معلمان مستحبات را در حد مستحبات به دانش‌آموزان بگویند / واجب نماز است
کد خبر: 4006102
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
حجت‌الاسلام قرائتی:

معلمان مستحبات را در حد مستحبات به دانش‌آموزان بگویند / واجب نماز است

رئیس ستاد اقامه نماز با تأکید بر اینکه تربیت یعنی کار روی انسان، گفت:‌ معلمان مستحبات را در حد مستحبات برای دانش‌آموزان بازگو کنند و بیشتر روی نماز که از واجبات است تکیه کنند.

معلمان مستحبات را به حد مستحبات به دانش‌آموزان بگویند/ تربیت یعنی کار روی انسان + فیلمبه گزارش خبرنگار ایکنا، طی برنامه‌های نوبت صبح چهارمین دوره دوسالانه آموزشی و توانمندسازی رؤسای ادارات و کارشناسان و کارشناسان مسئول قرآن، عترت و نماز سراسر کشور که امروز، 26 مهرماه، برگزار شد،‌فایل تصویری از حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز به سمع و نظر کارشناسان رسید.

حجت‌الاسلام قرائتی در این ویدئو بر توجه به امام زمان(عج)، نماز و قرآن به عنوان عوامل تربیت تأکید کرد. در ذیل متن سخنرانی آمده است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم

تربیت، کار خداوند است. می‌گوییم «الْحَمْدُلِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ»؛ یعنی خداوند رب عالم است پس مربی اصلی، خداوند است. تربیت کار اولیای خدا و کار قرآن است. قرآن سه مرتبه گفته است تربیت بعد تعلیم «یُزَکّیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ» و یک جا در دعای حضرت ابراهیم(ع) «یعلمهم» ابتدا آمده است، چنانکه خداوند در آیه 129 سوره بقره از زبان ابراهیم(ع) می‌گوید «رَبَّنا وَ ابْعَثْ فیهِمْ رَسُولاً مِنْهُمْ یَتْلُوا عَلَیْهِمْ آیاتِکَ وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ یُزَکِّیهِمْ‏ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَزیزُ الْحَکیمُ» یعنی پروردگارا، در میان آنان، رسولی از خودشان برانگیز، تا آیات تو را بر آنان بخواند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد و تزکیه‌شان کند، زیرا که تو خود، عزت‌بخشِ حکیمى‏».

مشکل دنیا، تربیت است نه علم. هستی نیز قابل تربیت است و خداوند مربی همه هستی است چنانکه آمده است «وَهُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ» و جمادات در فضای خود به نوعی تکامل دارند. هر چه بیشتر کار تربیتی شود، ارزش انسان نیز بیشتر می‌شود. ارزش زمین کم است اما هنگامی که تبدیل به باغ شود، ارزشمند می‌شود.

تربیت یعنی کار روی انسان و مسئولان امور تربیتی خدا را شکر کنند که در این زمینه فعال هستند. همه افراد دنیا بر روی جمادات کار می‌کنند. معماران و مهندسان ساختمان بر روی ساختمان، طلافروشان بر روی طلا، فرش فروشان بر روی فرش و ... تنها فردی که جماد ندارد و انسان دارد و بر روی این افراد کار می‌کند، افرادی هستند که با انسان سر و کار دارند مثل معلمان، روحانیون، طلاب و... همه افراد پولدار و سرمایه‌دار بر روی جمادات کار می‌کنند اما تعلیم و تربیت بر روی انسان کار می‌کند.

ابزار تربیت انسان قرآن است زیرا عمل انسان محدود است، چنانکه عمر قوانین بشر، کوتاه و کم است در حالی که محور باید خدا باشد زیرا خدا خالق ماست و دفترچه ساخت ما نیز قرآن است؛ کتابی که به ما گفته است چه کارهایی را انجام دهیم و چه بگوییم و چه نگوییم و ... . دستورالعمل ما در این کتاب است و حال آنکه ما قرآن را می‌بوسیم و می‌گذاریم کنار و می‌خواهیم بدانیم سبک زندگی غربی و شرقی چگونه است؟ اینکه نمی‌شود. حتی دانشگاه‌ها نیز نمی‌تواند جوابگو باشند. اینکه بگوییم هرچه دانشگاه در کشوری بیشتر باشد، ظلم در آنجا کمتر است، اشتباه است.

