فعالیت‌های قرآنی کادر بهداشت و درمان کم‌رنگ است
کد خبر: 4021841
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
یک پرستار و قاری قرآن:

فعالیت‌های قرآنی کادر بهداشت و درمان کم‌رنگ است

حسین یاوری، پرستار و قاری ممتاز قرآن اظهار کرد: متأسفانه در مسابقات قرآن نظام پرستاری در استان‌ها تعداد شرکت‌کننده‌ها بسیار کم است و تعداد آنها به ۱۰ نفر نیز نمی‌رسد و این ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی برنامه‌های قرآنی و عدم تمایل مدیران به برگزاری مسابقات است.

فعالیت‌های قرآنی کادر بهداشت و درمان کم رنگ است

حسین یاوری، دانش‌آموز دیروز و پرستار امروز که ۴۳ بهار زندگیش را پشت سر گذاشته و ۱۹ سال سابقه کار پرستاری دارد و اکنون مسئول دارو و تجهیزات اورژانس تبریز است. وی علاقه‌مندی به قرآن را از دوران تحصیل در مقطع راهنمایی آغاز کرد و با حضور در مراسم تجلیل از محمدصادق زارعان، قاری و حافظ بین‌المللی کشورمان در اوایل دهه هفتاد به طور جد در مسیر قرآن قرار گرفت و از آن دوران فعالیت‌های قرآنی ایشان شکل تازه‌ای به خود گرفت. ایکنا آذربایجان‌شرقی گفت‌و‌گویی را با این پرستار و قاری قرآن در شهر تبریز  انجام داده است که تقدیم مخاطبان می‌شود.

یاوری با اشاره به حضور در مراسم تجلیل از قاری بین‌المللی قرآن ادامه داد: در دهه ۶۰ دانش آموز مقطع ابتدایی بودم و آن زمان کلاس‌های قرآنی خاصی در سطح شهر برگزار نمی‌شد. در دهه هفتاد وقتی موفقیت استاد زارعان را دیدم که در مسابقات جهانی قرآن رتبه اول را کسب کرده بود بنده هم تشویق شدم تا در کلاس‌های آموزش قرآن ثبت نام کنم.

یاوری افزود: قرآن را زیر نظر اساتیدی چون عباسی، نقی‌پور و وظیفه شعاع یاد گرفتم. در ابتدا از قرائت قرآن شروع کردم بعد در سال ۷۳ عضو گروه تواشیح شدم. بعد از آموزش دوره‌های مختلف قرآن در زمینه قرائت، ترتیل، تحقیق، مفاهیم، تجوید و مدرک مربیگری قرآن را دریافت کردم و  به عنوان مربی در زمینه حفظ قرآن مشغول به فعالیت شدم.

وی افزود: در سال ۷۶ با قبولی در کنکور سراسری تحصیلات خود را در مقطع کاردانی رشته بیهوشی ادامه دادم و در سال ۷۸ با توجه به علاقه خود به پرستاری رشته پرستاری را انتخاب کردم.

این قاری قرآن درباره مسابقات قرآن گفت: در دوران دانشجویی جشنواره خاص قرآنی برگزار نمی‌شد و البته فردی به‌عنوان راهنما هم نبود که برگزاری مسابقات قرآنی دانشجویی را اطلاع داده و برای شرکت در آن تشویق کند. اما بنده فعالیت قرآنی خود را در دوران دانشجویی نیز در مساجد و زیر نظر اساتید قرآنی ادامه دادم و فرصتی پیش آمد در مسابقات قرآنی نظام پرستاری کشور  2 بار شرکت کرده و در سال ۹۶ رتبه هفتم و در سال ۹۷ رتبه ششم کشوری را کسب کردم.

این قاری قرآن در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به انتخاب رشته پرستاری گفت: دوست داشتم رشته بیهوشی را تا مقطع کارشناسی ارشد و بعد هم دکتری ادامه دهم اما مقطع ارشد و دکتری بیهوشی را حذف کردند و اما به دلیل اینکه قصد نداشتم از رشته اصلی خیلی فاصله بگیرم رشته پرستاری را که علاقه هم داشتم انتخاب کردم و این بار در کارشناسی پرستاری تحصیل کردم.

