قرآن‌باوری در جامعه ضعیف شده است
کد خبر: 4001123
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۹

قرآن‌باوری در جامعه ضعیف شده است

مدیرگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با نهادیه شدن قرآن‌باوری در وجودمان، خواهیم دانست که خداوند رزق ما را تضمین کرده و خود فرموده است که شما را از فقر بی‌نیاز می‌کنیم، اما این در حالی است که متأسفانه این اعتقادات در جامعه ضعیف شده است.

سبک زندگی قرآنی را که امانت پیامبر(ص) است، کمتر مورد استفاده قرار می‌دهیمبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب، رئیس گروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، شامگاه 6 مهرماه، در برنامه رادیویی شب‌های هجران با موضوع «سیمای پیامبر در آینه وحی» در خصوص توصیفات قرآن درباره قاطعیت پیامبر اکرم(ص) در عین مهربانی که داشتند، اظهار کرد: خداوند در یکی از آیات سوره مبارکه حجرات به این موضوع اشاره کرده و فرموده است که حضرت محمد(ص) فرستاده خداست و کسانی که با او هستند بر کافران سخت‌گیر و شدید و در میان خودشان با یکدیگر مهربان هستند و به عبارتی خداوند در این آیه شریفه سه رفتار را برای پیامبر(ص) توصیف کرده است؛ رفتار پیامبر(ص) در مقابل بیگانگان که به شدت بود، درون جامعه که با مهربانی بود و در محضر پروردگار که به صورت عبادت بود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه پیامبر گرامی اسلام در بین جامعه خود با مردم مهربان و رحیم بودند، این رفتار ایشان این درس را می‌آموزد امروز که در شرایط کرونایی به سر می‌بریم و زندگی برخی از افراد به واسطه این بیماری سخت‌تر شده و حتی برخی از آن‌ها مشاغل خود را از دست دادند، در چنین ایامی نسبت به یکدیگر مهربان‌تر باشیم و آن‌هایی که نیاز به کمک دارند را یاری کنیم.

امانت‌داری حضرت رسول(ص)

مدیر گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به یکی از صفات ارزشمند حضرت رسول که بحث امانت‌داری ایشان است که به واسطه این صفتشان به‌عنوان محمد امین معرفی شدند، اظهار کرد: در حقیقت یکی از صفات ویژه و ارزشمند ایشان بحث صداقت و امانت‌داری است و خداوند نیز در این خصوص آیات متعددی را آورده که در این میان می‌توان به آیه شریفه 58 سوره مبارکه نساء اشاره کرد. البته این در حالی است که این صفت حتی پیش از آنکه به رسالت مبعوث شوند در وجودشان نهفته بود، به گونه‌ای که مردم نیز در روزهای ابتدایی بعثت این صفت ارزشمند ایشان را به خودشان گفتند و تأیید کردند.

کاظمی‌نسب بیان کرد: البته که در این میان باید اشاره داشت که امانت، دارای مباحث گسترده‌ای است و تنها به مباحث مالی مربوط نمی‌شود، در اینجا می‌توان به مسائلی چون مسئولیت داشتن در قبال مسائل مختلف، گفتار و غیره اشاره کرد و البته قرآن و عترت نیز یکی از مهم‌ترین امانت‌هاست که پیامبر گرامی اسلام نیز خود، این دو امانت را به مردم معرفی و به این دو سفارش کردند.

صبر و خلق عظیم پیامبر گرامی اسلام(ص)

وی یکی دیگر از ویژگی‌های دیگر پیامبر را صبر دانست و بیان کرد: البته که پیامبر گرامی اسلام از صفات و ویژگی‌های متعددی برخوردار بودند، اما صبر نیز یکی دیگر از صفات ویژه ایشان است که همواره توانستند با صبر، خلق عظیم و متانت خود دین را ترویج دهند و به نوعی آن را جهانی کنند و ما شاهد هستیم که هر ساله مردم بیش از پیش آشنایی و انس بیشتری نسبت به ایشان پیدا می‌کنند.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: اما در اینجا این موضوع مطرح است که امروز پس از گذشت 1400 سال، ما در مقابل امانت قرآن و عترتی که به ما سپرده شده چگونه رفتار کرده‌ایم و آیا توانسته‌ایم سبک زندگی قرآنی را در جامعه ترویج دهیم و بیش از پیش با فرهنگ قرآنی آشنا شویم؟ که در خصوص این موضوعات باید تفکر کنیم و بیاندیشیم و بدانیم که در این مسیر ما باید چه کنیم و تا چه اندازه به قرآن معتقد هستیم.

کاظمی‌نسب تصریح کرد: در اینجا لازم است که به صورت مصداقی به موضوعی اشاره داشته باشیم و آن این است که در حال حاضر یکی از مباحثی که همواره مطرح است و به عنوان یک آسیب در جامعه شناخته می‌شود بحث کاهش جمعیت است. در حقیقت اگر ما قرآن باور باشیم و به دستورات و روایات معصومین(ع) که همواره خداوند و آن بزرگواران به موضوعات فرزندآوری و ازدواج تأکید داشته‌اند اعتقاد داشته باشیم، قطعاً می‌توانیم شاهد کاهش روند این آسیب در جامعه باشیم.

وی تأکید کرد: در حقیقت اگر ما از فقر هراس داریم و به واسطه این هراس به ازدواج و فرزندآوری روی نمی‌آوریم، اگر این قرآن‌باوری در وجود ما نهادینه باشد، خواهیم دانست که خداوند رزق ما را تضمین کرده و خود فرموده است که ما شما را از فقر بی‌نیاز می‌کنیم، اما این در حالی است که متأسفانه این اعتقادات ما در جامعه ضعیف شده است.

رئیس گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی بیان کرد: از این‌رو باید سبک زندگی قرآنی در جامعه رواج و مفاهیم قرآنی نیز بیشتر در جامعه مصداق پیدا کند، زیرا ما با امانت پیغمبر(ص) در یک حد نازلی برخورد می‌کنیم و متأسفانه این امانت ایشان را نیز کمتر مورد استفاده خود قرار می‌دهیم.

کاظمی‌نسب دهه صفر امسال را متمایز از سایر سال‌ها دانست و تأکید کرد: در حقیقت دهه صفر سال 1400 با سال‌های گذشته بسیار متفاوت و متمایز است، زیرا ما با شرایط خاصی مواجه هستیم که یک بیماری در جهان شایع شده و با وجود چنین شرایط سختی شاهد عزاداری‌های با شکوهی در  سطح شهر هستیم که خوشبختانه به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی اهتمام ویژه دارند و حتی برخی از این عزاداری‌ها نیز با توجه به شرایط حاضر به صورت مجازی برگزار می‌شوند تا آن دسته از افرادی که نمی‌توانند در این مجالس شرکت داشته باشند، از این طریق به عزاداری بپردازند.

انتهای پیام
captcha