برگزاری همایش «سیره فاطمه(س)» توسط هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی هرمزگان
کد خبر: 3951867
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

برگزاری همایش «سیره فاطمه(س)» توسط هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی هرمزگان

همایش «سیره فاطمه(س)، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی» به مناسبت سالروز میلاد با سعادت فاطمه زهرا(س) و بزرگداشت مقام زن و روز مادر و ولادت امام خمینی(ره) با هدف تجلیل از بانوان فعال قرآنی هرمزگان توسط هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی استان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از هرمزگان، مریم ریاضی طهرانی، مسئول خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان، صبح امروز، 15 بهمن‌ماه، در همایش سیره فاطمه(س)، مکتب قرآنی و منزلت زن در انقلاب اسلامی، اظهار کرد: امروزه با گذشت زمان و تغییرات پیش‌آمده  در عصر گسترش فضای مجازی، نیاز داریم که روش‌هایی برای همگام‌سازی سبک زندگی فاطمی در این عصر جدید یاد بگیریم.

وی افزود: زندگی هر انسانی طولی دارد که خداوند آن را تعیین می‌کند و عرضی دارد که همان محتوای زندگی است و خداوند متعال در قرآن بسیار به آن اشاره کرده است. بر اساس آموزه‌های قرآن باید یاد بگیریم زیستی که به اختیار خود انتخاب می‌کنیم چگونه باشد. باید بدانیم که آیا ما آمده‌ایم زندگی کنیم تا زنده بمانیم یا آمده‌ایم زنده بمانیم تا زندگی کنیم. همه ما باید کتاب «انسان 250 ساله» را که مقام معظم رهبری نوشته‌اند مطالعه و بر اساس آن الگویی برای زندگی خود انتخاب کنیم. پیامبر اسلام(ص) همان‌طور که در حدیث ثقلین اشاره فرموده‌اند، ثقل اکبر که همان قرآن است و ثقل اصغر که همان اهل‌بیت(ع) و سبک زندگی آنان است را  برایمان به جای گذاشته‌اند و ما باید از میان این دو امانت گران‌بها سبک زندگی خود را انتخاب کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: ما برای مردن خلق نشده‌ایم بلکه برای زندگی جاودانه که با انتقال به 5 عالم صورت می‌گیرد، خلق شدیم. عالم ذر، رحم مادر، عالم مادی، برزخ و قیامت که تا ابد در آن زندگی کرده و جاودانه می‌شویم.

حضرت زهرا(س)؛ سر خدا و حجت ائمه(ع)

طهرانی با بیان اینکه اسم مسما است و خبر از حال و احوال و صفات می‌دهد و ما باید با 70 اسم خداوند که در سوره انعام آورده شده، خود و شرح جدول وجودی خود را پیدا کنیم، عنوان کرد: برای اینکه به انسانیتی که خداوند در نظر دارد برسیم بهترین راه اسما خداوند است. انسان می‌تواند با اسما خداوند مَثَل خدا شود. تنها انسانی که در کل هستی می‌توان با اسمائش او را شناخت فاطمه زهرا(س) است.

وی ادامه داد: خداوند از طریق جبرئیل به پیامبر(ص) کنیه «ام‌ابیها» را به حضرت زهرا(س) داد. حضرت زهرا(س) القابی نیز همچون نور چشم مصطفی، محبوب خدا، جمال پدر، کوثر قرآن دارند. اگر بخواهیم سبک زندگی برای خود انتخاب کنیم، آن سبک زندگی حضرت زهرا(س) است چراکه ایشان دلیل آفرینش، سر خدا، رضای خدا، غضب او غضب خدا و حجت ائمه(ع) است. اسامی آسمانی آن حضرت نوریه به معنی نور آسمان‌ها، سماویه به معنی آسمانی و حانیه به معنی دوستدار همسر پدر و فرزندان است.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اسامی زمینی حضرت زهرا(س)، راضیه به معنی راضی بودن به رضای خدا و مرضیه به معنی رضای خدا از او است. اگر بخواهیم عاشق خداوند باشیم باید سلوک و سبک فاطمی داشته باشیم.

طهرانی عنوان کرد: حضرت زهرا(س) مقام عرشی داشتند که در فرش تجلی یافت و معنای سوره قدر شده و تمام فضایل انسانی در قالب وجود حضرت زهرا(س) وارد زمین شد. اگر بخواهیم از فرش به فوق عرش برویم باید مقام انسی ایشان را که مأنوس با خداست الگوی خود قرار دهیم. سوره کوثر وصف مقام حضرت زهرا(س) است و کوثر به معنای خیر کثیر است. کوثری زیستن به معنی نترسیدن از آتش و بلاهای دنیا و توکل به خداوند است.

مسئول خواهران نهاد رهبری دانشگاه هرمزگان افزود: به فرموده حضرت زهرا(س) اهل‌بیت(ع) دو نوع طرفدار دارند، کسانی که دوست دار اهل‌بیت(ع) بوده و کسانی که شیعه آنان هستند. شیعه به معنی کسی است که در فعل و قول و عمل مشایعت کند. محبین اهل‌بیت(ع)، آنان را دوست دارند، دوستان اهل‌بیت(ع) را دوست دارند، با دشمنانشان دشمن هستند و با قلب و زبان تسلیم اهل‌بیت(ع) هستند اما شیعه کسی است که به همه باید و نبایدهای دین عمل می‌کند.

تبیین سبک زندگی فاطمی؛ مسئولیت بزرگی بر دوش حوزه و دانشگاه

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی‌اکبر انصاری‌راد، مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، نیز در این همایش اظهار کرد: هدف اصلی این مجالس تبیین زندگی زهرای مرضیه(س) به عنوان الگوی تربیتی، اخلاقی، رفتاری و اجتماعی است. برگزاری مجالس عزاداری و شادی در جای خود خوب است اما اینکه حضرت زهرا(س) را به عنوان یک الگوی تمام‌عیار معرفی کنیم، مهم‌تر است. تبیین سبک زندگی فاطمی مسئولیت خطیر و بزرگی است که هم حوزوی‌ها باید در راستای آن تلاش کنند و هم ‌دانشگاهی‌ها باید به این عرصه ورود کنند.

وی افزود: زندگی حضرت زهرا(س) یک مکتب تربیتی انسان‌ساز است و تعریف دقیق و کاملی از زن مسلمان ارائه می‌کند. نباید مراسم عزا و شادی حضرت زهرا(س) روتین، تکرار کاراهای قبلی و همراه با شور و احساس صرف باشد چراکه شور زمانی مؤثر است که همراه با شعور باشد. از این رو تبیین سبک زندگی حضرت زهرا(س) بسیار مهم‌تر از هر جشن و عزاداری است.

یادآور می‌شود؛ در این همایش بیانیه هیئت اندیشه‌ورز بانوان قرآنی کشور به مناسبت روز ولادت حضرت زهرا(س) خوانده شد و در پایان از بانوان فعال قرآنی استان هرمزگان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha