سریال و فیلم سینمایی حکیم نظامی تولید می‌شود + فیلم
کد خبر: 4042420
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۴
گزارش ایکنا از افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج»

سریال و فیلم سینمایی حکیم نظامی تولید می‌شود + فیلم

شالویی در آیین افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» گفت: سفارش سریال و فیلم سینمایی از برنامه‌هایی است که برای حکیم نظامی در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه نمایشگاه «پنج گنج» به روایت موزه‌ هنرهای معاصر تهران شب گذشته 21 اسفندماه برگزار شد.

محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی، در این نشست ضمن تشکر از برگزاری این رویداد در موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: به یاد دارم در زمانی که من مدیریت موزه را برعهده داشتم همه تلاش و کوششم این بود که اگر کاری می‌خواهیم انجام دهیم؛ کار ما منبعث از فرهنگمان باشد و دور از فرهنگ خودمان نرویم.

وی ادامه داد: در دو دوسالانه پنجاه و سوم ونیز، رئیس این دوسالانه در آنجا عبارتی را به کار برد که برای ما هم خیلی درس‌آموز بود. گفت شما ایرانی‌ها سعی ‌کنید کارهای خودتان را ارائه دهید. مهم نیست سبکش مدرن یا سنتی باشد؛ مهم این است که شما معرّفی از فرهنگ و هنر خودتان باشید. شما که همه چیز دارید؛ افرادی مثل حکیم نظامی، سعدی، فردوسی، حافظ و مولوی اصلاً هیچ چیز را نگذاشتند برای دیگران که بخواهند حرف بزنند.

در انتظار عکس/ شالویی: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر و حکیم ایرانی نیست+ فیلم

شالویی اظهار کرد: در تقویم ما چند سالی است که روز 21 اسفند به نام حکیم نظامی ثبت شده است اما واقعاً هیچ کار جدی‌ای برای شناساندن او انجام ندادیم. در ابتدا بیان می‌شد که آثاری در رابطه با حکیم نظامی وجود ندارد تا به نمایش دربیاید اما احساس بر این بود که مگر می‌شود ما از نظامی‌ای که آثار پنج گنج آن نه تنها پنج گنج بلکه گنج‌های بسیار است؛ سرشار از این حکایت‌ها و داستان‌ها با رموز فراوان، با عالی‌ترین مفاهیم و مضامینی که در عشق و عاشقی بیان کرده؛ آثاری نداشته باشیم؟ یقیناً آثار داریم و باید به سراغ پیدا کردن این آثار برویم.

رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی ادامه داد: با گشتن در گنجینه بسیاری از آثار یافت شد و حتی امکان نمایش 80 اثر دیگر به خاطر محدودیت فضا وجود نداشت. وقتی ما افرادی مثل نظامی داریم دیگر ضرورتی ندارد تا به سراغ دیگری برویم.

شالویی افزود: مدام از سوی هنرمندان گفته می‌شد که شما باید این موزه را کاری کنید تا آثار هنرمندان ایرانی بیاید در اینجا تا خودش را نشان دهد. آثاری که مربوط به فرهنگ و اصالت ماست و نگذاریم تا از آنها فاصله بگیریم و دور شویم. ما ایرانی‌ها در دنیا به همین‌ها شناخته شده هستیم. امروز مگر کسی می‌تواند انکار کند که حکیم نظامی با این همه آثاری که در ایران دارد یک شاعر و حکیم ایرانی نیست.

در انتظار عکس/ شالویی: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر و حکیم ایرانی نیست+ فیلم

وی با اشاره به نسخ خطی موجود از آثار حکیم نظامی بیان کرد: ما چقدر نسخه خطی از نظامی داریم که ثبت جهانی شده است. تنها سیصد نسخه خطی از پنج گنج حکیم نظامی در گنجینه موزه آستان قدس رضوی وجود دارد که باید فرصتی برای نشان دادن این آثار ایجاد شود.

شالویی تاکید کرد: بزرگداشت حکیم نظامی به امسال محدود نمی‌شود و در سال‌های آینده هم ادامه خواهد داشت. من با آقای وزیر صحبت کردم که اصلاً ستاد گرامیداشت حکیم نظامی ایجاد شود و برنامه‌های مربوط به او جنبه‌های دائمی پیدا کند و یک دبیرخانه دائمی داشته باشد. امروز با جرئت می‌توان گفت که در هیچ نقطه‌ای از ایران بزرگ ما وجود ندارد مگر اینکه یاد نظامی گرامی داشته شود.

وی با بیان اینکه برای حکیم نظامی در سال آینده برنامه‌های بیشتری داریم ادامه داد: سفارش سریال و فیلم سینمایی از برنامه‌هایی است که برای حکیم نظامی در نظر گرفته شده است. برنامه داریم تا اینجا را مرکزی برای نظامی‌شناسی دنیا قرار دهیم.

