هفت سال تحقیق سینمایی ماحصل «سودای سیمرغ» است
کد خبر: 4010227
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۴
فدایی در گفت‌وگو با ایکنا:

هفت سال تحقیق سینمایی ماحصل «سودای سیمرغ» است

نگارش «سودای سیمرغ» که هشت دوره مدیریتی سینما را مدنظر قرار می‌دهد از هفت سال پیش آغاز و هفته پیش به بازار عرضه شد.

مجید فدایی، نویسنده کتاب «سودای سیمرغ» که اخیرا وارد بازار شده است، گفت: این کتاب نخستین پژوهش در سیاست‌های سینمایی ایران محسوب می‌شود و سیاست‌های سینمایی دوران؛ محمد علی نجفی، حسین ترابی، مهدی کلهر، کمال حاج سید جوادی، فخرالدین انوار، مهدی فرید‌زاده، عزت‌الله ضرغامی، سیف‌الله داد، محمد حسن پزشک، محمد مهدی حیدریان، محمدرضا جعفری‌جلوه و جواد شمقدری را مورد بررسی قرار داده است.

وی افزود: نگارش این کتاب نزدیک به هفت سال زمان برد. برای اولین بار در سال 94 ایده این کار در ذهن من شکل گرفت و از همان زمان نیز کارهای تحقیقی کتابخانه‌ای و میدانی کار را آغاز کردم. در «سودای سیمرغ» مصاحبه نیز وجود دارد. برای مثال با حمید خاکبازان گفت‌وگو شده است، هرچند در این میان برخی از مدیران پیشین سینما حاضر به گفت‌وگو با ما نشدند. گفت‌وگو با خاکبازان اولین مصاحبه سینمایی با این مدیر سینمایی است.

این نویسنده درباره انگیزه نگارش این کتاب گفت: از دهه 60 کار فیلمسازان را از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آغاز کردم. برای همین از آن هنگام در جریان تولید در هنر هفتم بودم. درباره این کتاب اضافه کنم بسیاری از دوستان قبل از نگارش به من توصیه می‌کردند که چنین کاری را انجام ندهم، چون می‌گفتند در حوزه سینما به اندازه پیچیدگی خاص خود را دارند که ممکن است مشکلی برای کارم پیش بیاورد اما چون من موضوع را دوست داشتم این کار را به هزینه‌های شخصی انجام دادم، البته صندوق حمایت از پژوهشگران مبلغی جزئی برای «سودای سیمرغ» به من کمک کرد.

هشت دوره مدیریتی سینما را در «سودای سیمرغ» بررسی می‌کنم

این نویسنده در پایان تصریح کرد: «سودای سیمرغ» هشت دوره سینمایی را مورد بررسی قرار داده است و در نگارش آن به این نکته رسیدم که در این حوزه منابع دقیقی برای کار پژوهشی وجود ندارد. من این امر را در نگارش کتابم به خوبی احساس کردم، چون به هر بایگانی که می‌رفتم مطلب دلخواهم را برای کار نمی‌یافتم. برای همین این سوال در ذهنم پیش می‌آمد چرا برای کاهایی که هزینه می‌شود چرا نباید منبع اطلاعاتی وجود داشته باشد؟ با این توضیح منبع اصلی من برای نگارش این کتاب مصاحبه‌ها و مطالبی بود که از مدیران ‌در نشریات چاپ شده است.

گفتنی است که این کتاب  توسط نشر فراهستی و در 276 صفحه به مبلغ 145 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha