تحلیل میراث مکتوب و کمک به بازتولید دانش در جهان اسلام
کد خبر: 4020321
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۷

تحلیل میراث مکتوب و کمک به بازتولید دانش در جهان اسلام

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی، تحلیل میراث مکتوب موجود در نسخ خطی را راهی برای بازتولید دانش در جهان اسلام برشمرد.

نسخه خطیبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی و به نقل از گنجینه رضوی، ابوالفضل حسن‌آبادی، مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بر لزوم استفاده از نسخ خطی در پژوهش‌های مختلف تاکید کرد.

وی با بیان اینکه بسیاری از میراث گذشته ما در قالب نسخ خطی و میراث مکتوب به ما رسیده تصریح کرد: جا دارد پژوهشگران و محققان ما در پژوهش‌های خود استفاده از این میراث را به‌عنوان یکی از منابع مطالعاتی خود مد نظر قرار دهند.

حسن‌آبادی ضمن اشاره به ارتباط اندک مراکز علمی و دانشگاهی با مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی گفت: با توجه به تأکیدات تولیت معزز در بحث بازمعرفی این میراث اسلامی با تکیه بر نفایسی که در مجموعه است، ظرفیت خوبی برای استفاده از دانش اساتیدی که با این کتابخانه ارتباط خوبی دارند فراهم شده است.

مدیر مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی همچنین به برگزاری ادامه مجموعه نشست‌های «نقش کتابخانه آستان قدس در بازتولید دانش در جهان اسلام» در سال آینده اشاره و اظهارکرد:  امید است این حرکت در آینده تبدیل به یک جریان فرهنگی قوی در ایران، مراکز نسخ خطی و مراکز دانشگاهی برای تولید دانش در جهان اسلام باشد.

در ادامه جعفر آقایی چاووشی، استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف  افزود: ما ایرانیان آنطور که باید و شاید بزرگان علمی و فلسفی خودمان را عموما و ابن سینا را خصوصا نشناخته‌ایم .

وی گفت: این عدم شناخت موجب شده تا نتوانیم متناسب با جایگاه این دانشمندان آنان را به دنیا معرفی کنیم، در حالی که غربی‌ها در این زمینه به شدت از ما پیشی گرفته‌اند.

این استاد فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف ضمن تبیین تحلیل تاریخی و علمی گزارش گذر زهره از آثار ابن سینا، تصریح کرد: اگر ما خودمان تلاش نکنیم دشمن تاریخ علم ما را با انبوهی از تحریفات خواهد نگاشت.

همچنین فاطمه بهار، کارشناس مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی  نیز با توجه به رونمایی از کتاب «پژوهش‌هایی در آثار علمی و فلسفی ابن سینا» به معرفی برخی آثار بوعلی سينا موجود در مركز نسخ خطی آستان قدس رضوی پرداخت.

وی، آثار قطعی منتسب به ابن سینا را 131 عنوان و آثار منسوب به وی را 110 اثر برشمرد و گفت: در گنجینه رضوی 160 عنوان از آثار قطعی و منسوب به ایشان در 450 نسخه وجود دارد که به همراه آثار وابسته این تعداد به بیش از 750 نسخه می‌رسد.

کارشناس مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی  گفت: کتاب «التعلیقات» مربوط به سال 500 هجری یکی از قدیمی‌ترین آثار این دانشمند است که در این مرکز نگهداری می‌شود.

انتهای پیام
captcha