مثلث شوم آشوب و ضرورت تجمع نخبگانی و گفتمانی
کد خبر: 4032973
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۵

مثلث شوم آشوب و ضرورت تجمع نخبگانی و گفتمانی

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مهمترین تحرکات فکری و فیزیکی دشمن را می‌‎توان در یک مثلت شوم آشوب متشکل از تهدید، تحریم و تحریف دسته‌بندی کرد، گفت: تجمع نخبگانی و گفتمانی یا رسانه‌ای، نشر افکار صحیح، پاسخ به اشکالات و پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها از راهکارهای مقابله با دشمن است.

حجت‌الاسلام مصطفی تیموری، مدرس حوزه و دانشگاهحجت‌الاسلام مصطفی تیموری، مدرس حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از لرستان در رابطه با اهمیت جهاد تبیین، گفت: مهمترین تحرکات فکری و فیزیکی دشمن را می‌‎توان در یک مثلت به نام مثلت شوم آشوب دسته‌بندی کرد که این مثلث متشکل از سه ضلع تهدید، تحریم و تحریف است.

وی در رابطه با نقش اهل اندیشه و قلم در جهاد تبیین و اینکه جنگ و ستیز، قتل و کشتار، ویرانی و آوارگی همزاد تاریخ بشر است، افزود: عده‌ای برای غلبه و عده‌ای برای دفاع قربانی امیال شیطانی شده‌اند و در این میان نظریه‌پردازانی که از جایگاه والای بشر الهی بی‌خبر بوده و هستند، شعله‌های آتش کینه و عداوت را دو چندان کردند و بستر ویرانی را برای تخریب بیشتر فراهم کردند.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه به‌طور کلی می‌توان گفت مردم وام‌دار اندیشه اندیشمندان خود هستند، ادامه داد: متأسفانه تفکر افرادی نظیر هابز كه انسان‌ها را گرگِ یكدیگر مى‌دانست و نیچه كه پایمال شدن ضعفا به‌وسیله اقویا را قانون طبیعى زندگى اجتماعى بشر قلمداد مى‌كرد هنوز هم بر بشریت سایه افکنده است.

تیموری با بیان اینکه نوع نگاه به جهان، انسان، شیوه تعامل و ارتباط با همنوع سعادت یا شقاوت جوامع را فراهم می‌آورد، افزود: در دین مبین اسلام مداد عالم که حاصل اندیشه الهی است بر خون شهید و مجاهد برتری دارد، چراکه با تقدیم اندیشه عالمانه صلح‌ها، ستیزها و عملکردها مطلوب و نامطلوب شکل می‌پذیرند. 

وی با اشاره به اینکه جهاد تبیین امروزه مقابله و جهاد با اندیشه‌های الحادی و انحرافی ایادی استبکار در داخل و خارج کشور است که به‌صورت‌های متنوع رسانه‌ای در حال عرض اندام هستند، گفت: اسلام با جنگ تجاوزکارانه و تجاوز در جنگ مخالف است و در تاریخ اسلام زمان حیات پیامبر اسلام(ص) جنگ‌هاى متعددى بین مسلمانان و دشمنان آنان به وقوع پیوسته است.

این نویسنده لرستانی با بیان اینکه قرآن کریم در بیان وجود جنگ و جهاد و اختلافاتی که سبب بروز آن شده آیات متعددی را متذکر شده است، گفت: در قرآن به واژه جهاد و مشتقات آن در 41 آیه پرداخته شده است و در بیش از 300 آیه احکام مربوط به جهاد و دیگر امور جنگ از قبیل اسیران، شهیدان و غزوات و در در حدود 80 آیه خداوند مؤمنان را به جهاد دعوت کرده است.

