیم‌کشی برقی که متعلق به سال‌ها پیش است ممکن است مخاطراتی را به‌وجود آورده و موجب آتش‌سوزی این اماکن تاریخی شود؛ همچنین از آنجا که این مساجد همگی قدیمی و فاقد درب‌های بزرگ هستند در زمان حادثه خودروهای آتش‌نشانی نمی‌توانند به راحتی در محل حاضر شده و به اطفای آتش بپردازند.

محمد‌هادی قانع، رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در نشست خبری روز گذشته، 23 اسفندماه در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنای فارس درباره تمهیدات ایمنی برای مساجد تاریخی، گفت: تمام مساجد شیراز زیر نظر مرکز رسیدگی به امور مساجد هستند از جمله مسجد نصیرالملک، مسجد جامع عتیق، مسجد وکیل و... و لذا ما به‌خصوص در قالب جشنواره «شهر ایمن» از این مساجد بازدید به عمل آوردیم تا وضعیت ایمنی آنان را بررسی و احصا کنیم.

وی با بیان اینکه گزارش بازدیدهای ایمنی ما از این مساجد به متولیان امور آن‌ها ارسال شده است، ادامه داد: از سوی کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز مکلف شده‌ایم که کمیته ایمنی بافت تاریخی را با حضور نمایندگان ادارات متولی این بافت تشکیل دهیم البته قبل از آن هم اقداماتی برای بافت تاریخی انجام دادیم. به‌عنوان مثال مباحث ایمنی بازار وکیل شیراز را بررسی کردیم.

قانع تصریح کرد: در شیراز پنج بازار تاریخی وجود دارد که وضعیت ایمنی هر بازار که محل رفت‌وآمد خیل کثیری از مردم هستند را در دستور کار کمیته ایمنی بافت تاریخی قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز در ادامه به اجرای سومین جشنواره «شهر ایمن» اشاره کرد و گفت: این جشنواره در چند محور مساجد، مراکز آموزشی و محلات پر خطر، راننده تاکسی و اتوبوس آتش‌نشان و... از هفتم مهرماه همزمان با روز آتش‌نشان کلید خورد و تا هفتم اسفندماه مهلت ارسال آثار به آن بود.

وی از برگزاری اختتامیه این جشنواره در فروردین‌ماه سال آینده خبر داد و افزود: با تفاهم‌نامه‌ای که با مرکز رسیدگی به امور مساجد به امضا رسید، از 105 مسجد شیراز بازدید ایمنی به عمل آوردیم و برای خدام و شهروندان هم آموزش‌های ایمنی برگزار کردیم.

قانع با بیان اینکه این آموزش‌ها در 22 نقطه پرخطر شیراز هم برگزار شد، گفت: در این جشنواره بیش از هفت هزار ساعت برای چهار هزار نفر آموزش‌های ایمنی ارائه دادیم. همچنین با تعامل آموزش و پرورش از بیش از 850 مدرسه شیراز که فعال هستند بازدید ایمنی به عمل آوردیم.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شیراز بیان کرد: چهارمین جشنواره «شهر ایمن» هم از بهار سال آینده با هدف تأمین ایمنی محلات با همکاری بسیجیان آغاز خواهیم کرد که محوریت آن مرکزیت مساجد خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح تمهیدات چهارشنبه آخر سال پرداخت و گفت: طی روزهای گذشته شاهد حوادث تلخ در کلانشهر شیراز بودیم؛ آمارهایی که از افزایش حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال در شیراز و برخی از شهرستان‌های فارس حکایت دارد.

قانع با بیان اینکه تمام حوادث چهارشنبه آخر سال قابل پیشگیری است به شرطی که داده‌های مناسبی در اختیار افراد جامعه قرار بگیرد، ادامه دارد: برای پیشگیری از حوادث ویژه‌برنامه‌های آموزشی در مناطق و محلات به افراد آموزش داده شده است و در شبکه شاد نیز برنامه‌های ویژه‌ای در اختیار دانش آموزان قرار داده شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز بیان کرد: با استفاده از فضاهای شهری نیز بیلبوردهای مختلفی در اقصی نقاط شیراز تعبیه شده تا نسبت به آموزش همگانی اقدام شود.

وی در خصوص تخصیص فضای ایمن برای شادی در چهارشنبه آخر سال هم بیان کرد: اگر جایی در نظر گرفته شود این سازمان آماده تأمین امنیت آن مناطق خواهد بود. علاوه بر ایستگاه‌های آتش‌نشانی، آتش‌نشانان ما در 30 نقطه شیراز هم مستقر خواهند بود.

قانع با بیان اینکه  بیش از ١۵٠ آتش نشان داوطلب که از اعضای تیم واکنش سریع آتش نشانی هستند در ایستگاه‌های آتش نشانی مستقر خواهند شد، گفت: با همکاری شورای اسلامی شهر شیراز شاهد افزایش بودجه سازمان متبوع در بودجه ۱۴۰۱ هستیم. البته طی شش ماه گذشته با همکاری شورا و شهرداری شیراز، نسبت به بروزرسانی تجهیزات اقدام شده است.

رئیس سازمان آتش‌نشانی در خصوص میانگین زمان رسیدن به محل حادثه هم بیان: میانگین رسیدن به محل حادثه بستگی به ایام سال داشته و در زمان نوروز نیروهای استقرار یافته در سطح شهر به دو برابر افزایش خواهد یافت تا مدت زمان کمتری برای رسیدن به محل حادثه طی شود.

به گفته وی، ٣٢ نقطه حادثه خیر در سطح شهر شیراز احصا شده و خودروهای آتش نشان در این مناطق حادثه خیز مستقر می‌شوند که از جمله این مناطق می‌توان به بلوار حسینی الهاشمی، ورودی صدرا و بلوار شهید قاسم سلیمانی و... اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha