ممنوعیت توزیع کتاب حاوی کاریکاتورهای ضد اسلامی در سنگاپور
کد خبر: 4009919
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰

ممنوعیت توزیع کتاب حاوی کاریکاتورهای ضد اسلامی در سنگاپور

دولت سنگاپور مانع از توزیع یک کتاب حاوی کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت پیامبر اکرم(ص) در این کشور شد.

به گزارش ایکنا به نقل از نیوز لنز، دولت سنگاپور روز گذشته توزیع کتابی در مورد سانسور را به دلیل وجود کاریکاتورهای توهین‌آمیز به ساحت پیامبر اسلام(ص) در آن، ممنوع کرد.

کتاب «خطوط قرمز: کاریکاتورهای سیاسی و مبارزه علیه سانسور» از سوی سازمان توسعه رسانه‌ای سنگاپور موسوم به اینفوکام(IMDA) به دلیل استفاده از تصاویر موهن به ادیان، غیرقانونی اعلام شد.

در بیانیه این سازمان  آمده است: کارتون‌های توهین‌آمیز شارلی ابدو برای اولین بار در سال 2006 منتشر و این کاریکاتورها به طور گسترده، غیرمسئولانه، گستاخانه و نژادپرستانه شناخته شد.

IMDA اعلام کرد که این کتاب همچنین حاوی اشارات تحقیرآمیز به هندوییسم و ​​مسیحیت است. بنابر قوانین سنگاپور هرکسی که به دلیل واردات، فروش، توزیع، ساخت یا تکثیر مطالب توهین‌آمیز به ادیان محکوم شود، با جریمه‌ای تا سقف 5 هزار دلار سنگاپور (معادل 3700 دلار آمریکا) و تا یک سال حبس یا هر دو محکوم خواهد شد. بنا به گفته مسئولان مطالب این کتاب قانون انتشار مطالب توهین‌آمیز 1967 را نقض می‌کند.

سنگاپور جمعیت مسلمان قابل توجهی دارد. هر چند اکثریت مردم این کشور چینی‌تبار هستند اما حدود 14 درصد از جمعیت آن مسلمان هستند. این دولت‌شهر، قوانین سختگیرانه‌ای برای مهار سخنان نفرت‌پراکنی و اقداماتی دارد که تنفّر را بین گروه‌های دینی یا نژادی ترویج ‌می‌کند.

در سال ۲۰۰۵ انتشار کاریکاتورهای موهن به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) از سوی کورت وسترگارد در روزنامه دانمارکی یولاندز پستن(Jyllands-Posten) که بعدها توسط هفته‌نامه طنز فرانسوی شارلی ابدو تجدید چاپ شد، خشم مسلمانان سراسر جهان را برانگیخت.

 پس از تجدید چاپ کاریکاتور توهین‌آمیز وسترگارد در مجله فرانسوی شارلی ابدو در سال ۲۰۱۵ موجی از خشم سراسر جهان را فراگرفت و فرانسه شاهد ناآرامی‌های زیادی شد.

همچنین پس از اینکه سال گذشته امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از حق انتشار این کاریکاتورهای توهین‌آمیز دفاع کرد، اعتراضات گسترده‌ای در نقاط مختلف جهان به راه افتاد.

انتهای پیام
captcha