مناظره؛ زمینه‌ساز معرفت فردی در مشارکت با دیگران
کد خبر: 4020144
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد‌دانشگاهی رشت بیان کرد:

مناظره؛ زمینه‌ساز معرفت فردی در مشارکت با دیگران

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد‌دانشگاهی رشت با بیان اینکه گفت‌و‌گو نعمتی بی‌بدیل از امتیازات انسان‌ است بیان کرد: شرکت در گفت‌و‌گو، مناظره و ایمان به نقدها و ارزیابی‌های مستمر، می‌تواند زمینه‌ساز رشد معرفت فردی و خلق ارزش در راستای مشارکت با سایر افراد باشد.

رضا فدائی کیوانی عضو هیات علمی جهاددانشگاهی گیلان

رضا فدائی کیوانی، رئیس مرکز علمی کاربردی جهاد‌دانشگاهی رشت، در گفت‌و‌گو با ایکنا از گیلان با اشاره به مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان خواجه‌نصیرالدین طوسی که در آبان ماه امسال در رشت برگزار شده‌ بود، بیان کرد: گفت‌و‌گو مفهومی برخواسته از توجه آدمی و نتیجه تحولات در دیدگاه‌های معرفت‌شناسانه انسان‌های مدرن امروزی است. شرکت در گفت‌و‌گو و مناظره و ایمان به نقدها و ارزیابی‌های مستمر، می‌تواند زمینه‌ساز رشد معرفت فردی و خلق ارزش در راستای مشارکت با سایر افراد باشد.

وی با اشاره به جایگاه این مقوله در کشورمان اذعان کرد: متاسفانه این امر مهم در کشور ما جایگاه مطلوبی ندارد، یعنی به‌علت آموزش ضعیف در این مسئله از دوران طفولیت در بطن خانواده و مدرسه، تحمل پذیرش حرف مخالف و نقدپذیری بسیار پایین است. علی‌رغم اینکه دین اسلام و به‌ویژه در قرآن و احادیث، برای بحث و گفت‌و‌گو ارزش و جایگاه مهمی قائل شده‌ است، اما هنوز در جامعه این موضوع نهادینه نشده و جای سرمایه‌گذاری فرهنگی بسیار دارد.

دانش آموخته دکترای مدیریت کارآفرینی و کسب‌و‌کار بیان کرد: باید در مدارس به دانش آموزان جرئت سؤال کردن و شجاعت ابراز نظرات آموزش داده‌ شود. با وجود گسترس آزادی بیان در رسانه‌های امروزی هنوز گاهی دیده می‌شود که محور گفت‌و‌گو از بالا به پایین است، این در حالی است که در جامعه‌ای متمدن و با امکانات و تسهیلات فراوان زندگی می‌کنیم. لذا به منظور افزایش بهره‌وری در جامعه، مشاهده بازخورد مواضع و سخنان، در بین آحاد جامعه ضرورت دارد.

رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی رشت با بیان اینکه گفت‌و‌گو نعمتی بی‌بدیل از امتیازات انسان‌هاست، بیان کرد: بهره‌وری کامل از این نعمت نیازمند پایبندی به آداب و موازینی است که در صورت رعایت‌ نکردن آن چه بسا مشکلات غیرقابل‌حل و ضایعات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد. لذا ضرورت دارد که در مناظرات، به حسن خلق، حق گویی، ملایمت، تواضع، پرهیز از بدگویی، نقد منصفانه، رعایت احترام، پرهیز از توهین و افترا و... توجه ویژه‌ای شود.

فدائی کیوانی به عنوان داور مرحله استانی مسابقات ملی مناظره دانشجویان، این مسابقات را موجب ایجاد طراوت و انسجام بین دانشجویان دانست و اذعان کرد: مناظرات دانشجویی باعث ارتقا اعتماد‌به‌نفس، خودباوری و مسئولیت‌پذیری دانشجویان و سوق یافتن بیشتر آن‌ها به کنشگری و پذیرش نقش‌های اجتماعی می‌شود که خود موجب نهادینه شدن فرهنگ گفت‌و‌گو و در نتیجه گسترش تعاملات و توسعه‌یافتگی جامعه خواهد‌شد.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌ای از جمعیت ما را جوانان تشکیل می‌دهند، خاطرنشان کرد: جوانان یعنی دانش‌آموزان و دانشجویان امروز که آینده‌سازان فردای کشور خواهند‌بود، لذا آموزش و حضور آنان در عرصه مسابقات مناظره موجب می‌شود همفکری و کارگروهی را تمرین کرده و نقد قدرت را رقم بزنند. این مناظرات ضمن واداشتن افراد به تفکر، موجب تخلیه ذهنی، ابراز وجود، ارتقا دانش، مسئولیت‌پذیری و بصیرت فرد خواهد‌شد. در نتیجه به مهارت‌آموزی منجر شده و خودباوری را به جوانان هدیه می‌کند.

انتهای پیام
captcha