کد خبر: 3981074
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۸
یک مدرس حوزه علمیه بیان کرد:

زیارت جامعه کبیره؛ صحیفه کامل امام‌شناسی

یک مدرس حوزه علمیه با اشاره به اینکه زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) به امامت عامه پرداخته است، گفت: بر این اساس هر کس امام خود را بشناسد و با او در دنیا همراه شود؛ آخرت زیبایی خواهد داشت و با آن امام محشور خواهد شد.

یارت جامعه کبیره؛ صحیفه کامل امام‌شناسیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، یک مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی در مورد مواردی که می‌توان از زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) درک و برداشت کرد، گفت: از امام هادی(ع) در موضوع امام‌شناسی دو زیارت‌نامه ارزشمند به یادگار مانده است؛ یکی از این زیارت‌نامه‌ها، امام‌شناسی خاص است و تنها به امامت امام علی(ع) پرداخته است و آن زیارت معروف به زیارت غدیریه امام هادی(ع) است که در آن امامت بلافصل و جانشینی امام علی(ع) بعد از پیامبر اکرم(ص) را اثبات می‌کند و دیگری امام‌شناسی عام است.

وی ادامه داد: در زیارت جامعه کبیره، ویژگی‌ها و دلایل و برکات یک امام خاص بیان نشده؛ بلکه به تمام ائمه اطهار(ع) و برکات وجودی آنها پرداخته شده است.

این مدرس حوزه علمیه با بیان اینکه زیارت جامعه کبیره امام هادی(ع) از این قسم است؛ یعنی به امامت عامه پرداخته است، تصریح کرد: از زیارت جامعه کبیره، به عناوینی مانند قره‌العین مولیان و یا تفسیر قرآن ناطق و به تعبیر صاحب الامر ارواحنا له الفداه، نعمت الزیاره، یاد شده است.

هاشمی ادامه داد: در  فراز 17 این زیارت‌نامه سه واژه مهم بیان شده است؛ یکی از این واژه‌ها، واژه سلام است که از سلم و آرامش، یعنی اعلام امنیت و آرامش از سوی سلام‌کننده به سلام‌شونده می‌آید؛ از همین رو در اسلام دست دادن و سلام کردن با کافر حربی(کافری که با ما در جنگ است) اشکال دارد.

وی اظهار کرد: نکته دیگر اینکه در سلام کردن مجموعه آدابی قرار دارد از جمله اینکه جواب سلام واجب است، وقتی زائر به امام سلام می‌کند؛ یعنی امام را حاضر و ناظر برخود می‌داند و امام سخن او را می‌شنود و پاسخ او را می‌دهد.

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: دوم، واژه «ائمه» است؛ امام به معنای پیشرو، رهبر، مرجع و جلودار بوده و ائمه یعنی پیشوایان که جامعه گروه و امتی را به‌دنبال خود راهبری می‌کنند.

هاشمی تصریح کرد: سوم، واژه «هدی» است؛ این کلمه در مقابل ظلالت و گمراهی است، یعنی ائمه جلوداران و پیشوایان هدایت و سعادت هستند، برخلاف گروهی از پیشوایان که پیروان خود را به تاریکی و گمراهی راهنمایی می‌کنند.

وی افزود: قرآن از امام هدایت که امام منصوب از طرف خداست تعبیر به «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا» می‌کند و می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَيْنَا إِلَيْهِمْ فِعْلَ الْخَيْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءَ الزَّكَاةِ وَكَانُوا لَنَا عَابِدِينَ؛ و آنان را پیشوای مردم ساختیم تا خلق را به امر ما هدایت کنند و هر کار نیکو را از انواع عبادات و خیرات و خصوص اقامه نماز و ادای زکات را به آنها وحی کردیم و آنها هم به عبادت ما پرداختند.»

وی ادامه داد: قرآن کریم در مورد گروهی که مردم را به گمراهی می‌کشانند، می‌فرماید: «وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ وَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يُنْصَرُون؛ و ما آن قوم ظالم را پیشوایان ضلالت و دعوت به دوزخ قرار دادیم و روز قیامت یاری نخواهند شد.»

