معرفت، سبب دوری از حرام و انجام واجبات خواهد شد
کد خبر: 4020335
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۸
حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد:

معرفت، سبب دوری از حرام و انجام واجبات خواهد شد

امام جمعه موقت تهران گفت: عمل صالح نخستین مرتبه سلوک الی الله است و در همه مراتب این عمل صالح است که انسان را جلو می‌برد و تنها ابزاری که انسان را به حرکت در می‌آورد به دها و صد‌ها دلیل، فقط عمل صالح است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، امروز یکشنبه ۲۱ آذرماه در جمع طلاب حوزه علمیه امام حسین(ع) در ادامه مباحث هفتگی درس اخلاق با موضوع سوره عصر گفت: همانطور که اشاره شد این سوره مبارکه کافی است برای تحول در فرد و جامعه و چراغ هدایتی است که حرکت انسان را برای رسیدن به سعادت در عالم دنیا و آخرت به خوبی تبیین فرموده و با هر مخاطبی می‌توان این کریمه مبارکه را مطرح کرد.

وی ادامه داد: از خواجه طوسی نقل شده که صاحبان عقل ایمان آورندگان واقعی هستند، باید باور داشت که هر انسانی در خسران و ضرر است مگر اینکه سلوک او مبتنی بر عقل و از پشتوانه معرفتی لازم برخوردار باشد، البته هر قدر این پشتوانه معرفتی قوی‌تر باشد سلوک مبتنی بر آن و  رستگاری و سعادت در سطح عالی‌تری خواهد بود.

ابوترابی افزود: کسانی که به نور خدا و نور وحی در سطوح بالا آراسته می‌شوند با دیگران متفاوت خواهند بود که اولیای الهی از این معرفت برخوردارند و از دلایلی که اولیا الهی مرتکب معصیت نمی‌شوند، سطح معرفت آنهاست، همانند معرفت به حرام که دوری می‌آورد و معرفت به واجب که سبب می‌شود به واجبات تام و کامل عمل شود.

تولیت حوزه علمیه امام حسین(ع) در ادامه با بیانی خاطره‌ای از آیت‌الله میرزا علی تبریزی گفت: ایشان از علمای بزرگ نجف بودند که بنده در سنین پایین با اخوی خدمت ایشان می‌رفتیم، حجره‌ای داشتند در مدرسه مرحوم سید که در همین حجره به ما فرمودند روزی یا شبی بعضی حضور داشتند، غیبت شد، من هم گوش کردم، در عالم رویا همان شب مشاهده کردم جنازه آن فرد در حجره ماست و این افراد دارند از او میل می‌کنند! بعد فرمودند منم یک دندان زدم تا دندان زدم از خواب بیدار شدم در حالی که دیدم قطعه گوشتی در دهانم است و بوی تعفن می‌داد و بیرون حجره پرتابش کردم. فرمودند تا ۴۰ روز بوی تعفن دهان من همه را اذیت می‌کرد. حال کسی که چنین معرفتی به غیبت داردف غیبت نخواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران اشاره کرد: نکته مهم اینکه عمل صالح نخستین مرتبه سلوک الی الله است و در همه مراتب این عمل صالح است که انسان را جلو می‌برد و تنها ابزاری که انسان را به حرکت در می‌آورد به دها و صد‌ها دلیل، فقط عمل صالح است لذا توسل به اولیا و زیارت امام حسین (ع) مصداق عمل صالح است.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد افزود: مصداق بارز مراقبه و کنترل بر اعمال در طول عمر را می‌توان در شخصیت آیت‌الله العظمی بهجت مشاهده کرد، چراکه وقتی از ایشان تقاضای موعظه می‌کردند می‌فرمود ببینید محمدتقی چه می‌کند شما برعکس آن را انجام دهید، چنین انسانی دغدغه جامعه را دارد و تنها به خود فکر نمی‌کند و دچار غرور نخواهد شد، دغدغه نسبت به جریان سازی اسلامی در جامعه از نگرانی‌های اصلی انبیا و معصومین و البته در زمان فعلی از دغدغه‌های اصلی امام راحل و مقام معظم رهبری است که ان‌شاءالله با ظهور حضرت حجت(عج) به طور کامل محقق خواهد شد.
انتهای پیام
captcha