اجرای طرحی برای نقش‌آفرینی همسران مبلّغان
کد خبر: 3989831
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۲
در مراسم رونمایی از پوستر جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت مطرح شد؛

اجرای طرحی برای نقش‌آفرینی همسران مبلّغان

در آیین افتتاحیه و رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه خانواده‌ها و فرزندان طلاب برادران حوزه‌های علمیه، خبر امضای تفاهم‌نامه میان سازمان تبلیغات اسلامی با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اعلام و بر هم‌افزایی این دو نهاد در حوزه‌های معرفتی، مهارتی و فرهنگی تأکید شد.

ارسالی/// از واگذاری آموزش قرآن به سازمان دارالقرآن تا نقش آفرینی همسران مبلّغ در توسعه فعالیت‌های قرآنیبه گزارش خبرنگار ایکنا، آیین رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت ویژه خانواده‌ها و فرزندان طلاب (برادران) حوزه‌های علمیه امروز، 19 مردادماه با حضور حجج‌اسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن، سیدجمال‌الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و سایر مسئولان و معاونان در سالن اجتماعات سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

این جلسه با تلاوت محمد کاکاوند، قاری ممتاز قرآن آغاز شد و در ادامه، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: ما در سازمان تبلیغات اسلامی، خادم طلاب و اهل تبلیغ و تبیین معارف حق هستیم. امیدوارم این همنشینی در روز نخست ماه محرم‌الحرام و دهه نخست ماه که فصل تعظیم شعائر حسینی و بروز دلدادگی به محضر قدسی حضرت سید‌الشهدا(ع) است، برای اهل علم و روحانیون منشأ خیر باشد.


بیشتر ببینید:

رونمایی از پوستر جشنواره قرآن و عترت خانواده طلاب


قمی اضافه کرد: طبیعتاً توقع می‌رود تا در هر تحول و تغییری، یک گام به سیاست‌های بالادستی نزدیک‌تر شویم و خیزش تمدنی و تحولی را بیش از قبل شاهد باشیم. همواره دلمان می‌خواهد اجر مجاهدت طلابی که در صحنه تبلیغ به ویژه صحنه‌هایی که مغفول یا کمتر مورد اعتنا بوده و با دشواری‌های فراوان همراه است، ارج نهیم. امیدوارم در دوره جدید بیش از پیش با معیت دوستان در مرکز خدمات حوزه‌های علمیه هم برای خودشان و هم برای خانواده‌هایشان مؤثر باشیم.

وی ادامه داد: گاهی طلاب فاضلی هستند که در شهرهای دورافتاده به امر ترویج و اقامه حق می‌پردازند، اما غیر از اینکه خودشان رها شده‌اند و حمایت نمی‌شوند، مظلوم‌ترین آدم‌های مرتبط با طلاب و یکی از شرح وظایف ما، خانواده‌ آنها است و به صورت مضاعف انتظار می‌رود تا طی همکاری با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و معاونت خانواده و فرهنگی، زمینه برگزاری هرچه بهتر این جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت برای طلاب برادر و همسران و فرزندان فراهم شود.

ارسالی/// از واگذاری آموزش قرآن به سازمان دارالقرآن تا نقش آفرینی همسران مبلّغ در توسعه فعالیت‌های قرآنی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: برای هرگونه هم‌افزایی که خیر بیشتری را به طلاب مجاهد حوزه‌ فرهنگ و تبیین اسلام ناب برساند، آماده همکاری هستیم و گره‌گشایی از مشکلات فرهنگی را جزو راهبردهای بالادستی می‌دانیم که اجرای آن را لازم‌الاجرا می‌دانیم.

وی با اشاره به ظرفیت قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم، بیان کرد: اساتید محترم و بنام و مؤثر قرآنی، مسئولیت قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی را برعهده داشتند، اما اولین مسئول روحانی سازمان دارالقرآن‌الکریم، حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ هستند که با مسائل حوزه علمیه نیز آشنا هستند و در این دوره دارالقرآن نسبت به فعالیت‌های حوزه علمیه به صورت جدی‌تر کار کند.

