با دل‌رحمی بی‌مورد شهر را پناهگاه سگ‌های بلاصاحب نکنیم
کد خبر: 4023827
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
سگ‌های ولگرد؛ زندگی بگیریم یا پناه دهیم؟/ 2

با دل‌رحمی بی‌مورد شهر را پناهگاه سگ‌های بلاصاحب نکنیم

این روزها جمعیت سگ‌های ولگرد شهر با دل‌رحمی‌های بی‌مورد و افراطی و احساسی، نه تنها افزایش یافته؛ بلکه خطرات بسیاری برای جامعه شهری به دنبال داشته است.

 سگ‌های بلاصاحبچند وقتی است که صدای ناکوک سگ‌هایی که صاحب ندارند، در استان و حتی کشور به گوش می‌رسد؛ صدایی که هم شهروندان را به وحشت انداخته و هم اینکه باعث شده آنان ندانند رفتار درست و منطقی چیست؛ از طرفی دلسوزی‌های افراطی و از طرف دیگر جمعیت در حال افزایش سگ‌ها، تیشه به ریشه جامعه شهری می‌زند.

کارشناسان محیط زیست معتقدند هرگونه غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب باعث دادن امتیاز ویژه به این گونه، تولید مثل بیشتر و افزایش جمعیت آنها می‌شود؛ همین امر باعث شده که اکنون در ایران بین یک تا سه میلیون سگ بلاصاحب وجود داشته باشد؛ در صورتی که کل جمعیت حیات وحش قابل شمارش کشور زیر ۲۰۰ هزار فرد است.

اکنون جمعیت این حیوانات از حیات وحش بیشتر شده و این امر برهم زننده تعادل طبیعت است، اما باید دقت کرد تا با تحت فشار قرار دادن مردم و سوء‌استفاده از مسائل اعتقادی که رسانه‌های معاند به آن دامن می‌زنند نباید به افزایش این جمعیت و مشکلات پیش رو دامن زد.

با دل‌رحمی‌های بی‌مورد و افراطی و احساسی، نه تنها جمعیت سگ‌های ولگرد شهر افزایش یافته؛ بلکه خطرات بسیاری برای جامعه شهری ایجاد خواهد شد.

سگ‌ها اولویت حیوانات اهلی شده توسط انسان‌ها بودند که توسط آنان مالکیت می‌شدند؛ حیوانات وفاداری که قرن‌ها وظیفه مراقبت از انسان‌ها را برعهده داشتند و اکنون در فضای شهری سرنوشتی شوم دارند.

بهمن مودی، معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: در حوزه محیط زیست اگر بخواهیم بررسی کنیم، غذارسانی به سگ‌های ولگرد که صاحب ندارند، یک معضل بزرگ است چراکه نظم طبیعت را بهم میریزد.

وی افزود: باید به مردم آگاهی داد تا با عدم انجام این کار بگذارند فرآیند اکوسیستم طبیعی باقی بماند چراکه اگر غذا دهیم حیوان به این امر وابسته می‌شود و نمی‌تواند خود به دنبال غذا بگردد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: البته گاهی در شرایطی آن هم با در نظر گرفتن آگاهی متخصصان محیط زیست، باید برای تهیه غذا اقدام کرد، اما نباید در طبیعت دستکاری کرد؛ این کمک باید بر روی نظم و به دور از افراط باشد.


بیشتر بخوانید:


مودی ادامه داد: وقتی به این حیوانات غذا داده می‌شود، نظم در تولید مثل نیز از میان می‌رود؛ در نتیجه این حیوانات بسیار زاد و ولد می‌کنند و تعدادشان در شهر زیاد می‌شود. 

وی با بیان اینکه وقتی تعداد زیاد شد فضولات نیز افزایش می‌یابد، افزود: سگ‌ها در این صورت با تعداد زیاد خود  به انسان‌ها و حتی حیوانات اهلی موجود در شهر حمله کرده و اکوسیستم طبیعی برهم می‌خورد؛ در نتیجه دامداران نیز دچار آسیب شده و بیماری‌های مشترک دام و انسان افزایش می‌یابد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خراسان‌جنوبی بیان کرد: این گونه مدیریت پسماند شهرداری نیز با مشکل مواجه شده و کلا زندگی شهری با آسیب مواجه می‌شود؛ بنابراین اگر مردم به فکر غذارسانی هم هستند این امر باید از طریق پناهگاه‌ها که نیاز به غذا هم دارند، صورت گیرد تا شاهد اثرات بد، ابتدا برای شهروندان و سپس برای حیوانات نباشیم.

با دل رحمی بی مورد، شهر را پناهگاه سگ‌های بلاصاحب نکنیم

از افراط و احساس به دور باشیم 

محمد اصغرزاده، مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی گفت: دین اسلام دینی صلح‌طلب و مهربان است که بر عدم آزار حیوانات و کمک به آنان تأکید کرده؛ اما نباید با افراط و احساس و بدون آگاهی و بدون نظم در این حوزه عمل کرد چراکه قوانین نیز در راستای فرمان‌های دین اسلام تدوین شده‌اند و از طرفی این دین مانع آزاررسانی به انسان و حیوان است، در صورتی که با غذا دادن بدون آگاهی به آزار جامعه شهری و حتی حیوانات دامن می‌زنیم.

وی با بیان اینکه در مورد سگ‌های بلاصاحب و ولگرد بسیاری از اصول مانند تزریق واکسن و یا پایش سلامت انجام نمی‌شود، افزود: به‌عنوان یک متخصص در این حوزه باید به اطلاع برسانم که غذا دادن از روی ناآگاهی و احساسی بودن در این زمینه که تنها قرار است حیوانی را سیر کنیم، نه تنها به آن حیوان بلکه به جامعه شهری نیز آسیب می‌رساند.

اصغرزاده ادامه داد: ما با غذا دادن بیش از حد با‌عث ازدیاد جمعیت این سگ‌ها و بیماری‌ها مشترک دام و انسان می‌شویم، چراکه 800 بیماری مشترک وجود دارد که 100 مورد از آن بین انسان و سگ مشترک است و از طرفی حیوانات دیگر را نیز به داخل شهرها و تجمعات انسانی می‌کشانند.

وی با اشاره به اینکه خطر ابتلا به بیماری‌ هاری نیز از جمله مواردی است که با ازدیاد سگ‌های بلاصاحب در شهر افزایش می‌یابد، تصریح کرد: در بحث جمع‌آوری و ساماندهی، قانون این امر را به شهرداری هر شهر و دهیاری در هر روستا واگذار کرده، اما در ستاد مشترک در این زمینه با حضور دستگاه‌های مجری و آگاه بحث صورت می‌گیرد، اما این جلسه نیز کم و بیش برگزار می‌شود.

زنده‌گیری و جمع‌آوری توسط متخصصان؛ مهم‌ترین راهکار 

مدیرکل دامپزشکی خراسان‌جنوبی افزود: باید این سگ‌ها با کمک شهروندان و اطلاع آن‌ها به مسئولان ذیربط، زنده‌گیری، جمع‌آوری در پناهگاه دارای مجوز و عقیم‌سازی شوند؛ هرچند هزینه عقیم‌سازی نیز بسیار گزاف است.

اصغرزاده ادامه داد: اکنون این اقدام توسط سازمان‌های مردم‌نهاد در بیرجند و قاین با تفکیک سگ‌های متنوع در حال انجام است و دامپزشکی استان تا حد امکان به موضوع ضدعفونی پناهگاه، تزریق واکسن و همچنین تهیه غذای این سگ‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه باید همه متکی به قانون در این حوزه باشیم تا خطر کمتری جامعه شهری را تهدید کند، یادآور شد: از مردم می‌خواهیم برای برهم نزدن تنوع زیستی و اکوسیستم طبیعت در صورت مشاهده سگ‌ها در شهر، بدون آزار به آنان، موارد را به مراجع ذیربط اطلاع دهند.

شاید دیدن سگ‌های لاغر و گرسنه در کنار جاده‌ها و یا فضای شهری منظره تکراری برای شهروندان باشد، اما نباید با عملکردهایمان کاری کنیم که مشکلات دوچندان شود.

انتهای پیام
captcha