وی خاطرنشان کرد: شغل پرستاری یکی از مشاغل سخت در دنیا است تمام دروسی که پزشک عمومی می‌خواند پرستاران نیز آن را می‌خوانند، به نظر بنده پرستاران نه تنها پرستار دردهای جسمی بیمار هستند بلکه پرستاران از نظر روانشناسی و روحی نیز التیام بخش دردهای مزمن روحی و روانی بیماران خود هستند. گاهی وقت‌ها مدت‌ها در کنار بیمار بوده و با گوش کردن به درد دل‌های بیماران از آنها دلجویی می‌کنند و این کاری است که یک پزشک نمی‌تواند آن را انجام دهد بلکه پرستاران با صبوری و سعه صدر به آن می‌پردازند.

یاوری با اشاره به افزایش سختی کار پرستاری در ایام کرونا افزود: پوشیدن لباس‌های پلاستیکی و خاص کرونا، زدن ماسک طولانی مدت، کمبود اکسیژن و تجهیزات و از طرف دیگر استرس و فشار روانی مضاعف بر روی پرستاران و کادر درمان باعث شد روزهای بسیار سختی را تجربه کنیم. کمبود تجهیزات، افزایش شیفت کاری سختی کار را مضاعف کرده بود، کاهش ارتباط با خانواده، کمبود ماسک و سایر تجهیزات باعث شد فشار روانی بیشتری تجربه کنیم. بنابراین با کمک تعدادی از خیرین به خرید ماسک و برخی تجهیزات اقدام کردیم. هر بیمار کرونایی که وارد بخش می شد دست به دعا می‌شدیم که هر چه زودتر مرخص شود، وقتی بیمار کرونایی فوت می‌کرد انگار عزیز خود را از دست می‌دادیم، تماشای فوت چند بیمار کرونایی در یک روز و شنیدن گریه و شیون‌های اطرافیان آنها دل ما را به درد می‌آورد و ما پرستاران شریک درد و غم آنها نیز بودیم.

این پرستار وضعیت بیمارستان‌ها در ایام کرونا را شبیه وضع بیمارستان‌ها در دفاع مقدس ذکر کرد و افزود: در هشت سال دفاع مقدس در بیمارستان‌ها هر روز بر تعداد زخمی‌ها و جانبازان افزوده شده و پرستاران با تمام توان به مداوای زخمی‌ها می‌پرداختند در ایام کرونا نیز هر روز تعداد بیماران کرونا زیاد می‌شد ولی اکنون با واکسیناسیون عمومی تا حدی ترس و هراس از این بیماری کمتر شده است.

این قاری و پرستار در ادامه صحبت‌های خود حضرت زینب(س) را پرستار کامل از بدو اسلام تاکنون ذکر کرد و افزود: از بدو اسلام تا الان پرستاری مانند حضرت زینب(س) دنیا به خود ندیده و نخواهد دید، حضرت زینب(س) در صحرای کربلا و در مقابل انواع حملات دشمنان تیماردار و غمخوار زخمی شده‌ها، جانبازها و خانواده شهدای کربلا بود، چنان با صبوری مرهمی بر زخم‌های دلشان نهاده بود که توانستند در مقابل زخم زبان و غارت لشگریان بنی امیه ایستادگی کرده و با افتخار تمام اعلام کند «جز زیبایی چیزی ندیدم» و این کار فقط از عهده حضرت زینب بر می آید. به همین خاطر است که سالروز ولادت حضرت زینب(س) را به‌عنوان روز پرستار نامگذاری کرده‌اند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی در بخش کادر بهداشت و درمان کم‌رنگ است خاطرنشان کرد: متأسفانه در مسابقات قرآنی نظام پرستاری در استان‌ها تعداد شرکت کننده‌ها بسیار کم است شاید باور نکنید ولی تعداد آنها به ۱۰ نفر نیز نمی‌رسد و این ناشی از ضعف اطلاع‌رسانی برنامه‌های قرآنی و عدم تمایل مدیران به برگزاری مسابقات و امور قرآنی است.

یاوری، ادامه داد: اگر مدیران بخش‌های مختلف اعلام کنند که روزانه یا هفتگی نیم ساعت جلسه قرآنی برگزار می‌شود این جلسات قرآنی همه ساله باعث جذب کادر درمانی و پرستاری به انجام فعالیت‌های قرآنی در زمینه‌های مختلف قرائت، حفظ، مفاهیم و غیره می‌شود بهتر است مدیران بیش از پیش به فعالیت‌های قرآنی اهمیت بدهند.

انتهای پیام
captcha