در ادامه حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه از اوایل شروع دوره مدیریت حضرتعالی، گفت‌وگوهای خوبی با حوزه علمیه شکل گرفت، گفت: الحمدلله تفاهم‌نامه خوبی تدوین شد و تلاش می کنیم تا بندهای مختلف آن عملیاتی شود و در بخش‌های مختلف ما از حوزه‌های قرآنی، انفورماتیک و فرهنگی و ... ارتباطات برقرار شود.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه‌های معرفتی، مهارتی و فرهنگی نیز اهتمام داریم تا ظرفیت سازمان تبلیغات اسلامی با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، گره بخورد تا به سرانجام خوبی برسد. یکی از اقدامات شایسته همین توافق‌های انجام شده میان بخش آموزش و قرآنی بوده است که مسابقات بین‌المللی قرآن و عترت از نتایج آن است.

تهیه سند چشم انداز فعالیت‌های قرآنی

در ادامه نیز حجت‌الاسلام اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به بیان نکاتی پرداخت و گفت: ذیل تفاهم‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در سال 98، توافق خوبی در فضای قرآنی برای خانواده‌های طلاب به ویژه با مرکز خدمات حوزه‌های علمیه و با حوزه‌های علمیه برداران و خواهران رقم زدیم که در این تفاهم‌نامه اجرایی، شش بند را تعریف کردیم تا در راستای تقویت فعالیت‌های قرآنی خانواده‌های طلاب و همسران و فرزندان آنها برنامه‌ریزی کنیم.

وی با اشاره به تهیه سند چشم انداز فعالیت‌های قرآنی در این زمینه تا سال 1405، ادامه داد: بخش مشارکت و هم‌افزایی در توسعه و تعمیق فرهنگ و معارف قرآنی بین خانواده‌های طلاب، وضعیت‌سنجی از دانش و مهارت‌های قرآنی آنها به منظور شناسایی نخبگان خانواده‌‌های طلاب، برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی، تربیت کادر متخصص قرآنی (آموزش بالغ بر دو هزار و 500 نفر)، راه‌اندازی 200 مرکزتربیتی ـ قرآنی و مرکز نورالثقلین‌، راه‌اندازی پنج هزار جلسه قرآن خانگی، شناسایی و پرورش استعدادهای قرآنی از جمله مواردی است که در این چشم‌انداز دیده شده است.

ارسالی/// از واگذاری آموزش قرآن به سازمان دارالقرآن تا نقش آفرینی همسران مبلّغ در توسعه فعالیت‌های قرآنی

اخوان‌صباغ اضافه کرد: گام نخست، این جشنواره بین‌‌المللی قرآن و عترت است که با زحمات دوستان در حوزه علمیه و معاونت‌ها در سه بخش آموزش، مسابقات و محافل قرآنی از این تابستان آغاز می‌شود، به طوری که هم در فضای آموزش معرفتی و هم تخصصی قرآنی و هم تربیت کادر قرآن و هم برگزاری مسابقاتی با موضوعات مختلف و با نگاه معرفتی و همچنین برگزاری محافل قرآنی، انجام می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در نظر داریم تا در کنار مرکز خدمات حوزه‌های علمیه خواهران و برادران، خدمت قرآنی ویژه انجام دهیم، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه سرچشمه نورانی تبلیغ قرآنی هستند و معتقدیم با نورانی شدن این سرچشمه حیاتی، کل جامعه منور به قرآن می‌شود. طلاب محترم و هم خانواده‌های طلاب واقعا در فضای توسعه فعالیت‌های قرآنی به ویژه در مناطق و محلات ‌می‌توانند در کنار همسران مبلّغ خودشان که مسئولیت امامت محله و جامعه را دارند، نقش‌آفرینی خوبی داشته باشند و امیدواریم با این اتفاق مبارک، خدمتی که در خور شأن مبلّغان و طلاب و خانواده‌ها‌ی آنها است، انجام شود.

اخوان‌صباغ با تأکید بر اینکه در همه بخش‌ها ستادی عمل می‌کنیم، گفت: در عین حال، در بخش حوزه‌های علمیه پادویی می‌کنیم، زیرا خودمان را بزرگ شده حوزه و مدیون حوزه علمیه می‌دانیم و با خدمت به جامعه طلاب، قطعاً توانسته‌ایم به حرکت تبلیغی کشور خدمت کنیم.

