موزه مسجد در سنندج راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4016742
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷

موزه مسجد در سنندج راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان کردستان از تبدیل مسجد و مدرسه دارالاحسان به «موزه مسجد» در پی رایزنی‌ها با اداره اوقاف و امور خیریه استان خبر داد.

مسجد دارالاحسان سنندج

به گزارش ایکنا از کردستان، به نقل از روابط عمومی میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان، یعقوب گویلیان، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان کردستان امروز، هفتم آذرماه اظهار کرد: استان کردستان یکی از استان‌های تاریخی کشور است که بناهای تاریخی مذهبی ـ فرهنگی متعددی را در دل خود جای‌ داده است. 

وی افزود: وجود مسجد ـ مدرسه دارالاحسان سنندج و کلیسای تاریخی این شهر جزء یکی از مهم‌ترین ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی سنندج به شمار می‌رود ولی هنوز از ظرفیت‌های آن برای گردشگری پایدار شهری در زمینه مذهبی و فرهنگی به خوبی استفاده نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان بیان کرد: مفهوم موزه امروزه بسیار وسیع و متنوع شده است و مفهوم موزه کلاسیک به معنی جایی که فقط محل نمایش اشیا و اقلام تاریخی باشد، جای خود را به گستره‌ای متنوع از کارکرد موزه‌های نوین مانند موزه‌های تخصصی، اکو موزه، موزه فضای باز و زنده و ... داده است.

وی ادامه داد: یکی از انواع این موزه‌ها، «موزه بنا» است که امکان حفاظت و بازدید عمومی برای معرفی بناهای شاخص و با ارزش را ایجاد می‌کند و به فراخور می‌تواند موزه‌ها و گالری‌های ثابت و یا موقت هنری و تاریخی در آن برپا شود.

گویلیان افزود: مسجد ـ مدرسه دارالاحسان یا مسجد جامع سنندج دارای ساختار معماری عالی و تزئینات بسیار متنوع و نفیس است که روزگاری یکی از دارالعلم‌های مهم ایران بوده است. کلیسای تاریخی سنندج هم با طراحی معماری شاخص، روزگاری همراه با میدان مرتبط با آن یکی از مراکز مهم شهری سنندج بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان اظهار کرد: باید به چشم‌اندازهای آینده این حوزه نگاه جدیدتری بیندازیم و برنامه‌ریزی‌ها به سمت‌وسویی رود که در این اماکن فرهنگی شاهد تحولی بزرگ باشیم.

وی در پایان با تقدیر از اداره کل اوقاف و امور خیریه کردستان و تلاش و پشتکار معاونت میراث‌فرهنگی استان و کارکنان این معاونت، یادآور شد: پس از دریافت تأییدیه طرح توجیهی و محتوایی از اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، موزه بنای اماکن نامبرده در سنندج راه‌اندازی می‌شود و امیدواریم با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه موزه وقف را نیز داخل یکی از این موزه بناها راه‌اندازی کنیم

انتهای پیام
captcha