در انتظار عکس/ شالویی: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر و حکیم ایرانی نیست+ فیلم

وی در پایان افزود: اگر ما مفاخر را به بهترین نحو معرفی کنیم یقیناً دیگران آنها را بهتر از ما قبول خواهند کرد. وقتی ما خودمان را قبول داشته باشیم و به اصالت‌های خود احترام بگذاریم حتماً احترام جهانی خودمان را هم خواهیم داشت.

هفت پیکر پررنگ‌ترین و پرتصویرترین اثر حوزه ادبیات کهن 

احسان آقایی رئیس موزه هنرهای معاصر تهران ضمن خیرمقدم به حضار در این مراسم بیان کرد: زمانی که قرار بود ما نمایشی با موضوع حکیم نظامی در موزه برگزار کنیم بسیار دستمان خالی بود. واقعیت این است که غنای ادبیات فارسی چندان تجلی در هنر مدرن و معاصر ایران ندارد و این به سبک آموزش ما در دوره پنجاه سال اخیر در حوزه هنر باز می‌گردد.در انتظار عکس/ شالویی: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر و حکیم ایرانی نیست+ فیلم

وی ادامه داد: از آن جایی که من در دوره‌ای مسئولیت مدرسه هنرهای زیبا و موسیقی را داشتم؛ خواهشی که از آقای شالویی دارم این است که حداقل هنرستان‌های هنرهای زیبای کشور باید دروسی به صورت فوق برنامه حتماً اضافه شود. تجربه خود من این بود که آشنایی با ادبیات کهن و صحیح خوانی متون ادبی را به صورت فوق برنامه به بچه‌ها آموزش می‌دادم.

آقایی با گلایه از هنرمندان جوان بیان کرد: اینکه الان ما می‌خواهیم نمایشگاهی را کار کنیم و متاسفانه بسیاری از هنرمندانی که تقریباً زیر پنجاه سال سن دارند عملاً خیلی ارتباطی با ادبیات فاخر کشورمان ندارند.

در انتظار عکس/ شالویی: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر و حکیم ایرانی نیست+ فیلم

وی ادامه داد: برخی از هنرمندان عملاً هیچ ارتباطی با ادبیات فاخر هنری کشورمان ندارند. شعرهای نظامی واقعاً زیباترین عاشقانه‌های شعر پارسی است. هفت‌پیکر پررنگ‌ترین و پرتصویرترین اثر حوزه ادبیات کهن کشور ماست ولی چقدر در هنرهای زیبا کشور به صورت عام تجلی دارد؟ دوستان و همکاران من در حوزه سینما، تئاتر و موسیقی خیلی کار می‌کنند ولی واقعاً چقدر این حوزه‌ها در این بخش توانسته تجلی پیدا کند؟

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران اظهار کرد: به جرئت می‌گویم که بسیار بسیار اندکند هنرمندانی که در این حوزه کار کرده باشند. البته که در همین جمع دوستان و بزرگوارانی هستند که کار کردند و کارهای درخشانی هم انجام دادند ولی عموماً این دسته هنرمندان افرادی هستند که آموزش آنها به سال‌های قبل باز می‌گردد. هنرمندان جوان با کمال تأسف شاید یک بیت شعر حافظ را هم نمی‌توانند درست بخوانند و این به ریشه‌های آموزشی در کشور بازمی‌گردد.

در انتظار عکس/ شالویی: امروز کسی نمی‌تواند ادعا کند که حکیم نظامی شاعر و حکیم ایرانی نیست+ فیلم

وی با درخواست از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: حداقل هنرستان‌های هنرهای زیبا که می‌دانیم فارغ‌التحصیلان آنها در آینده جزو مفاخر هنر کشور می‌شوند؛ باید شیوه‌های آموزشی آنها تغییر کند. حداقل این هنرجویان برای آینده از خزائن بصری درستی بهره‌مند بشوند که وقتی می‌خواهند کار تولید کنند درگیر نباشند که با چه مضمونی می‌خواهند کار تولید کنند و این غنای ادبیات پارسی در هنر آینده کشور تجلی پیدا کند.

آقایی اضافه کرد: در این نمایشگاه یک خوانشی از هنر معاصر ایران به روایت پنج گنج داریم یعنی اشعار در کنار آثار قرار داده شده و سعی شده یک خوانشی به آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران داده شود.

در انتهای این نشست نمایشگاه «پنج گنج» افتتاح شد.

این نمایشگاه از 22 اسفند 1400 تا 18 اردیبهشت 1401 در موزه هنرهای معاصر تهران دایر خواهد بود و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر کشور می‌توانند با حضور در این موزه از این آثار بازدید کنند.

انتهای پیام
captcha