سخنران دیگر این مراسم، حجت‌الاسلام احسان علائيان، معاون خانواده و امور فرهنگی مركز خدمات حوزه‌های علميه بود. وی مصادف شدن آغاز جشنواره با ماه محرم‌الحرام را به فال نیک گرفت و افزود: ذیل تفاهم‌نامه سازمان تبلیغات اسلامی با حوزه‌های علمیه، نخستین توافق‌نامه‌ای که به صورت جدی کار شد، در حوزه قرآن و معارف اهل‌بیت(ع) بود که با زحمات دوستان در سازمان دارالقرآن، امروز شاهد شکل گرفتن این جشنواره بودیم.

وی با اشاره به مظلومیت خانواده طلاب در مقایسه با خود طلبه‌ها، گفت: این موضوعی است که کمتر به آن توجه شده است. امیدواریم با این حرکت جدید و سایر حرکت‌ها که در حوزه مشارکت در امور فرهنگی بین سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه‌های علمیه و سازمان دارالقرآن می‌رسد، بتوانیم حرکت جدی و سربلند برای جامعه هدف خود و سپس برای سایر اقشار کشور داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سید‌حمید فقیهی، مدیرکل ارتباطات و امور فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه نیز از دیگر سخنرانان این جلسه بود. وی با تأکید بر اینکه خانواده طلاب، جامعه اصلی مرکز خدمات در برنامه‌های فرهنگی هستند، گفت: مراکز مدیریت برای فعالیت‌های طلاب فعال هستند. همسران طلاب در عین اینکه مظلوم هستند، به شدت نیز جامعه نخبگانی هستند. همسر یک طلبه نیز امروز به مانند حضرت خدیجه(س) دوشا‌دوش طلاب همراهی می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه نگاه مردم در زمینه دین و روحانیت به همسر و فرزند طلبه است، افزود: در بحث احیای تمدن اسلامی که مقام معظم رهبری فرمودند و بحث سبک زندگی اسلامی، روحانیون خط مقدم سبک زندگی اسلامی در خانواده‌‌هایشان هستند، زیرا مردم نگاه می‌کنند و ائمه جمعه در سراسر کشور به عنوان پیشانی ارائه سبک زندگی در خانواده‌ها مطرح هستند.

فقیهی اضافه کرد: در مرکز خدمات طی چند سال گذشته سند راهبردی و فرهنگی نوشته شد و آسیب‌های خانواده طلاب شناسایی شد و این موضوع در 13 آسیب کلان و 56 راهکار کلان و 130 راهکار اجرایی، تبیین شد و برنامه 10 ساله به ما ارائه  شد. در تمام اینها برنامه قرآنی، هنری، مشاوره و ممتازین و ... نقش دارد، اما برنامه قرآنی به عنوان روح تمام این جریان‌ها محسوب می‌شود. طی سه سال اخیر، برنامه‌های قرآنی اینگونه بود که هر کدام از همسران و فرزندان طلاب که در کلاس قرآنی شرکت کنند و فاکتور شهریه دوره خود را ارائه دهند، تا سقف 100 هزار تومان هزینه به آنها برگشت داده می‌شود، اما در یکی دو سال اخیر به این نتیجه رسیدیم تا این بودجه را جمع‌بندی کنیم و برگزاری این دوره را به نهادی معتبر بسپاریم و به صورت متمرکز برگزار کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته با مرکز قرآن و عترت آستان مقدس حرم حضرت معصومه(س) همکاری کردیم. امسال تصمیم گرفتیم کل اجرای این برنامه را طی تفاهم نامه نوشته شده در سال 98، از قدرت‌مندترین نهاد قرآنی کشور یعنی سازمان دارالقرآن درخواست کنیم. این برنامه نیز انجام شد و در سال گذشته، نزدیک به 17 هزار نفر در برنامه‌ها شرکت کردند و پیش‌بینی این است که امسال در این برنامه و جشنواره، این تعداد به 30 هزار نفر برسد، چرا که در سطح استان‌ها، کمیته قرآنی با حضور مرکز خدمات با همکاری دارالقرآن‌ها و اتحادیه‌های مؤسسات قرآنی و... فعال است. مهم بود که نیروهای فرهنگی استان‌ها فعال شود. جشنواره اصلا حرفه‌ای نیست و در نظر نداریم در این جشنواره به مانند سایر مسابقات و جشنواره‌ها، تنها به افراد شاخص جایزه دهیم.

