رجب؛ بهانه‌ای برای رحمت خدا / قدر ماه رجب را بدانیم
کد خبر: 4035947
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

رجب؛ بهانه‌ای برای رحمت خدا / قدر ماه رجب را بدانیم

مدرس گفتمان‌های دینی لرستان ماه رجب را بهانه‌ای برای رحمت خداوند نسبت به بندگان دانست و گفت: ماه رجب آدابی دارد که می‌طلبد از فرصت باقی‌مانده ماه رجب نهایت استفاده را ببریم چراکه خداوند متعال در این ماه رحمت و مغفرت خود را به ما نشان می‌دهد.

حجت‌الاسلام محمد امیری، مدرس گفتمان‌های دینی لرستانبه گزارش ایکنا از لرستان، حجت‌الاسلام محمد امیری، از کارشناسان مذهبی لرستان و مدرس گفتمان‌های دینی امروز، ۲۳ بهمن در مراسمی که به‌مناسبت سالروز ولادت امام محمدتقی جوادالائمه(ع) در خرم‌آباد برگزار شد، گفت: امام محمدتقی(ع) در حدیثی فرموده است: «سه چیز است که انسان را به دوستی خدا و به رضوان الهی می‌رساند، استغفار زیاد، نرم‌خویی و زیاد صدقه دادن».

وی با اشاره به این فرمایش مقام معظم رهبری که ماه رجب مقدمه‌ای برای ورود به ماه شعبان است و شعبان مقدمه‌ای برای ورود به ماه رمضان است، افزود: ائمه‌اطهار(ع) از ماه رجب تعبیر به خانه‌تکانی دل کرده‌اند لذا در این ماه باید تلاش کنیم هر آنچه خباثت، پلیدی و گناه در وجود ما قرار دارد را از دل بیرون کنیم.

حجت‌الاسلام امیری از ماه رجب به‌عنوان یکی از ماه‌های حرمت‌دار الهی یاد کرد و ادامه داد: از نگاه قرآن کریم عنوان حرام برای ماه‌ها به‌معنای حرام در مقابل حلال نیست بلکه در اینجا مقصود دارای حرمت است به این معنا که در ماه‌های حرام انسان باید یک‌سری حرمت‌ها را حفظ کند که یکی از ماه‌های دارای حرمت، ماه رجب است.

این کارشناس مذهبی با اشاره به احادیثی درباره حرمت ماه رجب، گفت: در حدیث قدسی داریم که خدای متعال فرموده است: «ماه رجب را یک ریسمان بین خودم و بندگانم قرار دادم هر کس به این ریسمان الهی چنگ بزند نجات پیدا می‌کند».

امیری با بیان اینکه ماه رجب ماه استغفار است و باید این فرصت را مغتنم بشماریم، اضافه کرد: مناسبت‌های مبارکی شامل ولادت امام جواد(ع)، امام علی(ع)، حضرت علی‌اصغر(ع)، امام محمدباقر(ع) و ایام اعتکاف و مبعث نبی مکرم اسلام را در این ماه داریم که حرمت این ماه را چند برابر کرده است و در حدیثی از پیامبراکرم(ص) نقل است که فرمود: «اگر کسی یک روز در ماه رجب روزه بگیرد رضایت خدا را خریده و خشم خدا را از خودش دور کرده است».

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه ولادت‌ها و مناسبت‌های این ماه به ما می‌فهماند که رجب یک ماه معمولی نیست و ماهی است که خدا می‌خواهد به‌واسطه آن به ما بندگان کمک کند، اظهار کرد: در حدیث قدسی داریم که خدای متعال فرموده است: «ماه رجب ماه من است و بنده‌ها هم بنده من هستند، رحمت، بخشش و مغفرت مال من است پس هر کس در ماه رجب مرا بخواند و استغفار و توبه کند من توبه او را می‌پذیرم».

وی ماه رجب را بهانه‌ای برای رحمت خداوند متعال نسبت به بندگان دانست و با بیان اینکه رجب بهترین ماه برای استغفار است، گفت: ماه رجب آدابی دارد که می‌طلبد از فرصت باقی‌مانده ماه رجب نهایت استفاده را ببریم چراکه خداوند متعال در این ماه رحمت و مغفرت خود را به ما نشان می‌دهد.

انتهای پیام
captcha