حرفی در موسیقی مذهبی ایران برای گفتن نداریم + صوت
کد خبر: 4002247
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
سمیعی در گفت‌وگو با ایکنا:

حرفی در موسیقی مذهبی ایران برای گفتن نداریم + صوت

امیرحسین سمیعی مطرح کرد: در کشور ما که یک نظام ایدئولوژیک داریم و محکم‌ترین پرچم‌دار شیعه در جهان هستیم، در حوزه موسیقی مذهبی و عقیدتی دچار یک خلاء هستیم و نمی‌توانیم سر بلند کنیم و امروز حرف زیادی برای گفتن نداریم.

در حوزه موسیقی مذهبی و عقیدتی دچار خلاء هستیمامیرحسین سمیعی؛ مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در گفت‌وگو با ایکنا پیرامون آثار تولید شده این مرکز در ماه محرم و صفر بیان کرد: ما نگاه آسیب‌شناسانه داشتیم به حضور تأسف‌برانگیز موسیقی‌های مبتذلی که به ایران راه پیدا کرده است. از آنجایی که جریان کلی موسیقی با دیگر ژانر‌های آن مثل موسیقی آئینی و مذهبی نیز در هم تنیده است؛ این آسیب به موسیقی مذهبی نیز نفوذ کرده و آن را نیز تحت تاثیر مستقیم قرار داده است.

وی عنوان کرد: چگونه است که در مباحث عقیدتی در دنیا از معتبرترین، رساترین و ریشه‌دارترین محتوای فرهنگی برای تولید آثار استفاده می‌شود اما در کشور ما که یک نظام ایدئولوژیک داریم و محکم‌ترین پرچم‌دار شیعه در جهان هستیم، در حوزه موسیقی مذهبی و عقیدتی دچار یک خلاء هستیم و نمی‌توانیم سر بلند کنیم و امروز حرف زیادی برای گفتن نداریم.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: ما نهادی سیاست‌گذار نیستیم و مدیریت موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نهادی کاملاً اجرایی و عملیاتی در حوزه موسیقی است که متولی بخش مهمی از سبد شنیداری مردم شهر را بر عهده دارد.

سمیعی در رابطه با آلبوم‌های تولیدی این مرکز گفت:‌ حرکتی از سال گذشته به نام «مرثیه ناتمام» شروع شد که یک آلبوم آوازی در حوزه موسیقی عاشورایی و کاری فخیم و متخصصانه بود. امسال با توجه به تجربه پیشین متوجه شدیم مردم خیلی تمایلی به گوش کردن آواز تنها ندارند و اینگونه آثار مخاطب کمتری دارد. این موضوع یک معضلی است که چرا به اینجا رسیده‌ایم و مردم آواز را به تنهایی گوش نمی‌کنند.

کد

وی افزود:‌ سعی کردیم این حرکت را دوشاخه کنیم و پیرامون آن کار کنیم تا مردم دوباره آواز را گوش کنند. به این صورت که در آلبومی که پیش از اربعین به نام «روزی که آسمان گریست» منتشر شد؛ آواز را با موسیقی‌هایی ترکیب و تنظیم کردیم که شنیدن سختی‌های آواز را که برای گوش مردم غریبه شده است، تسهیل کند. اشعار این آلبوم که بر اساس شعرهای عاشورایی است.

سمیعی ادامه داد: در آلبوم «نواحی اشک» که در دهه اول محرم هرروز به صورت تک قطعه پخش و منتشر شد؛ طیف دیگری از مخاطبان را هدف قرار دادیم و برای آن دسته تولید اثر کردیم. در این اثر ملودی‌ها و نغمه‌های آئینی و نواحی مختلف کشور را که هنوز در آن مناطق اجرا می‌شود و تهران از آنها بهره‌ای نمی‌برد را با موسیقی‌های افکتیو ترکیب کردیم تا شنونده راحت‌تر بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

مدیر موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصریح کرد: دلیل این تسهیل‌ها ساده‌اندیشی نیست بلکه این است تا بتوانیم موضوع سخت را با پوشش راحت‌تری به گوش شنونده برسانیم. «نواحی اشک» در واقع به این صورت است که در اساس، یک پدیده هنری و پژوهشگرانه است و ذهن شنونده‌ای را که تحت‌تاثیر ضد فرهنگ‌های مختلف و موسیقی‌های مبتذل است را راهبری می‌کند.

وی در رابطه با حوزه‌های دیگر موسیقی بیان کرد:‌ چندین آلبوم موسیقی ایرانی با همین نگاه در حال تولید هستیم و دربعضی از آثار در مرحله پیش تولید هستیم. در حوزه موسیقی‌های ارکستری و رسمی برای اولین سالگرد سردار سلیمانی پوئم‌ سمفونی «سرباز» را داشتیم. پوئم سمفونی «راه روشن» را بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب تولید و در هفته دفاع مقدس پوئم سمفونی «اروند» را منتشر کردیم؛ همچنین در بهمن‌ماه پوئم سمفونی «بهمن» را خواهیم داشت.

سمیعی ادامه داد:‌ در حوزه موسیقی ملی هم در تلاشیم آثار پژوهشی و تولیدی مانند آلبوم «نواحی اشک» را ارائه کنیم تا آشکار شود نظر و ایده ما در حوزه موسیقی جدی به چه صورت است. ما در حوزه موسیقی پاپ هم آلبوم داریم و در تلاشیم سطح کیفی آثار را بالا ببریم.

انتهای پیام
captcha