فقیهی بیان کرد: در این جشنواره برای گروه‌های سنی مختلف از سه تا پنج سال، پنج تا هفت سال و از هفت تا 12 سال برنامه داریم، آن هم به دلیل تشویق و ترغیب به سمت کار قرآنی و اهدای جوایز به آنها. از دیگر ویژگی این مسابقه، همراه بودن آن با آموزش است؛ یعنی دو تا سه ماه آموزش در سایت تلاوت برگزار می‌شود و در نهایت نیز آزمون گرفته می‌شود. همچنین توجه به فضای مجازی از ویژگی‌های امسال است. موضوع وضعیت‌سنجی خانواده طلاب برای نخستین بار قرار است بررسی شود و قول همکاری در این زمینه نیز داده شده است.

سپس حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی متقی‌فر، مدیرکل آموزش سازمان تبلیغات اسلامی به بیان نکاتی پرداخت. وی با تأکید بر اینکه آماده‌ایم تمام ظرفیت‌های آموزشی ما در زمینه مهارتی و معرفتی و معیشتی را به خط کنیم تا بتوانیم این خدمات را در عرصه فضای مجازی و حضوری با امکانات استانی به نحو احسن به طلاب و روحانیون و خانواده‌ها ارائه دهیم، گفت: سامانه آموزشی «مبشران» از دیگر بسترهایی است که خدمات خوبی در آن ارائه داده‌ایم.

وی ادامه داد: تاکنون 23 هزار نفر از اقشار مختلف در این سامانه آموزش دیده‌اند که حدود 15 هزار نفر آنها طلاب هستند. این ظرفیت خوبی است و آماده‌ایم در زمینه‌های مختلف بتوایم خدمت‌رسانی داشته باشیم. یکی از مهمترین اقدامات، شناسایی و بکارگیری شبکه‌هایی است که این مخاطبین دارند.

متقی‌فر به آموزش تخصصی همسران و فزندان اشاره کرد و گفت: این تعامل موجب می‌شود تا بتوانیم این افراد را با آموزش‌های تخصصی توانمند کنیم و سپس آنها را بکار بگیریم.

ارسالی/// از واگذاری آموزش قرآن به سازمان دارالقرآن تا نقش آفرینی همسران مبلّغ در توسعه فعالیت‌های قرآنی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجمال الدین میرمحمدی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در حوزه خانواده حدود 600 هزار نفر به جز طلاب تحت پوشش مجموعه‌های فرهنگی مرکز خدمات هستند، اظهار کرد: مسئولیت فرهنگی خانواده‌ها برعهده مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است و مجموعه طلاب به عهده مراکز مدیریت حوزه‌های علمیه است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد ما در مباحث فرهنگی خانواده‌ها عدم تصدی‌گری است، اظهار کرد: بنا نداریم به دلیل وسعت کار و تنوع زیاد در حوزه علمیه در بخش خانواده‌ها تصدی‌گری کنیم. معتقدیم کار را باید به اهل فن واگذار کرد که هم مقدمات کار را فراهم کردند و هم از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و گسترش جغرافیایی، کار صحیح انجام شود. از سوی دیگر، بهترین مجموعه‌ای ‌که هم مرتبط با مجموعه دفتر مقام معظم رهبری است و عملاً از یک خانواده هستیم، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان دارالقرآن الکریم است.

میرمحمدی بیان کرد: بخش دیگر این است که بحث قرآن در این جشنواره در 9 رشته‌ روخوانی، روان‌خوانی و صحیح‌خوانی، سبک زندگی، پرسمان قرآنی، تفسیر آسان، قصه‌های قرآن، صحت قرائت نماز، حجاب و عفاف و ازدواج برگزار می‌شود که بطورکامل به سازمان دارالقرآن الکریم واگذار می‌شود. در آینده اگر رضایتمندی مطلوبی در این 9 مورد رخ دهد، باعث خدمت ارزشند سازمان دارالقرآن بوده است.

