دو توصیه قرآن برای عبور از چالش‌ها / در معرفی دستاوردهای انقلاب منفعل عمل کردیم
کد خبر: 3953100
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲
محمدصادق کوشکی بیان کرد:

دو توصیه قرآن برای عبور از چالش‌ها / در معرفی دستاوردهای انقلاب منفعل عمل کردیم

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه قرآن برای جامعه دینداران صبر و شکر را توصیه کرده است، گفت: متأسفانه در حال حاضر در جبهه خودی در رابطه با شناخت و معرفی انقلاب اسلامی هیچ کار هنری فاخری انجام نمی‌شود و از آن طرف ذهن جوان ایرانی با اخبار غلط در حال بمباران اطلاعاتی است.

محمدصادق کوشکی

محمدصادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره جایگاه دینداری مردم ایران در تداوم و بقای انقلاب اسلامی به رغم 42 سال فشار و تحریم فزاینده و نقش دو ویژگی قرآنی «صبر» و «شکر» در این زمینه، گفت: انقلاب اسلامی یک حرکت دینی هم به لحاظ محتوا و هم به لحاظ شیوه‌هاست. اگر راه دینداری و زندگی دینی در طول تاریخ بررسی شود، می‌توان دریافت که این نوع زندگی قطعاً با موانع، مشکلات و تنش‌های زیادی از سوی جبهه مخالفان و دشمنان روبرو بوده است.

وی افزود: به عبارتی هیچ پیامبر الهی و حرکت صحیح دینی وجود نداشته است که در مسیر خود با مشکلات، دشمنی، سختی‌ها و جنگ‌ها روبرو نبوده باشد و این جریان یک سنت الهی است. حال برای اینکه یک امت و جامعه دیندار بتواند این مسیر دشوار را طی کند باید به توصیه دین گوش فرا دهد.

توصیه قرآن به صبر و شکر برای عبور از سختی‌ها

کوشکی اظهار کرد: یکی از این توصیه‌های دینی دعوت مردم به صبر است؛ «وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ». قرآن بیان می‌دارد همه مردم زیانکارند مگر کسانی که اهل تقوا، عمل صالح، حق و صبر باشند و همدیگر را نیز به صبر توصیه کنند. در واقع حرکت در مسیر درست از نگاه قرآن با ابتنا بر حق‌مداری‌ و صبر پیشه کردن ممکن است تا دستیابی به اهداف دین در مقابل مشکلات تحقق پیدا کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: مؤلفه دیگری که قرآن به جامعه دینی توصیه می‌کند شکر است. شکرگذاری در فرهنگ دینی و قرآنی به معنای شناخت درست نعمت‌ها و استفاده درست از آنهاست. در واقع اگر کسی نعمتی را بشناسد و از آن نعمت در مسیر هدایت استفاده کند جزو شکرگزاران است.

تبدیل تهدید به فرصت؛ نتیجه شکر نعمت انقلاب

وی بیان کرد: انقلاب اسلامی نیز با صبر مردم انقلابی و اهل ایمان پیش رفته است و این پیشرفت‌ها در حوزه‌های مختلف نتیجه صبر در مقابل سختی‌ها و تحمل مشکلات برای بهتر شدن و رشد و تکامل بوده است. از طرفی مردم ایران اسلامی در این چهل و دو سال واقعاً شکرگزار نعمت انقلاب بوده‌اند و تلاش کردند هر آنچه از سختی، دشواری و فشارهای دشمنان به آنها رسیده و پیش آمده را به مثابه فرصت تلقی کرده و آن را نردبان رشد خود قرار دهند.

کوشکی ابراز کرد: به عبارتی این مردم می‌توانند جنگ پیش آمده را فرصت تعالی و رشد خود قرار دهنند یا تحریم را به فرصتی برای پیشرفت و حفظ استقلال و عزت خود بدل کنند. این امر هم اختصاص به انقلاب اسلامی ندارد و تمام حرکت‌های درست دینی در طول تاریخ بشر باید این ویژگی‌ها را داشته باشند.

سم‌پاشی مجازی در ذهن جوانان علیه انقلاب

وی با اشاره به تبلیغات دروغین رسانه‌ای مبنی بر ارتجاعی بودن انقلاب اسلامی و معرفی رویکرد مقاومت به منزله عامل پسرفت و عقب‌ماندگی کشور گفت: اساساً کار فضای مجازی و رسانه‌های معاند سم‌پاشی است و ذهن جوانان ما در شبانه‌روز در حال بمباران اطلاعاتی و دریافت داده‌های غلط است و هر چقدر هم که بخواهیم که داده درست منتقل کنیم حجم داده‌های درست اصلاً به اندازه حجم داده‌های نادرست نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: به عبارتی اکنون هر گوشی تلفن همراه در عمل یک پنجره باز 24 ساعته در مقابل جنگ روانی دشمن است و پایه جنگ روانی دشمن هم شهوت و لذت‌جویی و دامن زدن به اینهاست و به هیچ وجه شرایط متوازنی در این نبرد برقرار نیست. در این وضعیت که جوانان ما در مقابل پنجره‌های متعددی از انواع شهوات و لذت‌ها قرار دارند نمی‌توان از آنها خواست که این پنجره‌ها را ببندند و به سخن حق گوش دهند؛ این اصلاً امکان‌پذیر نیست.

وی تصریح کرد: حتی اگر معادل 40 میلیون کاربر اینستاگرام، 40 میلیون کاربر اینستاگرام حق را قرار دهید باز هم موازنه حق و باطل درست نمی‌شود. بنابراین در گام اول باید این پنجره‌های آلوده و باطل را که داده‌ها و گزاره‌های غلط انتقال می‌دهند بست تا آن زمان ذهن جوان در فراغت بتواند درباره انقلاب اسلامی فکر و اندیشه کند و مسائل درست را تشخیص دهد. اگر کسی در معرض این اطلاعات غلط و منحرف باشد ذهن او به مرور فلج و معیوب می‌شود و در این وضعیت حتی اگر معصومان(ع) هم او را نصیحت کنند فایده ندارد. لذا در این رابطه با یک جنگ نامتوازن و نابرابر روبرو هستیم.

انفعال جبهه خودی در معرفی صحیح و جذاب انقلاب اسلامی

وی یادآور شد: از طرف دیگر مجموعه فضای رسانه‌ای داخلی کشور، به طور عمده اعتنایی به انقلاب اسلامی و معرفی صحیح و جذاب آن به جامعه نمی‌کنند. انقلاب اسلامی اگر در قالب هنر به جامعه معرفی و درست شناسانده شود، تأثیرات مهمی خواهد گذاشت و هنر می‌تواند انقلاب اسلامی را همراه با دستاوردهای معنوی و ارزش‌های متعالی‌اش معرفی کند.

کوشکی در پایان گفت: متأسفانه در حال حاضر در جبهه خودی در رابطه با شناخت و معرفی انقلاب اسلامی هیچ کار هنری فاخری در سینما، تلویزیون و تئاتر انجام نمی‌شود و از آن طرف ذهن جوان ایرانی با اخبار غلط در حال بمباران اطلاعاتی است. در این وضعیت طبیعی است که کفه ترازو به نفع این داده‌های غلط سنگینی کند. در حالی که هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد دشمنانش دائماً بر روی ذهن مردمش جنگ روانی انجام دهند، اما این اتفاق در کشور ما در حال وقوع است.

انتهای پیام
captcha