«خیرالبریه» چه کسانی هستند
کد خبر: 4033847
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵

«خیرالبریه» چه کسانی هستند

عضو مجلس خبرگان رهبری در جمع زائران بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) به تبیین ویژگی‌های شیعه از منظر امام محمد باقر(ع) پرداخت و اظهار کرد: بر اساس آیات هفتم و هشتم سوره بینه، خداوند متعال «خیرالبریه» یعنی بهترین انسان‌ها را کسانی معرفی کرده که در کنار ایمان عمل صالح انجام می‌دهند.

«خیرالبریه» به گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از آستان نیوز، آیت‌الله محسن کازرونی؛ عضو مجلس خبرگان رهبری، در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، با اشاره به حدیثی از امام محمدباقر(ع) که فرموده‌اند: «ما شِيعَتُنا إلاّ مَنِ اتَّقى اللّه َ و أطاعَهُ، و ما كانوا يُعرَفُونَ إلاّ بالتَّواضُعِ و التَّخَشُّعِ و أداءِ الأمانَةِ و كَثرَةِ ذِكرِ اللّه»، نخستین نشانه شیعه را تواضع و فروتنی معرفی کرد و گفت: تواضع و فروتنی از جمله صفات مؤمن است که از منظر این امام همام، تمام شیعیان باید به این صفت نیکو آراسته باشند.

وی افزود: دومین نشانه شیعه، طبق این حدیث نورانی خشوع است؛ شیعیان اهل خشوع در برابر پروردگار هستند و کسی که آراسته به صفت خشوع باشد با بندگان خدا نیز با مهربانی و عطوفت رفتار می‌کند.

کازرونی بیان کرد: یکی دیگر از صفات شیعه از منظر امام محمد باقر(ع) امانت‌داری است. شیعه واقعی اگر کوهی از طلا نیز به او امانت داده شود، حتی در ذهن خود هم فکر خیانت در سر نمی‌پروراند و این امانت را به صاحب اصلی آن بر می‌گرداند.

وی ابراز کرد: دیگر نشانه و علامت مومن از منظر امام پنجم شیعیان کثرت یاد خدا است. شیعه واقعی همواره در همه مراحل زندگی خود به یاد خداست و ذکر خدا را بر لب دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آیات هفتم و هشتم سوره مبارکه بینه اظهار کرد: در این آیات شریفه خداوند فرموده: «إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ» آنان که ایمان آوردند و نیکوکار شدند آنها به حقیقت بهترین اهل عالمند.« جَزَاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۖ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ۚ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ»؛ پاداش آن‌ها نزد خدایشان باغ‌های بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جاری است و در آن بهشت ابد جاودان متنعّمند، خدا از آن‌ها خشنود و آن‌ها هم از خدا خشنودند. این بهشت مخصوص کسی است که از خدا بترسد. بر اساس این آیات خداوند متعال «خیرالبریه» یعنی بهترین انسان‌ها و «شر البریه» یعنی بدترین انسان‌ها را به ما معرفی کرده است.

وی با تأکید بر اینکه ایمان و عمل صالح در کنار هم ارزش دارند، بیان کرد: این دو مقوله از هم تفکیک نمی‌شوند و باید کنار هم قرار بگیرند تا انسان را به سرمنزل سعادت برسانند.

انتهای پیام
captcha