نگاهی به تلاش‌های مرکز مشاوره پلیس قم برای سلامت رفتار
کد خبر: 4038517
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۸

نگاهی به تلاش‌های مرکز مشاوره پلیس قم برای سلامت رفتار

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم از اولویت دستیابی به مصالحه و سلامت رفتار در هر یک از پرونده‌های ارجاعی به مرکز مشاوره پلیس خبر داد و گفت: پایایی در رفتار سالم از اهداف امنیت پایدار است.

مشاوره گرفتن از زندگی سیر شده است. یک چشمش اشک و یک چشمش خون است. او یک زن است، یک زن تنها. راه به جایی ندارد. مشکلات اقتصادی به نحوی مثل مار گرداگرد زندگی‌اش چنبره زده که جرئت ندارد از خانه بیرون برود. شوهرش معتاد است. فرزندش مشکلات تحصیلی دارد و حتی همین چندوقت پیش قصد داشت خودکشی کند، اما همسایه‌ها و پلیس فهمیدند و مانع شدند. بغض سراسر وجودش را گرفته است. تا شهر فاصله زیادی دارد و از پس هزینه‌های مشاوره بر نمی‌آید. تنها سرمایه‌اش سقف خانه و خط تلفنی است که دارد. گوشی تلفن را بر می‌دارد و با 096580 که خط ملی مشاوره ناجا است تماس می‌گیرد. شنیده است در این عصر کرونایی هر زمان هر شخصی آنجا تماس گرفته آرامش گرفته و توانسته مسائل و موانع زندگی را برای خودش، خانواده و دوستانش برطرف کند.

یک زن جوان نیز با همسرش در حال ورود به مرکز مشاوره هستند. زن علت حضورشان در «اداره مشاوره آرامش» را در گفت‌وگو با ایکنا از قم، استفاده از خدمات مشاوره‌ای قبل از ازدواج عنوان می‌کند. آقای همسرش نیز می‌گوید هیچ‌ جایی پرامنیت‌تر از اینجا سراغ نداشتیم هرچند عدم پرداخت هزینه و همدلی مشاوران این مرکز نیز از مواردی است که تصمیم گرفتیم اینجا بیاییم. البته به‌طور کلی همه روان‌شناسان خوبند. او که برای حضور در جلسه مشاوره عجله دارد و غرق در حمایت و حس مسئولیت‌پذیری است درب ورودی را برای همسرش باز می‌کند تا خانم ابتدا وارد شود و سپس به سرباز جلوی درب سلام می‌گوید.

مشاوره حال آدم را خوب می‌کند

دختری ۱۸ ساله نیز در حال خروج از مرکز است. او که اشک چشمانش را با دستمال کاغذی و از پشت شیشه عینک پاک می‌کند به حدی در غم خویش غرق است که حتی ماسک سفید روی چهره‌اش نمی‌تواند این موضوع را مخفی کند. دخترک در گفت‌وگو با ایکنا می‌گوید: البته روزهای تلخ من سپری شده و اکنون به مدد نیروهای متخصص حاضر در این مجموعه، روزهای شادتری دارم، چراکه واقعا اگر قرار بود بابت مشاوره پول هم پرداخت کنم هیچ‌وقت شاید برایم مقدور نبود بتوانم برای خودم و زندگی‌ام اقدامی انجام دهم و به قول مشاورم به داد خودم برسم و به خودم و خانواده‌ام کمک کنم ولی الان روی پای خودم ایستادم، دارم با اعتماد به نفس کامل صحبت می‌کنم هرچند با اشک.

آقایی دانشجو هم درون نوبت نشسته تا با مشاوران آنجا در مورد اشتغال صحبت کند. پایش شکسته و درون گچ است. عصاهایش را کنار صندلی گذاشته و می‌گوید برایم خیلی سخت بود که حضوری بیایم. البته گاهی تلفنی مشاوره می‌گیرم ولی اینبار نیاز بود حضوری بیایم. ولی در کل مشاوره حال آدم را خوب می‌کند. خصوصا برای من جوان که نه شغلی دارم، نه خودرویی، نه دلخوشی و نه پول، واقعا خوشحالم که هم می‌توانم از مشاوره استفاده کنم هم جایی صحبت می‌کنم که نسبت به آنان اعتماد دارم و ضامن امنیت من هستند.

نیروهای متخصص مشاور؛ تأثیرگذار در کنترل و پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی

محمدرضا فرحبخش، سرپرست معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، اظهار کرد: پایایی در رفتار سالم و ایجاد مصالحه اولویت رسیدگی به پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس قم است تا از حیث ملی به ایجاد امنیت پایدار بپردازد و ما امروزه نیرومندترین شبکه‌ها و دوایر خدمات مشاوره و مددکاری اجتماعی را در سطوح جامعه و به‌ویژه کلانتری‌ها داریم که این ضرورت یکی از اقدامات مهم پلیس ایران است.

