تکریم 18 خادم قرآن و شکل‌گیری مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی
کد خبر: 3954636
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۶
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

تکریم 18 خادم قرآن و شکل‌گیری مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی

اجرای مراسم تکریم خادمان قرآن با حضور رئیس‌جمهور، گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور، انتشار خبر شکل‌گیری مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی و تجلیل از برگزیدگان دوازدهمین دوره ترنم وحی مؤسسه کشوری مهد قرآن از جمله مهم‌ترین رویدادهای قرآنی آخرین هفته بهمن‌ماه بود.

به گزارش ایکنا، در اولین روز این هفته، بالاخره انتظارها به سر آمد و شاهد اجرای مراسم تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس‌جمهور بودیم. مراسمی که باید هر ساله در ماه مبارک رمضان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار ‌شود.

چون هرساله اصرار نهاد برگزاری این مراسم، یعنی معاونت قرآن وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن خادمان قرآن بر حضور رئیس‌جمهور در این مراسم است، این مراسم به دو دلیل، یکی، حضور نیافتن رئیس جمهور در نمایشگاه قرآن‌ 98 و این اواخر نیز شیوع بیماری کرونا و عدم برگزاری نمایشگاه قرآن سال 99 با تأخیر زمانی مواجه شد و خادمان قرآن برگزیده دو دوره بیست و چهارم و بیست‌وپنجم به طور همزمان شنبه، 25 بهمن‌ماه طی یک مراسم در نهاد ریاست‌جمهوری، تجلیل شدند.

از دیگر رویدادهای این هفته می‌توان به رونمایی از پوستر روستای قرآنی و همایش دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش سراسر کشور اشاره کرد. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

اعلام اسامی برگزیدگان بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین تکریم خادمان قرآن

اسامی برگزیدگان بیست‌وچهارمین و بیست‌وپنجمین دوره تکریم خادمان قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران اعلام شد و طی مراسمی در حضور رئیس‌جمهوی تجلیل شدند. در مجموع 18 نفر از جمع قاریان، پژوهشگران، مدیران امور قرآنی، حافظان قرآن، هنرمندان خوشنویس و فعالان در عرصه رسانه‌های تصویری در این جمع دیده می‌شدند که فقط یک نفر از خادمان قرآن از میان بانوان بود. به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نبود امکان سفر به تهران برای برخی از این خادمان عزیز، صرفاً حدود 12 نفر از این افراد در نهاد ریاست‌جمهوری حضور یافتند.

جناب آقای روحانی طی دوران ریاست جمهوری‌شان در مجموع سه بار در مراسم تجلیل از خادمان قرآن حضور داشتند.

این نکته لازم بذکر است که مراسم تجلیل از خادمان قرآن در برخی ادوار، همراه با یک غافلگیری بوده است، این غافلگیری از دو منظر مثبت و منفی قابل بررسی است. منظر اول معرفی خادمانی است که گمان می‌رفت کاملاً فراموش شده‌ باشند، منظر دوم و البته منفی انتخاب خادمان قرآن، به معرفی افرادی که زمان بیشتری را برای خادم قرآن شدن نیاز دارند، باز‌می‌گردد. در این دوره مواردی بود که با اعتراض هایی روبه رو شد و این نکته بیان می شد که افرادی ویژگی عنوان خادم قرآن را نداشتند. حضور این قبیل افراد می‌تواند نتیجه اِعمال سلیقه نهادهایی خارج از انجمن خادمان قرآن باشد

تکریم 18 خادم قرآن و گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش

تأکید بر تشکیل خانه قرآنیان

آخر هفته گذشته، جمعه، 24 بهمن، اولین جلسه «جامعه قرآنیان مکتب سلیمانی» با حضور جمعی از اساتید و پیشکسوتان قرآنی کشورمان برگزار شد، نبود هدف مشخص، مکان ثابت گردهمایی و وجود تعارفات و کلی‌گویی‌ها به عنوان مشکلات جامعه قرآنی مطرح و بر تشکیل خانه قرآنیان تأکید شد. خبر این جلسه، طی این هفته در شبکه‌های اجتماعی قاریان و حافظان قرآن بازتاب یافته بود.

رونمایی از پوستر «روستای قرآنی»

جلسه شورای سیاستگذاری طرح انتخاب روستای قرآنی و رونمایی از پوستر این طرح با حضور سیدمحمدرضا موالی‌زاده، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های تصمیم‌گیر در عرصه روستایی برگزار شد.

برگزاری دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش

در این هفته آیین افتتاحیه پنجمین دوره توانمندسازی مدیران مراکز دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور برگزار شد. برخی از چهره‌های فعال قرآنی در این جمع حضور یافته و ایراد سخنرانی داشتند از جمله حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، با اشاره به اینکه قرآن در هندسه‌ آموزش و پرورش جایگاه بسیار مهم و ویژه‌ای دارد، گفت: سرمایه‌ انسانی‌ جوان در اختیار آموزش و پرورش، بسیار عظیم است و هیچ بخشی حتی نزدیک به آموزش و پرورش هم نیست؛ بنابر این دلیل تأکید بر سنین کودکی برای آموزش قرآن این است که آموخته‌ها راحت‌تر و پایدارتر است.

