بقیع؛ قطعه‌ای از بهشت
کد خبر: 3972324
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۷
یادداشت/

بقیع؛ قطعه‌ای از بهشت

پژوهشگر حوزه علمیه در یادداشتی به مناسبت سالروز تخریب بقیع تأکید کرد: فیلمسازان نه یک سریال چند قسمتی بلکه یک فیلم درباره بهشت بقیع و حادثه غمبار تخریب قبور ائمه بسازند تا فریاد مظلومیت و حقانیت شیعه را به گوش جهانیان برسانند.

تکمیل// بقیع، قطعه‌ای از بهشت!به گزارش ایکنا، احمد محمدی، از پژوهشگران حوزه علمیه، یادداشتی به مناسبت سالروز تخریب بقیع در اختیار ایکنا قرار داده است که متن آن به شرح زیر است:

بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درختان باشد، گفته می‌شود. قبرستان بقیع نیز بیابان وسیعی بود که در آن درختان «غَرقَد» می‌رویید و به همین دلیل به آن «بقیع الغَرقَد» نیز گفته می‌شد. قدمت بقیع به زمان جاهلیت بر می‌گردد اما بعد از ظهور اسلام، به تنها قبرستان عمومی مردم مدینه تبدیل شد که خارج از شهر قرار داشت تا مردم دیگر مرده‌های خود را در خانه‌هایشان به صورت پراکنده دفن نکنند.

در قبرستان بقیع بیش از ده هزار نفر از صحابه پیامبر و بزرگان اسلام مدفون هستند[1] و به همین دلیل مقبره و بارگاه‌های فراوانی در آن ساخته شده بود، به نحوی که قبل از تخریب ظالمانه آن توسط آل سعود، زیارتگاه حجاج بیت الله الحرام محسوب می‌شد. این قبرستان مدفن افرادی همچون «عباس» عموی پیامبر، «فاطمه بنت اسد» مادر امیر المؤمنین علیه السلام، حضرت «ام البنین» مادر حضرت «ابالفضل»، «ابراهیم» فرزند پیامبر، «کلثوم»، «رقیه» و «زینب» دختران پیامبر، «عاتکه» عمه پیامبر و «حلیمه سعدیه» دایه پیامبر علیهم السلام است.

همسران پیامبر مانند حضرت «خدیجه» (سلام الله علیها)، «امّ سلمه»، «ماریه قبطیه»، «حفصه» و «عایشه» در بقیع مدفون هستند. قبر بسیاری از صحابه پیامبر همچون «عقیل بن ابی طالب» برادر امام علی(ع)، «عبد الله بن جعفر» همسر حضرت زینب (سلام الله علیها)، «جابر بن عبدالله انصاری» اولین زائر کربلا، «مقداد بن اسود» از اولین پیروان رسول مکرم اسلام، «سعد بن معاذ» رئیس قبیله «اوس»، «عبدالرحمان بن عوف» و «سعد بن ابی وقاص» از اعضای شش نفره شورای سقیفه نیز در بقیع قرار دارد.

بیابان بقیع نه تنها یک قبرستان، که به خاطر وجود منزل حضرت خدیجه کبری، بیت امام صادق علیه السلام، مولد النبی و بیت‌الاحزان حضرت فاطمه سلام الله علیها از جایگاه‌های مهم و نمادهای تداعی‌کننده اسلام محسوب می‌شود. اما اهمیت قبرستان بقیع از آن جهت برای ما آشکار می‌شود که نه تنها در همسایگی حرم حضرت رسول قرار دارد بلکه مزار مطهر چهار امام شیعیان یعنی «امام حسن مجتبی»، «امام زین‌العابدین»، «امام باقر» و «امام صادق» (علیهم السلام) را در خود جای داده است. به همین جهت قبرستان بقیع را «بهشت بقیع» نیز می‌نامند؛ چراکه پیامبر گرامی اسلام خطاب به امام علی(ع) فرمودند: «خداوند مزار تو و فرزندان تو را قطعه ای از بهشت قرار داده است.»[2]