این مدرس حوزه علمیه گفت: مقام امام هدایت و امام نور از نبوت بالاتر است چراکه ابراهیم پیامبر بعد از سربلندی در آزمون بندگی به مقام امامت رسید؛ خداوند در سوره بقره آیه 124 می‌فرماید: «وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ؛ و به یاد آر هنگامی که خدا ابراهیم را به اموری امتحان فرمود و او همه را به جای آورد، خدا به او گفت: من تو را به پیشوایی خلق برگزینم، ابراهیم عرض کرد: به فرزندان من چه؟ فرمود: اگر شایسته باشند می‌دهم، زیرا عهد من به مردم ستمکار نخواهد رسید.»

نقش امام هدایتگر در زندگی دنیا و آخرت

هاشمی با بیان اینکه باید ببینیم که نقش امام هدایتگر در زندگی دنیا و آخرت چیست، افزود: معنابخش به زندگی، تکامل، باز شدن دید حقیقت‌بینی و همنشینی با فرشتگان از جمله آثار حضور امام در دنیاست.

وی با اشاره به روایتی که ابن شعبه حرانی در کتاب تحفل العقول از امام صادق(ع) نقل کرده است، اظهار کرد: امام صادق(ع) می‌فرمایند «اگر شیعیان ما استوار بودند، فرشتگان با آنان دست می‌دادند و ابرها، بر سرشان سایه می‌انداختند و در روز هم می‌درخشیدند و از فراز سر و زیر پای خود، روزی می‌خورند(کنایه از اینکه از آسمان و زمین بر آنان می‌بارید) و هرچه از خدا می‌خواستند به آنها می‌داد.»

این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: برخی از شیعیان به چنین مقامی رسیده‌اند، چنانکه در احوالات، مرحوم آیت‌الله بهاری همدانی آمده است که یک روز وقتی به نماز صبح ایستاده بود به ایشان تذکر دادند که هنوز وقت اذان نرسیده؛ پاسخ می‌دهد: وقت اذان رسیده است و من جابه‌جایی فرشتگان مأموری را که به هنگام اذان صبح فرود می‌آیند می‌بینم.

هاشمی ادامه داد: البته در مقابل این شیعیان و پیروان حقیقی ائمه نور و هدایت، کسانی هستند که فقط ادعای شیعه بودن را دارند که امام صادق(ع) آنان را پیروان دروغین می‌خواند.

وی با اشاره به نقش امام در آخرت، اظهار کرد: در کتب تفسیری آثار آخرتی ائمه نور و هدی بیان شده است؛ خداوند در آیه 71 سوره اسراء می‌فرماید: «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ ۖ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَلَا يُظْلَمُونَ فَتِيلًا؛ به یاد آر روزی که ما هر گروهی از مردم را با پیشوایشان به پیشگاه حقیقت می‌خوانیم، پس هر کس نامه عملش را به دست راست دهند آنها نامه خود را قرائت کنند و کمترین ستمی به آنها نخواهد شد.»

پاسخگویی در برابر اعمال

مدرس حوزه علمیه افزود: پیداست که هر یک از این نسل و امت‌ها باید در برابر عملکرد خود پاسخگو باشند که با اهل بیت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) چگونه رفتار کرده‌اند.

هاشمی با بیان اینکه بر این اساس هر کس امام خود را بشناسد و با او در دنیا همراه شود؛ آخرت زیبایی خواهد داشت و با آن امام محشور خواهد شد، اظهار کرد: اکنون باید همه ما تلاش کنیم در دوران امامت بقیة‌‌الله الاعظم(عج) راه و روش پیروی از امام را یاد بگیریم، در زندگی مراعات کنیم و به‌گونه‌ای عمل کنیم که در روز قیامت و یوم‌الحساب با پیروی از امامان با ایشان محشور شویم؛ از یاد نبریم که رفتار ما در دنیا چگونگی محشور شدن در آخرت را رقم می‌زند.

انتهای پیام
captcha