این پژوهشگر لرستانی اضافه کرد: از جمله عملیات‌های روانی در دنیا تخریب شخص، شخصیت‌ها و اهداف مطرح در جبهه مقابل است و برای رسیدن به این هدف کارکردها و زیرمجموعه‌ها را مورد هجوم قرار می‌دهند و در این عملیات روانی اغراق‌گویی، حس نفرت‌پراکنی، تقویت روحیه ناامیدی، تمسخر، عیب‌جویی، ابهام، تحریف و برعکس کردن حقایق مطرح است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه در جهاد تبیین ما نیازمند به اطلاعاتی در رابطه با ضریب نفوذ و توانایی دشمن هستیم چراکه تا میزان و مراحل پیش‌روی و توقف را ندانیم برنامه‌ریزی مطلوب صورت نمی‌گیرد، اظهار کرد: بعد از دریافت میزان نفوذ و شناخت اهداف و جامعه هدف دشمن نوبت به مسلح کردن خودی‌ها می‌رسد که مجهز شدن به سلاح جهت مقابله و دفاع است و این قسم از مهمترین وظایف ما محسوب می‌شود چون بر خلاف جنگ‌های معمول و فیزیکی اسحله این جهاد اندیشه و فکر منسجم نیاز دارد.

وی با تأکید بر اینکه این دو نیازمندی تحقق پیدا نمی‌کند مگر با تجمع نخبگانی و تجمع گفتمانی، افزود: اساسی‌ترین رکن جهاد تبیین در برابر مثلت آشوب به تقریر و تبیین صحیح و سریع برمی‌گردد و تا به‌درستی ندانیم که دشمن چه اهدافی را پی می‌گیرد و در کجا نفوذ کرده است نمی‌توانیم در مقابل این سه ضلع دفاع و تبیین و مقابله جانانه‌ای داشته باشیم.

این مؤلف لرستانی با اشاره به اینکه وقتی به آیات قرآن کریم رجوع می‌کنیم خدای متعال ما را به تحریف که یکی از ارکان مثلث آشوب است متذکر می‏‌شود، گفت: امروز بیشترین تلاش دشمنان داخلی و خارجی حول همین تحریف دوران دارد.

وی با بیان اینکه اهداف و کارکردها و میزان نفوذ دشمن را باید دانست تا مقابله اساسی شکل بگیرد، اضافه کرد: از جمله اهداف دشمن برای رسیدن به مثلث آشوب پیگیری و نشان دادن ناکارآمدی مدیران، ناکارآمدی نظام، ایجاد شکاف قومی و مذهبی، ناکارآمدی دین در مدیریت جامعه است که در نتیجه به حاشیه کشیدن دین از سیاست و تبدیل حکومت اسلامی به حکومت سکولار است.

تیموری با بیان اینکه نقد و انتقادهای دلسوزانه خالی از غرض‌ورزی‌ها که معمولاً در هر جامعه‌ای رواج دارد متأسفانه به‌عنوان اهرمی برای بی‌آبرو کردن نظام و دین در دست دشمن قرار گرفته است، اظهار کرد: تحریف و بیان قطره‌چکانی پمپاژ اخبار و نکته‌های جعلی، مسکوت گذاشتن خدمات انقلاب و نظام، تخریب چهره‌ها، پرداختن به امور حاشیه‌ای و غیراساسی در راه توسعه و زیرساخت‌ها از جمله راهکارهای معمول و شایع نفوذی‌ها و دشمنان نظام است.

وی تجمع نخبگانی، تجمع گفتمانی یا رسانه‌ای، نشر افکار صحیح، پاسخ به اشکالات و پاسخ به ابهام‌آفرینی‌ها را از راهکارهای مقابله با دشمن دانست و گفت: با دقت در فرمایشان رهبر معظم انقلاب می‌توان نتیجه گرفت جهاد تبیین ابلاغ رسالت حقیقی و واقعی کارکردها و دستاوردهای نظام و پاسخ‌های مستدل به اشکالات و شبهات مطرح در اذهان جامعه است.

خبرنگار: مهناز عالی‎نژادیان

انتهای پیام
captcha