از فضیلت بقیع هرچه بگوییم کم است اما باید از مظلومیت بقیع نیز گفته شود؛ زیرا خیلی از مردم اکنون که بیش از یک قرن از تخریب بقیع می‌گذرد نمی‌دانند که مزار مطهر اهل بیت (علیهم السلام) دارای بقعه و بارگاه بوده که امروزه به خاطر جنایت وحشیانه آل سعود خائن که در واقع مجری طرح انگلیسی‌ها بوده‌اند، جز خاک و تکه‌های سنگ، اثری از آنها باقی نمانده است. به فرموده مقام معظم رهبری اگر قیام مسلمانان شرق و غرب عالم در آن زمان نبود، حرم مطهر نبی مکرم اسلام را نیز با خاک یکسان می‌کردند.

شاید کمتر کسی است که از حمله عبد العزیز بن عبد الرحمن آل سعود به عربستان و تصرف مدینه توسط وهابیت در سال 1305 شمسی خبر داشته باشد؛ همان کسانی که با پیروی از افکار پوچ و ضالّه پدرانشان، حرم نبوی را گلوله باران کرده، بارگاه مطهر ائمه بقیع را نابود کردند و به تخریب آثار بر جای مانده از صدر اسلام در قبرستان بقیع پرداختند.

اینها از نسل همان‌هایی هستند که قبر مطهر امام حسین(ع) را به آب بستند و شخم زدند. شاید شنیده باشید که قبر مولا علی(ع) نیز مدت‌ها به خاطر همین کینه‌ورزی و دشمنی‌ها همانند قبر همسر مکرمه شان مخفی بود و اگر امام علی (علیه السلام) مانع نمی‌شدند، پیکر مطهر صدیقه کبری را از قبر بیرون می‌آوردند؛ چه اینکه به بسیاری از زنان مدینه دستور نبش قبرهای بقیع را داده بودند تا قبر بی نشان سرور زنان عالم را پیدا کنند.

امروزه نیز شاهد هتک حرمت و تخریب حرم امامین عسکریین(علیهما السلام) در سامرا و حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) در دمشق توسط گروهک تروریستی داعش که دنباله‌رو همان خط فکری هستند، هستیم. آنها به خیال خودشان تصور می‌کنند که اگر قبور و آثار باقیمانده از ائمه شیعه را از بین ببرند، می‌توانند راه و رسم آنان را نیز نابود کنند، اما نمی‌دانند که «فَاللهُ خَیرٌ حافِظاً؛[3] خدا خودش بهترین محافظت کننده است» و کاری می‌کند که افرادی همچون «جرج جرداقِ» مسیحی که گفته بود: «بین مسیح و حضرت علی مانده‌ام که کدام را انتخاب کنم»، برای بیان حقیقت، کتاب «صوت العدالة الانسانیة» را بنویسد. آری راه اهل بیت و پیغمبر (صلوات الله علیهم) نابود شدنی نیست بلکه «اِنَّ الباطِلَ کانَ زَهوقاً؛[4] باطل رفتنی است.»

از ماجرای شعب ابی طالب گرفته تا حادثه لیلة المبیت، دشمنان دین از زمان پیامبر همواره در حال تلاش برای نابودی پیامبر و اسلام بوده‌اند. لذا سخنرانان، شاعران، مداحان و فعّالان رسانه شایسته است که در این زمینه کم‌کاری نکنند و فیلمسازان نه یک سریال چند قسمتی بلکه یک فیلم در رابطه با بهشت بقیع و حادثه غمبار تخریب قبور ائمه چهارگانه بسازند تا فریاد مظلومیت و حقانیت شیعه را به گوش جهانیان برسانند، همانطور که سریال مختارنامه توانست مختار را که قبل از پخش آن سریال در بین مردم نا آشنا و گمنام بود، معرفی کند، به گونه‌ای که امروزه بیش از توجه به مسلم بن عقیل در کوفه، به زیارت مختار سقفی می‌روند.

پی‌نوشت

[1]. الرعایة فی علم الاصول، ص 345.

[2]. بحار الانوار، ج 97، ص 121.

[3]. یوسف، 64.

[4]. اسراء، 81.

انتهای پیام
captcha