مفاهیمی از نماز که باید تابلوی زندگیمان شود
کد خبر: 4013057
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

مفاهیمی از نماز که باید تابلوی زندگیمان شود

کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی با اشاره به اهمیت امام حسن عسکری(ع) به موضوع نماز، گفت: زندگی ما بسته به مفاهیمی است از زندگی معصومانی که به خداوند نزدیک‌ترند و به اندازه دوری و نزدیکی از زندگی این افراد به خداوند نزدیک‌تریم.

حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی حجت‌الاسلام علی طاهری، کارشناس فرهنگی و آموزشی ستاد اقامه نماز خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: همانگونه که می‌بینیم نماز در سبک زندگی ائمه اطهار(ع) جايگاه ویژه‌ای دارد چراکه پیشانی دین است.

وی افزود: وقتی که سجده زیباترین و نزدیک‌ترین حالت نزدیکی به خداوند برشمرده می‌شود دیگر چه سخنی برای گفتن می‌ماند و این همان سبکی است که در زندگی بهترین بندگان خدا یعنی معصومان و امامان دیده می‌شود؛ حال ما شاید نتوانیم به گونه ائمه رفتار کنیم اما می‌توان شبیه به آنان عمل کرد.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه شيخ طوسى از امام حسن عسكرى(ع) روايت می‌کند كه به‏‌جا آوردن 51 ركعت نماز در هر روز يكى از نشانه‏‌هاى شيعيان راستين شمرده شده است، افزود: امام حسن عسکری(ع) می‌فرمایند: «عَلاماتُ المُؤمِنِ خَمسٌ : صَلاةُ الإِحدى وَ الخَمسينَ، و زِيارَةُ الأَربَعينَ، وَ التَّخَتُّمُ فِي اليَمينِ، و تَعفيرُ الجَبينِ، وَالجَهرُ بِبِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ؛ علامت اهل ايمان پنج چیز است؛ به‌جاى آوردن 51 ركعت نماز در هر روز، خواندن زيارت اربعين، قرار دادن انگشتر در انگشتان در دست راست، ماليدن پيشانى در هنگام سجده بر خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحيم در حال قرائت نماز.»

وی بیان کرد: همچنین امام عسكرى‏(ع) فرمودند: زمانى كه بنده به سوى جايگاه نمازش می‌رود تا نماز بخواند خداى عزوجل به ملائكه‏‌اش می‌فرمايد: آيا بنده مرا نمی‌بينيد كه چگونه از همه خلائق بريده و به سوى من آمده است، در حالى كه به رحمت و جود و رأفت من اميدوار است؟ شما را شاهد می‌گيرم كه رحمت و كرامت‏ خود را مخصوص او گردانيدم.

طاهری با بیان اینکه وقتی مخلوق در برابر  خالق سجده می‌کند مفهومی‌ترین واژه به معنای کوچک و ناتوان بودن در برابر معبود است، تصریح کرد: سبک زندگی ائمه اطهار(ع) می‌تواند برای ما راهگشای مهمی باشد؛ اما گاهی کتاب‌های مختلفی می‌خوانیم و به کتاب‌های حوزه نماز و سبک زندگی ائمه توجه نداریم.

وی بیان کرد: زندگی ما بسته به مفاهیمی است از زندگی معصومانی که به خداوند نزدیک‌ترند و به اندازه دوری و نزدیکی از زندگی این افراد به خداوند نزدیک‌تریم، اما حیف که به‌ سبک زندگی ائمه بی‌توجه بوده و ممکن است به زندگی اطرافیان و یا حتی افراد مشهور بیشتر توجه داشته باشیم تا افرادی که ما را به خداوند و سعادت نزدیک می‌کنند.

طاهری ادامه داد: فراموش نکنیم نماز یکی از ارکان مهم زندگی ائمه است که گاهی در میان روزمرگی‌هایمان فراموش و گم شده است؛ هرچه بیشتر به امری چون نماز توجه کنیم بیشتر به خداوند نزدیک خواهیم بود و این نزدیگی ملجا و ابتدای تمام خوبی‌هاست چراکه در روایات داریم هرکس به خداوند نزدیک باشد از گناهان و آسیب‌ها به دور خواهد بود.

وی یادآور شد: نباید نماز را گم کنیم و از سوی دیگر نباید با افراط، نوجوانان و فرزندان خود را در خانه از نماززده کنیم؛ این طرد شدن ابتدای تمام آسیب‌ها و گسستن‌ها از خداوند است؛ از سوی دیگر تفریط و یا عادی انگاری نماز نیز آسیب‌زاست؛ امری که باعث می‌شود با یک جانماز و در یک جای مخصوص خانه به نماز مشغول شویم و حتی خلاقیتی نداشته باشیم. این خلاقیت باعث ذوق‌آفرینی برای نماز می‌شود. 

طاهری ادامه داد: نماز، روزه، برادری، احسان، همدلی و کمک همنوع از مهم‌ترین اصول رفتاری ائمه اطهار(ع) و معصومان است که حال به شیوه خودشان در آن عصر که نه ولی با رویکردی اقتضایی می‌تواند سرلوحه زندگیمان قرار گیرد.

وی افزود: به‌عنوان مثال، یکی از رفتارهای زندگانی امام حسن(ع) و امام رضا(ع) قبول و یا صلح با خلیفه‌ای است که در ستمکاری پیشتاز است ولی این‌طور نیست که ما نیز همین رفتار را کنیم؛ ما باید رویکردی را به تناسب روزگار خود پیدا کنیم؛ مثلا در این مورد امامان به ما فهماندند که در شرایط غیرشفاف حتی با تعامل با یک ظالم می‌توان برتری داد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: مقداری از رفتار ائمه(ع) تابع نیاز و اقتضائاتی است که در همان زمان وجود دارد؛ اما الگوبرداری از آن که متوقف نمی‌شود و اهمیت به نماز هم یکی از آن‌هاست؛ حال شاید به اندازه توجهی که ائمه به نماز داشتند به این فریضه توجه کنیم اما حداقل می‌توانیم شبیه آنان رفتار کنیم؛ کسی از ما انتظار ندارد به‌خصوص در مورد نماز همچون ائمه عمل کنیم ولی از ما انتظار دارند از آنان و سبک زندگیشان الگوبرداری کنیم.

انتهای پیام
captcha