کتاب «شایستگی‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان» منتشر شد
کد خبر: 4012990
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷

کتاب «شایستگی‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان» منتشر شد

کتاب «شایستگی‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان» به نویسندگی علی حسینی و توسط انتشارات موجک منتشر شد.

کتاب شایستگی‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویانبه گزارش ایکنا از قم، کتاب «شایستگی‌های فرهنگی اجتماعی دانشجویان» به نویسندگی علی حسینی و انتشارات موجک در 11 فصل با عناوینی همچون شایستگی، نظام شایستگی دانش‌آموختگان، محورهای هفت‌گانه شایستگی‌ها، تحول، بهبود و آسیب‌شناسی سازمانی، عدالت سازمانی،رفتار شهروندی سازمانی، مروری بر تحقیقات انجام شده، مطالعه موردی، یافته‌ها و جمع‌بندی منتشر شد.

نویسنده این کتاب که علی حسینی، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی واحد قم است که در پیش‌گفتار این کتاب نوشته است: «تحول، فعالیتی یا تلاشی برنامه‌ریزی شده است و پاسخی برای تغییر و نوعی استراتژی پیچیده آموزشی برای تغییر باورها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و ساختار سازمان به شمار می‌رود، تا این عوامل بتوانند خود را با تکنولوژی‌ها، بازارها و چالش‌های جدید و با سرعت تغییر در شرایط و محیط بهتر تطبیق دهند. بنابراین تحول یک فرایند تغییر است، شامل تغییر فرهنگ سازمانی به سوی فرهنگی که در آن فرایندهای گروهی و جمعی نهادینه شده‌اند.

با عنایت به اهمیت و ضرورت مبحث«تحول» در مدیریت راهبردی و لایه به لایه نظام تعلیم و تربیت، خصوصا در زمان حاضر که مشهور به عصر تغییر و سرعت تحولات بومی و جهانی است این مقوله را در ابعاد مختلف با این سوال اساسی مورد بررسی قرار گرفته است که «تحول بنیادین در نظام آموزشی ایران از دیدگاه رهبران و خبرگان چگونه باید صورت گیرد و چه راهبردهایی برای این تحول متصور است و می‌توان ارائه نمود؟» لذا نگاه کلان و جامعی که مستخرج از ادبیات دینی و فرهنگ ملی کشور است همواره سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های آموزش کشور را به طراحی مدل‌های چندبعدی تربیتی رهنمون ساخته است که اصلی‌ترین منبع الهام‌بخش در تدوین این مدل‌ها عنایت به قرآن، سیره اهل بیت(ع) رهنمودهای رهبر فقید بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) و فرمایشات رهبر فرزانه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله العالی و صاحب‌نظران تعلیم و تربیت بوده است. در این راستا اثر اولین تجربه علمی برای ارزیابی الگوی استاندارد سبک زندگی دانشجویان در چارچوب یک الگوی دینداری است. این کتاب بر مبنای این الگوی استاندارد تالیف شده است».

حسینی در بخشی از فصل اول این کتاب درخصوص اهمیت موضوع آورده‌ است: «یکی از مهم‌ترین نهادهای اثرگذار در فرهنگ جامعه و ارزش‌های حاکم بر آن، دانشگاه و فرهنگ دانشگاهی است. رفتارها، گفتارها، مصنوعات و تمامی ارزش‌هایی که افراد دانشگاهی به کمک آن، باهم ارتباط برقرار می‌‎کنند، در تجربه‌ها، دریافت‌ها، و باورهای دانشجویان تأثیرگذار است. هرچه سطح فرهنگ و ارزش در دانشگاه بالا رود و بین دانشجویان نهادینه شود و به صورت کاربردی درآید، جامعه پایدارتر و توسعه‌یافته‌تر خواهد شد؛ یکی از راه‌های ارزیابی فرهنگ و ارزش‌ها در یک جامعه آشنایی با فرهنگ و ارزش‌های حاکم بر دانشگاه‌های آن جامعه است. به همین دلیل پرداختن به فرهنگ دانشگاهی و ارزیابی وضعیت آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

در بخش دیگری آمده است: «بحث درباره فارغ‌التحصیلان شایسته دانشگاه‌ها و ویژگی‌هایی که او باید کسب کند، ارتباط نزدیک و تنگاتنگی به تعریف نقش‌های مهمی دارد که این افراد در زندگی خود ایفا می‌کنند. درواقع این الگو باید مشخص سازد که مهم‌ترین نقش‌هایی که دانشجویان در زندگی حال و آینده خود متقبل می‌شوند کدامند و برای موفقیت در ایفای هر نقش چه شایستگی‌هایی باید کسب شوند.»

نویسنده در فصل‌های ابتدایی کتاب، مفاهیمی همچون شایستگی، سبک زندگی، تیپ ایده‌آل فارغ‌التحصیل دانشگاهی و رویکردهای شایستگی، اصول شایستگی، مدل‌های شایستگی و نقش‌های انسان در زندگی‌ را مورد بررسی قرار داده و به نقد و تحلیل آنان پرداخته است.

وی در فصل سوم این کتاب محورهای شایستگی را در 7 مورد شرح داده است که عبارتند از: شایستگی‌های نقش اول: فرد در امور عبادی و مناسک، شایستگی‌های نقش دوم: فرد در برابر خودش(وجسمش)، شایستگی‌های نقش سوم: فرد در تعامل با خانواده، شایستگی‌های نقش چهارم: فرد در تعامل با مردم، شایستگی‌های نقش پنجم: فرد در نقش یک عنصر فعال و اثرگذار بر توسعه اقتصادی دانش‌بنیان کشور، شایستگی‌های نقشش ششم: فرد در نقش یک عنصر تاثیرگذار بر تحولات سیاسی_اجتماعی و شایستگی‌های نقش هفتم: فرد در تعامل با طبیعت زنده و سایر عناصر نظام هستی.

وی در فصل پنجم این کتاب به ارائه تعاریف و تحلیل مفاهیمی همچون تحول سازمانی، آسیب‌شناسی و 8 مدل آسیب‌شناسی سازمانی پرداخته است و در فصل ششم مفهوم عدالت سازمانی، اهمیت رعایت عدالت، اصول و ابعاد عدالت و اثرات و پیامدهای عدالت برای سازمان را مورد توجه قرار داده است و در فصل هفتم در خصوص رفتار شهروندی، ویژگی‌های شهروند، رفتار شهروندی سازمانی، ابعاد شهروندی عادی و رفتار شهروندی سازمانی و رفتارهای شغلی ضد بهره‌وری، نظریاتی ارائه داده است.

حسینی پیشینه پژوهش، مدل مفهومی، روش پژوهش، جامعه آماری، نمونه و روش نمونه‌گیری، ابزار جمع‌آوری اطلاعات، تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیت‌شناختی تجزیه و تحلیل استنباطی داده‌ها و نتایج را در فصول هشتم تا یازدهم مورد بررسی قرار داده است و یکی از نتایجی که در فصل پایانی به آن اشاره شده است بدین شرح است: «وضعیت کلی ابعاد عبادی و مناسک الگوی آرمانی دانش‌آموخته شایسته از منظر دانشجویان دانشگاه‌های قم در وضعیت مناسبی قرار دارد».

انتهای پیام
captcha