از لزوم حل مشکل بیمه و مالیات تا نبود نظام آموزشی منسجم در حوزه قرآن
کد خبر: 3984725
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵
انتظارات فعالان قرآنی زنجان از وزارت ارشاد؛

از لزوم حل مشکل بیمه و مالیات تا نبود نظام آموزشی منسجم در حوزه قرآن

مدیران موسسات قرآنی استان زنجان در دیدار با معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد خواستار حل مشکل بیمه، مالیات و اجاره‌بهای موسسات شدند و نبود نظام آموزشی منسجم و نبود نظام نظارتی برای تحلیل فرآیندها را از چالش‌های بخش قرآن دانستند.

از لزوم حل مشکل بیمه و مالیات تا نبود نظام آموزشی منسجم در حوزه قرآنبه گزارش ایکنا از زنجان، ولی‌الله رحیمی، مدیر موسسه دارالقرآن کریم زنجان، عصر امروز، 26 تیرماه در نشست صمیمی مدیران فرهنگی قرآن و عترت استان زنجان با معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: این موسسه با 40 شعبه در اقصی نقاط استان و مناطق محروم و روستایی در بخش‌های مختلف علوم قرآنی فعالیت دارد و از خردسالان تا بزرگسالان را تحت پوشش آموزش‌های خود قرار داده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش سیاست‌های کلی بعضی تصمیمات کارشناسی نیست، ابراز کرد: به عنوان مثال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص تقسیم وظایف کارشناسی نبوده و آموزش‌های عمومی قرآن را به آموزش و پرورش محول کرده است در حالی که این دستگاه در آموزش‌های قرآنی خود مانده است. همچنین تحقیق و پژوهش به وزارت علوم واگذار شده و باید بررسی کرد که کدام تحقیق و پژوهش از وزارت علوم بیرون آمده که مورد استفاده عموم مردم باشد.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه بودجه‌های قرآنی به دستگاه‌ها تعلق می‌گیرد و موسسات از آن بی‌بهره هستند، تصریح کرد: مالیات کمر موسسات را شکسته است و بیمه مشکل دیگر این قشر به‌شمار می‌رود. در فضایی که با تهاجم فرهنگی مواجه هستیم، در فضای مجازی هم کار زیادی انجام نشده است.

مهری خدیری، مدیر شعبه خواهران جامعه‌القرآن زنجان نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: این موسسه 47 شعبه در سطح استان زنجان دارد که شیوع کرونا و کاهش جمعیت قرآن‌آموزان و مسائل مالی 60 درصد شعب را به تعطیلی کشانده است. در حال حاضر 800 قرآن‌آموز در این موسسه در حال تحصیل هستند و از زمان تأسیس این موسسه 400 حافظ تربیت شده است.

وی با اشاره به اینکه این موسسه در بخش استفاده از ظرفیت موقوفات بیشترین جذب را داشته است، ابراز کرد: ساختمان مرکزی جامعه‌القرآن موقوفه بوده که در 2400 مترمربع احداث شده است. چهار موقوفه دیگر نیز به نام جامعه‌القرآن ثبت شده است و در سلطانیه و بزینه‌رود در حال احداث ساختمان هستیم.

این مسئول با اشاره به اینکه نبود هماهنگی در سیاست‌گذاری‌ها باعث اتلاف منابع می‌شود، ادامه داد: نبود نظام آموزشی منسجم در حوزه قرآن و عترت، نبود نظام نظارتی هوشمند برای تحلیل فعالیت‌ها و نبود ساختار مالی قدرتمند برای حمایت از موسسات قرآنی در کشور از چالش‌های این بخش است.

زینب نوری، مدیر موسسه شکوفه‌های بهشتی نیز در این جلسه بیمه و اجاره‌بها را از مشکلات عمده فعالان قرآنی دانست و گفت: ماهانه 12 میلیون تومان اجاره بها پرداخت می‌کنم و جابه‌جایی موسسه دشوارهایی را به‌وجود می‌آورد. به همین منظور زمینی به ارزش یک میلیارد را خریداری کردم اما تورم و گرانی کار ساخت را مشکل کرده و نیاز به حمایت‌های مالی و استفاده از تسهیلات در این بخش ضروری است.

انتهای پیام
captcha