وی گفت: معاونت اجتماعی پلیس قم با تلاش و پیگیری کارشناسان و تیم تخصصی اداره مشاوره خود طی 11 ماه اخیر توانسته، مصالحات 72 درصدی در پرونده‌های ارجاعی به دوایر اجتماعی کلانتری‌های قم را به خود اختصاص دهد که تعداد 24 هزار و 813 پرونده به مراکز مشاوره و دوایر اجتماعی مستقر در کلانتری‌های استان قم ارجاع شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم افزود: از مجموع پرونده‌هایی که در واحدهای مشاوره و مددکاری استان مورد بررسی قرار گرفته است تعداد سه هزار و 250 مورد خدمات مربوط به مشاوره روانشناختی، 760 مورد مربوط به خدمات روان‌سنجی، 265 مورد مربوط به مشاوره حقوقی _ انتظامی و 225 مورد مربوط به خدمات مددکاری است که تمامی این خدمات و رسیدگی‌ها به‌صورت کاملا رایگان انجام شده است.

وی با اشاره به خدمات مربوط به مشاوره روانشناختی افزود: موضوعات مشاوره روانشناختی شامل مشکلات خانوادگی، درمان اختلالات روانی، مشاوره‌های تربیتی، مشاوره تحصیلی، مشاوره‌های شغلی، مشاوره‌های پیش از ازدواج و مشاوره‌های مربوط به فضای مجازی است.

فرحبخش با اشاره به اهداف پایدار پلیس کشور و به‌خصوص در استان قم، تصریح کرد: ما امروزه به لطف و اعتماد مردم توانسته‌ایم بسیاری از پرونده‌های مربوط به خانواده‌ را حل و فصل و از متلاشی شدن کانون آن در امان نگهداریم؛ البته که فقط به این موضوع بسنده نکردیم و تلاش کردیم تا با پیشگیری از فروپاشی خانواده‌ها از اعمال هزینه‌های مادی و معنوی ناشی از افزایش جرم نیز ممانعت به عمل آوریم.

وی با توجه به گستره تغییرات اجتماعی در مقابله با وقوع و فراوانی جرائم گفت: تجارب سالیان متمادی نشان داده است هرگاه مأموریت‌ها‌ با بهره‌گیری از علوم به روز و با اتکا به نیروهای متخصص باشد گام‌های مؤثری در کنترل و پیشگیری قلمروی وسیع نابهنجاری‌ها داشته‌ایم. لذا خدمات راهنمایی، مشاوره، مددکاری اجتماعی و روان‌درمانی برای ما یک اولویت است.

دستیابی به سلامت رفتار اولویت مرکز مشاوره پلیس قم است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم اظهار کرد: از اساسی‌ترین و پراهمیت‌ترین راه‌ها برای رسیدن به باورهای درست و دوری از بزهکاری، دستیابی به امنیت پایدار و سلامت رفتاری است؛ اگر تأکید بر پایایی در رفتار سالم اولویت همیشگی پلیس ایران اسلامی است، تنها یک علت دارد و آن اینکه نگاه قرآن به هدف نهایی در مکتب اسلامی، هدایت و پرورش انسان‌های کامل با رفتار سالم است.

این مسئول با بیان روایتی از نهج‌البلاغه، گفت: حضرت علی(ع) می‌فرماید: «وَلاَ ظَهِیرَ کَالْمُشَاوَرَةِ؛ و هیچ پشتیبانی همانند مشاوره نیست.» لذا یکی از پشتیبانی‌های مهم پلیس خصوصا در این ایام کرونا، خدمات رایگان مشاوره و مددکاری در ادارات مرکز مشاوره پلیس (مرکز مشاوره آرامش)، کلانتری‌ها و پاسگاه‌های پلیس است.

سرهنگ فرحبخش با اشاره به آیه 38 سوره شورا، بیان کرد: در اهمیت مشاوره همین بس که یکی از صفات مؤمنان استفاده از مشاوره است و اهمیت آن بر شخصی از جامعه اسلامی پوشیده نیست که بهترین راه برای دوری از گزند زیرپوستی امواج خروشان آسیب‌ها، طبق آیات قرآن، روایات و احادیث و سیره معصومین(ع)، استفاده از مشاوره است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان قم در پایان یادآور شد: اداره مشاوره آرامش استان قم هر روزه به‌صورت تلفنی و حضوری پاسخگوی سؤالات و مشکلات شهروندان در حوزه‌های خانوادگی، حقوقی، فردی، شغلی، اقتصادی، تحصیلی، ازدواج و... است و مراجعان می‌توانند از ساعت 7 تا 14 به این اداره واقع در خیابان امام خمینی(ره)، جنب درمانگاه حضرت زینب(س)، ساختمان معاونت اجتماعی _ اداره مشاوره آرامش مراجعه کنند. همچنین می‌توانند با شماره‌های 36606085 و 21822550 و خط ملی مشاوره ناجا 096580 تماس بگیرند و از خدمات مشاوره‌ای حضوری و تلفنی پلیس بهره‌مند شوند.

کوشش آدمی بر آن است که زندگی او سرشار از صفا و یکرنگی باشد، با مردم رابطه‌ای دوستانه و صمیمانه‌ای داشته باشد، از عهده زندگی خانوادگی و شغلی خود برآید و بتواند مشکلات زندگی خود را حل کند. گاهی در جریان زندگی برای آدمی مشکلی رفتاری پیش می‌آید و او نمی‌تواند راه حلی برای آن بیابد، در این صورت لازم است از خدمات مشاوره‌ای استفاده کند.

گزارش از هدی‌سادات چاوشی

انتهای پیام
captcha