سعادت فرهنگی جامعه نیازمند شناخت عمیق نسل بومیان دیجیتال است
کد خبر: 4041467
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۴
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:

سعادت فرهنگی جامعه نیازمند شناخت عمیق نسل بومیان دیجیتال است

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سعادت فرهنگی جامعه نیازمند شناخت عمیق بومیان دیجیتال، یعنی همان نسل جوان بزرگ شده در فضای مجازی است.

نشست مطبوعاتی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در هرمزگان

به گزارش ایکنا از هرمزگان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ظهر امروز، 17 اسفندماه، در نشستی مطبوعاتی دز بندرعباس، اظهار کرد: برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور  در هرمزگان در شورای برنامه‌ریزی این استان تنظیم و اعتبارات آن لحاظ شده است.

وی افزود: استان اعتبارات فرهنگی دارد اما به صورت پراکنده است و این برش استانی در اعتبارات نظام فرهنگی استان، یکپارچگی ایجاد می‌کند و البته رئیس‌جمهور پذیرفته که اعتبارات ویژه‌ای به سند اختصاص داده شود. این مسئله در مجلس شورای اسلامی نیز مطرح شده و امیدواریم تصویب شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما نمی‌توانیم فرهنگ را با دستور پیاده‌سازی کنیم اما با آموزش می‌توانیم آن را در مسیر اصلاح قرار دهیم. اگر فرد در مسیر زندگی با یک نظام تربیتی درست رشد کرده باشد، نیازی به اصلاح فرهنگی ندارد؛ لذا باید در امر آموزش ورود کنیم.

عاملی با بیان اینکه دشمنان انقلاب و مردم مرتب از بیرون و از طریق فناوری‌های ارتباطی فرهنگ جامعه ما را مهندسی می‌کنند، عنوان کرد: تمدن امری ساختنی است و امروز باید تمدن آینده را بسازیم و نظام شهرسازی و رعایت حقوق مردمی را به وجود آوریم.

قانون‌گذاری در فضای مجازی با حفظ حقوق شهروندی همراه باشد

وی بیان کرد: جزئیات طرح صیانت از فضای مجازی باید توسط مجلس توضیح داده شود، چراکه شاید مردم اطلاعی از آن نداشته باشند. رسانه‌های مخالف با انقلاب و جمهوری اسلامی بازنمایی نگران‌کننده‌ای از طرح صیانت ایجاد می‌کنند اما این طرح لزوماً مساوی با فیلتر کردن اینترنت نیست. این طرح نگاهی بر مقررات گذاری فضای مجازی دارد که اگر نباشد همه ما آسیب می‌بینیم.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه فضای مجازی باید چراغ‌های سبز و قرمزی داشته باشد، بیان کرد: حک و بسیاری آزارهای اینترنتی نیازمند تعیین مقررات هستند. امروز که تکنولوژی به سمت متاورس می‌رود، قانون‌گذاری امری اجتناب‌ناپذیر است.

عاملی ادامه داد: متاورس فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت است که از محیط‌های مجازی سه‌بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. یک فناوری فراجهانی است که تلاش می‌کند خود را به فضای فیزیکی نزدیک کند و این مسئله نیاز به قاعده دارد. برخی مقررات گذاری‌ها ممکن است رعایت اراده انسان‌ها را نداشته باشد و ما باید به حقوق شهروندی احترام بگذاریم.

وی بیان کرد: قوانین جرائم الکترونیکی و ... سال‌هاست تصویب شده و نباید از اینکه مجلس وارد یک قانون‌گذاری در مورد فضای مجازی شده احساس نگرانی کنیم. می‌شود این طرح را نقد کنیم اما ما باید حامی مجلس باشیم تا از حقوق مردم در فضای مجازی حمایت شود.

رسانه‌ها ظرفیت‌های استانی را در معرض هویت‌یابی ملی قرار دهند

این مقام مسئول عنوان کرد: ما یک فرهنگ عمومی ملی و تعدادی از فرهنگ‌های محلی داریم که مربوط به فرهنگ اقوام هستند. کسی در مقابله با فرهنگ‌های بومی نیست و ما معتقدیم باید کارهایی در حوزه تقویت زبان و لهجه‌ها صورت بگیرد. البته تعصبی نیز نباید داشته باشیم و بدانیم در جامعه جدید مرکز و پیرامون معنایی ندارد.

عاملی خاطرنشان کرد: استان هرمزگان در بسیاری از امور مرکز است و باید تمامی ظرفیت‌های آن شناسایی و تقویت شود. وظیفه رسانه‌های استان هرمزگان نیز این است که ظرفیت‌های استانی را در معرض هویت‌یابی ملی قرار دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: توضیح دادن، نوعی نزدیک شدن بین مردم و مسئولین است. اختلال ارتباطی یعنی فردی مطلبی می‌گوید اما سایرین مطلب دیگری دریافت می‌کنند. ما باید در یک فضا قرار بگیریم تا فاصله‌ها پر شود.

این مسئول فرهنگی اضافه کرد: در نظام برنامه‌ریزی کشور هنوز فضای مجازی درک نشده و اگر درک عمیقی از آن به وجود آید، بومیان دیجیتال که نسل جوانی هستند که در این فضا بزرگ شده‌اند، دریافت بهتری از حرف مسئولین خواهند داشت و بالعکس. ما نیازمند شناخت عمیق‌تری هستیم تا مسئله فرهنگی شدن جامعه در مسیر سعادت قرار بگیرد.

وی بیان کرد: برش استانی سند نقشه مهندسی فرهنگی بر اساس مسائل استان تنظیم شده و ناظر بر حوزه سبک زندگی، خانواده، عدم توازن استان با حفظ ارزش‌های اسلامی، عدم فعال‌سازی ظرفیت‌های اقتصادی و ... است. مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حکم قانون و لازم‌الاجرا است و از این رو این سند ضمانت اجرایی داشته و رئیس دولت سیزدهم نیز اهتمام لازم نسبت به اجرای آن را دارد.

تغییرات موجب چابکی شورای عالی انقلاب فرهنگی شده است

عاملی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تغییرات جدید چابک‌تر شده است، گفت: ۱۱ نفر از اعضای حقیقی شورای قبلی در حال حاضر حضور ندارند، 6 عضو حقیقی جدید اضافه شده و ۱۲ نفر از اعضای حقوقی نیز تغییر کرده‌اند. در واقع اعضای حقوقی جنبه دائم و غیر دائم یافته‌اند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان یادآور شد: یکی از راهبردهای مهم سند مهندسی فرهنگی کشور توجه به رسانه است و نمی‌توان بدون بهره‌برداری از حوزه رسانه و فضای مجازی، از فرهنگ صحبت کرد و این مسئله گریزناپذیر است.

انتهای پیام
captcha