راه‌اندازی «قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز» در شبکه شاد
کد خبر: 3950354
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲

راه‌اندازی «قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز» در شبکه شاد

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و پرورش از راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد خبر داد و گفت: در این شبکه، 17 کانال راه‌اندازی شده که پنج کانال آن مربوط به قرآن، نماز و عترت و در مورد پاسخگویی به سؤالات شرعی احکام دانش‌آموزان است.

به گزارش ایکنا از کردستان، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و پرورش در همایش پیش اجلاس نماز در پیش اجلاس استانی نماز با عنوان «پیوند خانه، مدرسه، مسجد و نماز» که امروز، هشتم بهمن‌‌ماه در اردوگاه شهید سلیمان‌خاطر سنندج برگزار شد، با اشاره به نزدیک شدن به ایام‌الله دهه مبارک فجر، اظهار کرد: انقلاب اسلامی بر سه رکن اساسی رهبری، امت و ایدئولوژی بنا شده و همین امر کشور ایران را اسلامی و همه آحاد جامعه را به هم نزدیک کرد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) که «تجلیل از قرآنیان، تجلیل از قرآن است»، افزود: قهرمانان اصلی کشور حافظان و فعالان حوزه قرآنی هستند که در قلب‌شان ذکر خدا و آیات الهی را محفوظ کرده‌اند و در این راستا باید مورد تجلیل قرار گیرند.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش در امر قرآن، عترت و نماز برنامه‌های متنوعی اجرا می‌کند، بیان کرد: در برنامه‌های حوزه قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش، چهار اصل جدی حاکم است.

مدرسه‌محوری؛ اولین اصل حاکم بر برنامه‌های قرآنی

وی اولین اصل حاکم بر برنامه‌های قرآنی را محوریت مدرسه دانست و گفت: تمام فعالیت‌های قرآنی آموزش‌و‌پرورش در مدرسه شکل می‌گیرد و اگر فعالیت‌های ما در مدرسه نباشد و مدرسه و دانش‌آموز فراموش شود، راه به جایی نخواهیم برد.

مسیب‌زاده، فراگیری در عین اثربخشی را دومین اصل این بخش عنوان کرد و افزود: ما باید بدانیم که مسئول تعلیم و تربیت بیش از 15.5 میلیون دانش‌آموز کشور هستیم، نه فقط بچه‌های قرآنی و مذهبی، و براین اساس باید زمینه حضور همه دانش‌آموزان و اثربخشی برنامه‌های قرآنی را فراهم کنیم.

وی تأکید کرد: حساسیت نسبت به حفظ قرآن منظور فقط بالا بردن آمار حافظان قرانی نیست، بلکه زمانی موفق خواهیم شد که زمینه انس با قرآن را بین دانش‌آموزان فراهم کنیم و کسی می‌تواند با قرآن مأنوس باشد که دائم با قرآن باشد.

توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش‌و‌پرورش، توسعه مشارکت و مشارکت‌پذیری را سومین اصل حوزه قرآن دانست و بیان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی‌تواند و نمی‌خواهد کاری را انجام دهد و بر به کار گیری همه ظرفیت‌ها در امر قرآن، عترت و نماز تأکید دارد که خوشبختانه در استان کردستان همه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند.

وی توجه به فعالیت‌های گروهی در مقابل فعالیت‌های فردی را چهارمین اصل مورد توجه در برنامه‌های قرآنی برشمرد و گفت: باید ضمن توجه به فعالیت‌های فردی به کارهای گروهی هم توجه شود که متأسفانه در شرایط کرونایی این امر امکان‌پذیر نیست.

مسیب‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود به نحوه فعالیت در فضای مجازی و شبکه شاد نیز اشاره کرد و گفت: ما کرونا را انتخاب نکردیم و در این راستا باید کاری انجام می‌دادیم که فرهنگیان و دانش‌آموزان بتوانند از این ظرفیت پیش آمده استفاده کنند و دانش‌آموزان پویا کارها را دنبال کنند.

توجه به معنویت در شرایط کرونایی

وی با بیان اینکه هیچ کس از تأثیرات منفی آسیب‌های اجتماعی غافل نیست؛ گفت: باید فضا را امن کنیم که دانش‌آموزان بتوانند از این ظرفیت استفاده کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نباید فقط در فضای مجازی به بحث آموزش دانش‌آموزان توجه کرد، افزود: توجه صرف به آموزش دانش‌آموزان ما را در سال‌های آتی با مشکلاتی مواجه خواهد کرد چراکه در شرایط کنونی فضای آسیب‌های اجتماعی مهیاست که باید از این ظرفیت در امر توسعه فرهنگ معنویت استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بهترین فضا در این شرایط توجه به معنویات است؛ گفت: باید خودمان را در این ایام و در این فرصت مغتنم به قرآن نزدیک کنیم.

مسیب‌زاده با تأکید بر اینکه تربیت در فضای حقیقی انجام می‌شود؛ بیان کرد: این شرایط کرونا نباید بهانه‌ای شود که اعتبارات و امکانات را نسبت به انجام فعالیت‌های قرآنی کم کنیم.

وی ادامه داد: در اجلاس 27، جمله نورانی برای آموزش و پرورش در پیام رهبری وجود داشت که فرمودند: «مزین کنید فضای مدارس را به نمازخانه دانش‌آموزان این برترین تضمین سلامت جامعه است».

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش توجه به نماز در مدارس را بسیار مهم دانست و گفت: اگر منزل، مدرسه و مسجد به عنوان سه رکن اساسی تعلیم و تربیت با هم همراه شوند، به طور قطع دانش‌آموزان به سرمنزل مقصود خواهند رسید.

وی از راه‌اندازی قرارگاه مجازی قرآن، عترت و نماز در شبکه شاد خبر داد و گفت: در این شبکه 17 کانال راه‌اندازی شده که پنج کانال آن مربوط به قرآن، نماز و عترت و در مورد پاسخگویی به سؤالات شرعی احکام دانش‌آموزان است.

مسیب‌زاده در پایان از برگزاری چهارمین دوره مسابقات مدیحه‌سرایی و همخوانی قرآن کریم در استان سمنان در روزهای 14 و 15 بهمن‌ماه و برگزاری دوسالانه مدیران مراکز دارالقرآن کریم وزارت آموزش‌و‌پرورش در روزهای 27، 28 و 29 بهمن‌ماه در تهران خبر داد.

انتهای پیام
captcha