۳۲ پروژه خیری مدرسه‌سازی در چهارمحال‌وبختیاری در دست اجراست
کد خبر: 4041498
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۲

۳۲ پروژه خیری مدرسه‌سازی در چهارمحال‌وبختیاری در دست اجراست

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری گفت: در حال حاضر ۳۲ پروژه خیری برای احداث مدرسه در استان کلید خورده است و ۷۲ پروژه نیز با اعتبارات محرومیت‌زدایی در استان اجرا خواهد شد.

مدرسه خیرساز

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کامران رهی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری ۱۷ اسفندماه در شورای آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۱۹۰۰ فضای آموزشی در استان وجود دارد، اظهار کرد: سرانه فضای آموزشی به ازای هر دانش‌آموز در استان ۶.۲ متر است، در حالی که در حالت استاندارد این عدد باید ۸.۲ متر به ازای هر دانش‌آموز باشد.

رهی افزود: در برخی مناطق استان مدارس مازاد و در برخی مناطق نیاز به فضای آموزشی داریم، در حال حاضر ۳۲ پروژه خیری برای احداث مدرسه در استان کلید خورده است و ۷۲ پروژه نیز با اعتبارات محرومیت‌زدایی در استان اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیستم گرمایشی در ۲۵۰۰ کلاس درس در چهارمحال و بختیاری استاندارد نیست، گفت: برای استانداردسازی سیستم گرمایشی ۵۰۰ کلاس درس در سال‌جاری اعتبار اختصاص یافته است.

رهی بیان کرد: در قانون بودجه ۱۵.۷ میلیارد تومان اعتبار برای جذب قیر به چهارمحال و بختیاری اختصاص یافته است که در صورت تخصیص اعتبار ایزوگام و آسفالت مدارس با انعقاد قرارداد انجام می‌شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان در پایان خاطرنشان کرد: در سال‌جاری ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار به استان ابلاغ شده که تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرده است، امیدواریم در سفر ریاست‌جمهوری اعتبارات خوبی برای نوسازی و تجهیز مدارس اختصاص پیدا کند.

جدیت آموزش و پرورش استان در شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل
فیروز عسگری، معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه شناسایی دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در استان با جدیت دنبال می‌شود، اظهار کرد: باوجود مشکلات فراوان اجازه ترک تحصیل در مناطق محروم و صعب‌العبور را نمی‌دهیم.

وی افزود: مسائل اقتصادی، عوض شدن مقطع تحصیلی در مناطق محروم و نبود مدارس متوسطه اول و دوم در برخی مناطق و صعب‌العبور برخی مناطق از جمله عوامل ترک تحصیل دانش‌آموزان در مناطق محروم است.

عسگری با تأکید بر اینکه در توسعه متوازن رشته‌های تحصیلی باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای در چهارمحال و بختیاری تحصیل کنند، توضیح داد: اما اکنون ۳۰ درصد دانش‌آموزان در این مدارس تحصیل می‌کنند، پتانسیل اضافه کردن دانش‌آموز به هنرستان‌ها وجود ندارد، اکنون نیازمند هنرستان‌های خاص و ورود بخش خصوصی به این حوزه هستیم.

معاون آموزش متوسطه اداره‌کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: اگر بتوانیم بحث اشتغال را در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و رشته‌ ریاضی و فیزیک مورد توجه قرار دهیم، قطعا می‌توان دانش‌آموزان را به سمت این رشته‌ها هدایت کرد.

وی با تأکید بر اینکه مدارس شبانه‌روزی گره‌گشا هستند، اگر بتوانیم هنرستان‌های شبانه‌روزی را توسعه دهیم بسیار ارزشمند است، همچنین می‌توان از خوابگاه‌های مرکزی در شهرستان‌ها برای حضور دانش‌آموزان در هنرستان‌ها استفاده کرد.

۱۶۰۱ معلم به آموزش و پرورش تحمیل شد

محمد محمدی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه در تمامی نقاط استان مدارس ابتدایی دایر است، اظهار کرد: پوشش تحصیلی در مقطع ابتدایی در استان ۹۹ درصد است، این در حالی است که در سال ۵۷ این عدد ۴۷ درصد بود.

وی افزود: همچنین پوشش تحصیلی در مقطع پیش‌دبستانی در چهارمحال و بختیاری به ۹۲.۵ درصد رسیده است، در دوران کرونا تمامی دانش‌آموزان استان مورد رصد قرار گرفتند.

محمدی با بیان اینکه ۱۰۱۶ معلم به آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در سال‌جاری تحمیل شد، گفت: ۶۶۸ معلم حق‌التدریس، ۲۰۷ نفر فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان، ۱۲۳ نفر ورودی ماده ۲۸ و ۱۸ نفر نیز سرباز معلم بودند، توانمندسازی این معلمان در دستور کار قرار گرفت، باتوجه به عملکرد خوب استان توانمندسازی ۴۰۰۰ معلم در کشور به استان واگذار شد.

بدهی هشت میلیاردی آموزش و پرورش به شرکت‌های خدمات‌رسان

در پایان جلسه افشین امیریان، سرپرست آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بدهی آموزش و پرورش استان به شرکت‌های خدمات‌رسان از جمله آب، برق و گاز حدود هشت میلیارد تومان است، تقاضا داریم این بدهی تقسیط شود.

وی بیان کرد: خودرو یکی از ملزومات برای تردد در مناطق صعب‌العبور و عشایری است، به‌همین منظور نیازمند تخصص اعتبار هستیم.

انتهای پیام
captcha