مسجد‌ی‌ها با کتاب نیز مأنوس شوند / ماجرای حفظ نهج‌البلاغه در اسارت
کد خبر: 4015122
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۱
در آیین اختتامیه جشنواره کتاب بچه‌های مسجد مطرح شد؛

مسجد‌ی‌ها با کتاب نیز مأنوس شوند / ماجرای حفظ نهج‌البلاغه در اسارت

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌محمدحسن ابوترابی فرد در آیین اختتامیه «جشنواره کتاب بچه‌های مسجد» با بیان اینکه پیروان قرآن باید پیوند محکمی با کتاب داشته باشند، اظهار کرد: اگر کسانی که با مسجد انس دارند، با کتاب نیز مأنوس شوند، کار بزرگی رخ داده است.

ابوترابی فرد: کسانی که با مسجد انس دارند با کتاب نیز مأنوس شوند / مسجد تنها محلی برای نماز خواندن نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه «جشنواره کتاب بچه‌های مسجد» بعدازظهر امروز یک‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه در مسجد امام حسین‌(ع) تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید‌محمدحسن ابوترابی فرد، امام جمعه موقت تهران در جشنواره کتاب بچه‌های مسجد ضمن تشکر از برگزاری این برنامه اظهار کرد: واقعیت این است که پیروان قرآن باید پیوند محکمی با کتاب داشته باشند. ما با دو کتاب در زندگی سروکار داریم. یکی کتاب تکوین و دیگری کتاب تدوین است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه از نظر ساعت مطالعه وضعیت مطلوبی را نداریم، ادامه داد: آزادگان عزیز اردوگاه‌های اسارت را به مراکز عبادی، مطالعه و فرهنگی تبدیل کردند.

وی افزود: در یکی از اردوگاه‌ها پس از پیگیری جدی اسرا، کتاب نهج‌البلاغه را در اختیار آنها می‌گذارند و چون احتمال می‌دادند که دوباره باز پس می‌گیرند، لذا در مدت زمان کوتاهی نهج‌البلاغه را با شرایط دشوار نگارش می‌کنند.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد خاطرنشان کرد: در اردوگاه‌های اسارت با آن شرایط سخت، بسیاری از اسرا حافظ قرآن و نهج‌البلاغه شدند و زبان عربی را یاد گرفتند. مساجد نیز باید این اقدام را دنبال کند و اگر کسانی که با مسجد انس دارند، با کتاب نیز مأنوس شوند، کار بزرگی رخ داده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ضمن تشکر از حضار این اختتامیه بیان کرد: این اولین جشنواره و رویدادی است که در حوزه کتاب با نام بچه‌های مسجد برگزار می‌شود و امیدوارم که ادامه‌دار باشد. مهمانان این مراسم از ۱۶ استان کشور حضور پیدا کردند که نشان از اهمیت این جشنواره دارد.

ابوترابی فرد: کسانی که با مسجد انس دارند با کتاب نیز مأنوس شوند / مسجد تنها محلی برای نماز خواندن نیست

وی ادامه داد: با توجه به جایگاه مساجد و اهمیت آنها قرار بر این شد که این رویداد فرهنگی در دل مسجد برگزار شود و مانند زمان پیامبر، مسجد محور کارها باشد. ما در کشور 26 هزار و چهل و دو کانون فرهنگی هنری داریم که در دل مساجد هستند و با رهبری امام جماعت مشغول فعالیت هستند که بیش از ۱۱ هزار مورد از این کانون‌ها کتابخانه دارند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: در مقاله‌ای که به تازگی مطالعه کردم، بیان شده بود برای موفقیت در اینکه کتابخانه‌ها مخاطب بیشتری داشته باشد، باید بین مسائل و مشکلات اجتماعی و کتابخانه‌ها پیوند بیشتر وجود داشته باشد وگرنه مردم فقط برای خواندن کتاب به کتابخانه‌ها نمی‌آیند. این دقیقاً مدلی است که اسلام در 14 قرن پیش توسط  پیامبر(ص) ارائه کرد؛ مسجد تنها محل نمازگزاری نیست، بلکه محلی برای پاسخگویی به تمام نیازهای مردم است که این مدل بسیار ویژه است.