بنابراین محور تربیت، خداوند است. سبک زندگی انسان و دستورالعمل آن را باید از کلام خداوند دریافت. چنانکه می‌گوید گوشت خوک برای انسان ضرر دارد چون او خالق انسان است. رابطه انسان با خدا از طریق نماز مهیا می‌شود. انصاف نیست خداوند زبانی به ما بدهد که از صبح تا شب با افراد مختلف سخن بگوییم اما با خداوند 5 دقیقه صحبت نکنیم. گفته‌اند طریق نماز خواندن این گونه است، چرایی ندارد!؟ شما در طول شبانه روز 30 دقیقه به این سبک با خدا سخن بگویید و 23 ساعت و 30 دقیقه آن را با خدا به هر زبانی که می‌خواهید گفت‌وگو کنید. چنانکه زمانی که دکتر می‌روید، می‌گوید این دارو و قرص را بخور، نمی‌گویی چرا؟ چون می‌گویی او طبیب هست و علم دارد، پس خدا هم همین است، خداوند خالق ماست و ما را آفریده است.

از سوی دیگه رابطه با خداوند و گفت‌وگو با خدا به واسطه اولیای خدا انجام می‌شود، چنانکه اسکانس نخی دارد که به آن ارزش می‌دهد، نخ هستی نیز امام زمان(عج) است. از سوی دیگر معلمان و اساتید نظرات مختلف را به دانش‌آموزان نگویند، مستحبات را به حد مستحبات بگویید، بر روی نماز که از واجبات است تکیه کنید. اگر نمازمان خوب شود، همه چیزمان خوب می‌شود. نماز با خاک رابطه دارد هنگامی که سر بر سجده می‌گذاریم، با نظافت مسواک و عطر و گلاب زدن رابطه داریم، به‌طوری که با رعایت این موارد، ثواب نماز بیشتر می‌شود و...

بنابراین توجه به امام زمان(عج) و نماز و قرآن از عوامل تربیت است و خوشا به حال افرادی که عمرشان را صرف بهترین موجودات می‌کنند. بهترین موجودات، انسان است و بهترین انسان‌ها، نسل نو هستند و در نسل نو، بهترین کارها ایجاد ارتباط نسل نو با خداوند و اولیای خداوند و نماز و کتاب خداوند است.

سخنران دیگر این برنامه مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش بود. وی گفت: قرآن مهم‌ترین منبعی است که می‌تواند در امور تربیتی و مشاوره به ما کمک کند و دانش آموزانی که در حوزه قرآنی فعال باشند، می‌توانند استرس‌ها و ناامیدی‌های خود را  کاهش دهند.

وی افزود: بسیاری از اهداف تربیتی در متن قرآن آمده است و اینکه بتوانیم این مفاهیم را تفهیم و آن را به رفتار در دانش‌آموزان تبدیل کنیم نیازمند تلاش مضاعف است.

مدیرکل امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: باید بدانیم در عرصه قرآن و تربیت کجا هستیم؛ شناخت موقعیت در این زمینه بسیار مهم است و باید قدر جایگاه تربیتی خود را بدانیم و این حوزه را گسترش دهیم.

وی تصریح کرد: در حوزه امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی، می‌توانیم همکاری زیادی با حوزه قرآن، عترت و نماز داشته باشیم. دانش‌آموزان مستعد دارای علاقه و رغبت در زمینه قرآنی را به شاخه نظری  و رشته علوم و معارف اسلامی راهنمایی کنیم.

شکوهی گفت: از همه همکاران در حوزه قرآن، عترت و نماز تقدیر می‌کنم زیرا کار کردن در این حوزه بسیار ارزشمند است.

انتهای پیام
captcha