مدیر اسلامی فضا را برای انتقاد باز می‌کند
کد خبر: 3961338
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۵
ویژگی‌های یک حکمران شایسته؛ ۲

مدیر اسلامی فضا را برای انتقاد باز می‌کند

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا همدان به بیان ویژگی‌های یک حکمران شایسته از دیدگاه امام علی(ع) پرداخت و گفت: تقوای الهی مهم‌ترین ویژگی یک حاکم شایسته است.

مدیر اسلامی فضا را برای انتقاد باز می‌کند / تقوا؛ مهم‌ترین ویژگی یک حاکمعلی‌اکبر عروتی موفق، معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، اظهار کرد: رهبری بر جامعه از مسائل مهمی در آموزه‌های دینی ما است که در قرآن کریم، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و سایر منابع دعایی به آن تاکید شده است، سیره عملی پیامبر(ص) و امام علی(ع) گویای این مساله است.

وی ادامه داد: در نامه 53 نهج‌البلاغه امام علی(ع) یک منشور حکومتی به مالک اشتر ارائه و ویژگی‌های یک حکمران شایسته را بیان و مالک را به عنوان فرماندار مصر انتخاب می‌کنند. طبق این نامه تقوای الهی، اطاعت از دستورات خداوند و انجام واجبات از مهم‌ترین ویژگی‌های یک حکمران شایسته است، مبارزه با نفس و جهاد با نفس از دیگر ویژگی‌های یک حاکم است که در هر سطحی که باشد باید مدیریت نفس خود را داشته باشد.

عروتی‌موفق شجاع بودن را از جمله ویژگی‌های یک حاکم شایسته عنوان کرد و گفت: یک مدیر لایق باید مدبر باشد تا بتواند در بزنگاه‌های زندگی تصمیم‌های مناسبی بگیرد و مجموعه خود را به خوبی از بحران‌ها عبور دهد. یک مدیر لایق باید شرح صدر داشته باشد، خداوند موسی را مامور کرد تا فرعون را به راه راست هدایت کند، حضرت موسی از خداوند طلب شرح صدر کرد، بنابراین کسی که مسئولیت می‌پذیرد باید در برابر ناملایمات خودش را گم نکند و سعه صدر داشته باشد.

عروتی‌موفق گفت: یک مدیر شایسته علاوه بر اینکه خودش پاک‌دست است باید اطرافیانش هم آلوده به مطامع دنیوی نباشند و به حلال و حرام حساسیت نشان دهند، حامی محرومین بوده و با مهربانی و محبت با مردم رفتار کند علاوه بر این یک مدیر باید انتقادپذیر باشد چراکه در غیر این صورت هم آسیب می‌زند و هم آسیب‌رسان خواهد بود.

وی تصریح کرد: یک مدیر شایسته زمینه را برای ایجاد فضای انتقاد فراهم می‌کند، یک حکمران خوب باید به گونه‌ای با مردم برخورد کند که مردم بتوانند بدون لکنت زبان انتقاد خود را بیان کنند. یک مدیر شایسته اهل رابطه نیست، اهل ظلم و ستم و افراط و تفریط نیست، مغرور و لجوج نیست، یک مدیر لایق افرادی را به مشورت می‌گیرد که بخیل، ترسو و حریص نباشند.

معاون امور فرهنگی دانشگاه بوعلی تاکید کرد: یک مدیر شایسته وقتی به مدیریت می‌رسد شروع به تخریب گذشتگان نمی‌کند، خود را درگیر تجربیات منفی گذشته نکرده و از تجربیات مثبت برای پیشبرد اهداف استفاده می‌کند. با توجه به اینکه مدیر نمی‌تواند در همه لایه‌ها حضور پیدا کند بنابراین بازرسین او باید صادق، وفادار و امین باشند.

وی با بیان اینکه مردمی بودن، ساده زیست بودن، رفاه طلب نبودن از ویژگی‌های شاخص یک حکمران خوب است، افزود: شاید در سخن بسیاری از مدیران از تقوای الهی صحبت کنند اما باید در عمل این امر را اثبات کرد. متاسفانه در کشور ما اعتقادی به انجام کار جمعی وجود ندارد، مدیر جدید باید برای انجام کارهای جمعی و گروهی برنامه خاصی داشته باشد.

عروتی‌موفق گفت: ولایت پذیری مبحث مهمی در جامعه ما است که در طول دوره‌های مختلف با این موضوع مواجه شدیم، مدیر اسلامی باید به سمت و سویی حرکت کند که آشنا با اصول مدیریت بوده و در خرد و کلان جامعه ولایت‌پذیر باشند.

وی در پایان گفت: گرچه داشتن تقوا برای حکومت داری امری مهم است، اما کافی نیست ملاک به کارگیری افراد در جامعه علاوه بر تقوا تخصص است، تقوا حکم می‌کند هر کس در هر جایگاهی که هست اگر کاری از دستش بر نمی‌آید اعلام کند که تخصص لازم را ندارد.

انتهای پیام
captcha