وی با تأکید بر اینکه مجموعه حوزه قرآن و عترت را به سازمان دارالقرآن واگذار می‌کنیم، اما بطور جدی از آن پشیتیبانی می‌کنیم، بیان کرد: انتظارمان در حوزه قرآن و عترت از مجموعه سازمان دارالقرآن در این موارد 9گانه فعالیت خوب است و نگاهمان نیز خروجی‌محور است. به طوری که سال به سال بتوانیم سطح تخصص 600 هزار نفر از اعضای خانوده طلاب را رصد کنیم که اکنون تنها 18 هزار نفر را تحت پوشش گرفته‌ایم. انتظارمان از سازمان تبلیغات و دارالقرآن این است که با توجه به تخصص، این 600 هزار نفر را تحت پوشش قرار دهند و مطالبه نیز می‌کنیم.

میرمحمدی تصریح کرد: انتظار حرکت جهادی و انقلابی متناسب با رهنمودهای مقام معظم رهبری داریم، چرا که برنامه‌های حرکتی در تمامی حوزه‌ها به ویژه قرآن و عترت همان نگاه مقام معظم رهبری است تا در کل جامعه به ویژه خانواده طلاب پیاده‌سازی کنیم.

وی به استفاده از ظرفیت شهرک‌های مسکونی طلاب برای برگزاری بهتر این جشنواره اشاره کرده و گفت: اصل این است که روحانیون میان خانواده‌ها و مردم باشند و با توجه به وضعیت ایجاد شده در شرایط مسکن، در برخی از شهرها شهرک‌های مسکونی برای طلاب در نظر گرفته شده است. شهرک پردیسان قم با حدود 16 هزار واحد مسکون و سکونت بالغ بر 60 هزار نفر از خانواده طلاب، شهرک مسکونی طلاب در اهواز با حدود 300 واحد، شهرک مسکونی دزفول با حدود 120 واحد مسکونی از جمله اینها هستند.

رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه اظهار کرد: بحث دیگر این است که از خانواده طلاب استفاده شود، چراکه بین اینها همسرانی با تحصیلات دکتری و کارشناسی ارشد و کارشناس در رشته‌های مرتبط الهیات و علوم قرآنی و حدیث هستند. همچنین در بحث حمایتی از معیشت طلاب نیز نگاه توانمندسازی به طلاب داشته باشید.

در پایان این مراسم، حجت‌الاسلام قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ضمن جمع‌بندی مباحث، گفت: برای خدمت به خانواده‌های ارجمند این طلاب، احساس وظیفه می‌کنیم، اما نگاه فاخرتر این است که اساسا به برکت همین ایام و ابراز ارادت به سیدالشهدا(ع) می‌گویم که ایشان با خانواده این مسیر را طی کردند و اساساً رساله اقامه مکتب و دین و تبیین حقایق و معارف به اهل‌بیت(ع) و خانواده سپرده شده است. ایشان با خانواده حرکت کردند که با آن حرکتشان مؤثرتر شد. بنابراین همسران و فرزندان طلاب و مبلغان مکمل حرکت تبلیغی آنها هستند.

وی ادامه داد: طلبه‌ها از پیش‌نماز مسجد در محلات فراتر روند و امام محله، گره‌گشای محله و در تعالی روحی و معنوی و در گره‌گشایی زندگی اجتماعی و اقتصادی نقش‌آفرین باشند. حال اگر همسر این مبلّغ، توانمند باشد، این حرکت تبلیغی قدرتمند‌تر و موفق‌تر پیش خواهد رفت. این 600 هزار نفر به عنوان برترین فرصت‌های تبلیغی اسلام ناب در جامعه هستند و جزو وظایف خود می‌دانیم که به آنها خدمت کنیم.

ارسالی/// از واگذاری آموزش قرآن به سازمان دارالقرآن تا نقش آفرینی همسران مبلّغ در توسعه فعالیت‌های قرآنی

یادآور می‌شود، حسن ختام این برنامه، رونمایی از پوستر چهارمین جشنواره بین‌المللی قرآن و عترت با رویکرد آموزش، مسابقه و محفل ویژه همسران و فرزندان طلاب برادر حوزه‌های علمیه و ذکر مصیبت و اهل‌بیت(ع) بود.

انتهای پیام
captcha