خدمت؛ اصل و اساس در حرم مطهر رضوی
کد خبر: 4011091
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹
معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی عنوان کرد:

خدمت؛ اصل و اساس در حرم مطهر رضوی

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی گفت: اصل و اساس در حرم امام رضا(ع) خدمت است و سپس تشکیلات آستان قدس به وجود آمده است. موقوفات و نذورات از گذشته وجود داشته و به آرامی سیستمی به نام آستان قدس برای سازمان‌دهی و مدیریت سیستم اداری به وجود آمده است.

خدمت؛ اصل و اساس در حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، محمد توکلی، معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی، امروز 15آبان‌ماه، در نشست تشریح آیین‌نامه جدید خدمت که در حرم رضوی، برگزار شد، اظهار کرد: اسناد ما نشان می‌دهد که خدمت در مشهد پس از شهادت امام رضا(ع) در قالب قرآن‌خوانی بالای سر حضرت آغاز شده است. نخستین خادمی که نامش در تاریخ ثبت شده، خانمی از محله نوغان بوده که در محضر حضرت رضا(ع) خدمت می‌کرده است.

وی ادامه داد: اصل و اساس در حرم امام رضا(ع) خدمت است و سپس تشکیلات آستان قدس به وجود آمده است. موقوفات و نذورات از گذشته وجود داشته و به آرامی سیستمی به نام آستان قدس برای سازمان‌دهی و مدیریت سیستم اداری به وجود آمده است. از گذشته تاکنون خدمت توسط خادمانی انجام می‌شود که افتخاری خدمت می‌کنند. آستان قدس صرفا یک تشکیلات مدیریتی است و در حوزه حرم مطهر آنچه به زائران بازمی‌گردد، خدمت‌گذاری است.

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی ادامه داد: خدمت در دوران کرونایی در حرم تعطیل نشد. موقوفات حرم مطهر به دقت انجام شده، بلکه فرصت برگزاری برخی از این موقفات در دوران کرونایی در شرایط بهتری انجام شد. گرچه در یک بازه زمانی از حضور زائران در حرم رضوی محروم بودیم، اما هیچ موقوفه و خدمتی در حرم تعطیل نشد و خدام نقش صیانتی از حرم را بر عهده داشتند.

توکلی اضافه کرد: تنها دوره‌ای که خدمت در حرم رضوی تعطیل شد، در دوره رضاخان بود که به مدت 6 سال نیروهای نظامی خدمت در حرم رضوی را به دست گرفتند. البته نه به معنای خدمتی که از آن یاد می‌کنیم. پس از فشارهای روانی به رضاخان خدمت در حرم مطهر احیا شد و خادمانی که پیش از سال 1305 در حرم خدمت داشتند، مجددا به سمت خود بازگشتند.

وی بیان کرد: 50 گروه خدمتی در حرم رضوی داریم، اما عناوین ما 44 گروه خدمتی است. در حال حاضر روزانه 50 سرکشیک در بخش‌های مختلف امورات حرم، خدمت می‌کنند که این خدمت‌ها در بخش‌های فرهنگی، فنی، امنیت، خدماتی، نظم و انضباط، پذیرایی، علمی و نوآوری خدمت انجام می‌شود.

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی در خصوص شیوه جذب خادم افتخاری در حرم رضوی، تصریح کرد: پس از اینکه شرایط خادم افتخاری در شورای جذب احصاء شد، این فرد چه ویژگی‌ها و توانایی‌هایی دارد، با توجه به نیاز حرم، در خدمت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. از این پس، ارتباط خادم تنها با سرکشیک برقرار است. نقطه نظرات، انتقادات و ایده‌هایی که خادمان دارند، پس از طی سلسله‌ مراتب به تولیت آستان قدس رضوی خواهد رسید و ارتقای خادم و تنزل رتبه او نیز از طریق سرکشیک به او ابلاغ می‌شود.

توکلی گفت: در ابتدا در حوزه خادم‌یاری و خدمه تنها سه گروه خدمتی درباری، فراشی و خادمی داشتیم، که جزو باسابقه‌ترین خدمت‌های حرم به شمار می‌روند. خدمت در حرم نیز از ساعت 6 صبح و پیش از شروع ساعات اداری آغاز می‌شود. دلیل آن، این است که حجم بسیاری از خدام اگر بخواهند وارد حرم شوند، درگیر ترافیک شهری نمی‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: شیفت‌ها در حوزه خواهران 8 ساعته و در حوزه آقایان 12 ساعته است. بسیاری از علاقه‌مندان نمی‌توانند 12 یا 24 ساعت در حرم وقت بگذارند. ظرفیتی برای آنان فراهم شده که می‌توانند در دفتر جذب حرم تقاضای خود را ارائه دهند و در شیفت‌های سه تا چهار ساعته در حرم خدمت کنند.

130هزار خادم‌یار استانی در سراسر کشور خدمت می‌کنند

معاون امور اماکن متبرکه حرم رضوی عنوان کرد: حدود 66 هزار خادم ثبت شده در حرم رضوی داریم که 4000 نفر از آنان به دلایل کسالت و کهولت سن غیرفعال هستند. همچنین 130 هزار خادم‌یار استانی در سراسر کشور وجود دارد که به دلیل شرایط قرمز کرونایی از پذیرش آنان معذور بودیم.

انتهای پیام
captcha