ابوترابی فرد: کسانی که با مسجد انس دارند با کتاب نیز مأنوس شوند / مسجد تنها محلی برای نماز خواندن نیست

حجت‌الاسلام ارزانی بیان کرد: مسجد تنها محلی برای نماز خواندن نیست، بلکه کتاب خواندن و برگزاری مباحثات علمی همگی در دل کانون مسجد اتفاق می‌افتد. کتابخانه‌های بزرگ جهان اسلام یا در دل مسجد یا در کنار مسجد قرار داشتند که نشان از اهمیت این موضوع دارد، اما امروز وضع کتابخانه‌های مساجد خوب نیست و تا آن وضع مطلوب بسیار فاصله داریم. ما این مدل کتاب و کتابخوانی را داریم که تنها باید با طرح‌های بدیع همراه شود.

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره بیان کرد: مسجد محل آرامش روح و خاطر است و کتاب هم چنین ویژگی‌ای را دارد. حرکت ارزشمند کتابخوانی در مسجد که رونق گرفته، کار بسیار خوبی است که امیدوارم اثر خود را در جامعه مذهبی بگذارد. ما احتیاج داریم که کتاب بخوانیم.

وی تصریح کرد: طبق آمار، در خانه هر ایرانی به طور میانگین ۲۴ کتاب وجود دارد که این آمار در کشورهای پیشرفته 10 برابر این عدد است. حدود ۲۰ میلیون نفر بالای 15 سال باسواد جمعیت کشور ما اصلاً کتاب مطالعه نمی‌کنند که این آمار فاجعه‌بار است. پس باید به ترویج کتاب و کتابخوانی بکوشیم که یکی از پایگاه‌های ترویج آن همین مساجد هستند.

وی افزود: لازمه ترویج کتابخوانی در مساجد این است که امام جماعت، امنا و بزرگان مسجد ابتدا باید خودشان کتاب بخوانند تا بتوانند کتاب را ترویج دهند. آیین اسلام نسبت به کسب علم و دانش و سواد حساس است.

ابوترابی فرد: کسانی که با مسجد انس دارند با کتاب نیز مأنوس شوند / مسجد تنها محلی برای نماز خواندن نیست

احمدوند تأکید کرد: ما در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد آماده‌ایم هرکاری که از دستمان برمی‌آید، انجام دهیم. مقام معظم رهبری نیز بر مطالعه کتاب تأکید دارند و چندین بار بیان کردند که هر کاری که از دست ایشان برمی‌آید، انجام می‌دهند تا فرهنگ کتابخوانی ترویج شود.

‌در ادامه اسماعیل آذر، رئیس هیئت داوران اولین جشنواره ملی کتاب بچه‌های مسجد به قرآئت بیانیه هیئت داوران پرداخت.

در ادامه از شرکت‌کنندگان و برگزیدگان این جشنواره با اهدای لوح و نشان یادبود تقدیر و تجلیل شد.

ابوترابی فرد: کسانی که با مسجد انس دارند با کتاب نیز مأنوس شوند / مسجد تنها محلی برای نماز خواندن نیست

در این مراسم گروه سرود «ری نوا» از کانون فرهنگی هنری حضرت زینب‌(س) نیز به اجرای سرود پرداختند.

مراسم اختتامیه جشنواره کتاب بچه‌های مسجد بعد از ظهر امروز یک‌شنبه ۳۰ آبان‌ماه با حضور شخصیت‌‌هایی چون حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسماعیل آذر، رئیس هیئت داوران و جمعی از شرکت‌‌کنندگان و علاقه‌مندان در مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

انتهای پیام
captcha