وی افزود: هدف ما یاددهی مهارت خواندن به کودکان است که بر اساس آن فهمی از آیاتی که می‌خوانند، پیدا کنند. همچنین با تکیه بر آن فهم، به آن‌ آیات عمل کنند. این فرایند خواندن تا عمل کردن انس با قرآن است و هر قدر قرآن بیشتر خوانده شود، انس با این کتاب آسمانی بالاتر می‌رود‌.

معلمان متخصص برای دروس دین و قرآن استفاده شود

همچنین آیت‌الله العظمی حسین نوری همدانی، پیامی را برای همایش دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن الکریم آموزش و پرورش سراسر کشور، صادر و در آن بر جدیت نظام آموزش و پرورش نسبت به دروس دینى و قرآن تأکید کرد.

حاجی‌میرزایی: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل ما نیست

وزیر آموزش و پرورش نیز در دومین روز از پنجمین دوره گردهمایی مدیران دارالقرآن‌های آموزش و پرورش سراسر کشور طی سخنانی گفت: سند ۲۰۳۰ مبنای عمل ما نیست، چون دنبال افرادی هستیم که تمدن نوین اسلامی را پایه‌گذاری کند و دنبال شکل‌گیری این تمدن هستیم.

ضرورت تجدیدنظر در روش‌های آموزش قرآن برای تشویق حداکثری

مهدی قره‌شیخلو، مدیر مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در همایش دوسالانه توانمندسازی مدیران دارالقرآن‌های سراسر کشور گفت: آموزش و پرورش اصلی‌ترین جایی است که ما باید برای آشنایی جوانان و نوجوانان با قرآن در آن سرمایه‌گذاری کنیم.

نگاهی متفاوت به سیره رفتاری و شخصیتی چهره‌های معاصر قرآنی

مراسم رونمایی از دو کتاب «شناخت‌نامه چهل شخصیت قرآنی معاصر» و «همسایه با آفتاب» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مصطفی عباسی‌مقدم و محسن قربانیان، نویسندگان این کتاب‌ها در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

رقابت ۶۵ نفر در مرحله سوم آزمون اعطای مدرک به حفاظ

مدیرکل آموزش و سنجش حفظ قرآن سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به برگزاری آزمون مرحله سوم پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن گفت: این آزمون جهت مشخص شدن نتیجه داوطلبان دریافت مدرک درجه دو با همترازی فوق لیسانس، امروز، اول اسفند‌ماه برگزار می‌شود.

۶ مؤسسه قرآنی موافقت اصولی دریافت کردند

معاون رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از صدور مجوز موافقت اصولی برای شش متقاضی مؤسسه جدیدالتأسیس خبر داد.

«مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی ایران» راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به طراحی مسابقات قهرمانی مؤسسات قرآنی گفت: این مسابقات به صورت تیمی در پنج رشته برگزار می‌شود، امیدواریم با چنین رویدادهایی، فعالیت‌های این تشکل‌های مردمی را از برنامه‌ها و روش‌های تکراری دور کنیم.

هر استان، با عنوان تیم مؤسسات قرآنی همان استان در دو بخش بانوان و آقایان حضور خواهد داشت و در مرحله کشوری با تیم‌های مؤسسات قرآنی سایر استان‌ها به صورت گروهی به رقابت می‌پردازد تا پس از مراحل نیمه‌نهایی و نهایی، قهرمان مؤسسات قرآنی ایران مشخص می‌شود. یک تیم، متشکل از پنج نفر است که هر کدام از آنها در یک رشته قرآنی دارای تخصص هستند. در این مسابقه ۳۲ تیم از ۳۲ استان که از سراسر کشور در مرحله کشوری حضور داشته باشند در چهار گروه هشت تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت و دو تیم برتر هر گروه به مرحله نیمه‌نهایی راه خواهد یافت و در ادامه مرحله نهایی برگزار و قهرمان مشخص خواهد شد.

برگزیدگان دوازدهمین دوره ترنم وحی مهد قرآن کشور تجلیل شدند

مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم مؤسسه کشوری مهد قرآن (ترنم وحی) با تجلیل از حافظان قرآن و مدیران منتخب شعب مهد قرآن کشور در محل موسسه کشوری مهد قرآن برگزار شد.

منوچهر متکی، نایب‌رئیس هیئت امنای مهد قرآن کریم در آیین اختتامیه دوازدهمین دوره آزمون سراسری حفظ، ترجمه و مفاهیم قرآن کریم این مؤسسه با بیان اینکه بخشی از مشکلات جامعه به خاطر این است که مسئولان اجرایی ما در دولت‌های مختلف باور به این نداشتند و ندارند که اسلام می‌تواند حکمرانی و کشورداری بکند، گفت: قرآن دارای مجموعه دستوراتی است که در کنار سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) و اجتهاد فقها و مجتهدین، توان کشورداری دارد و مشکل دیگر این است که برخی از کارگزاران تربیت قرآنی نشده‌اند.

درج روز نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در تقویم رسمی کشور

همچنین به پیشنهاد معاونت قرآن و عترت ارشاد به شورای فرهنگ عمومی کشور، روز بزرگداشت نهج‌البلاغه همزمان با میلاد حضرت علی(ع) و روز بزرگداشت صحیفه سجادیه، همزمان با میلاد امام زین‌العابدین(ع) در تقویم ثبت می‌شود، البته شورای فرهنگ عمومی این دو پیشنهاد را به تصویب رسانده، اما به زودی باید در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز باید به تصویب اعضا برسد.

انتهای پیام
captcha