برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام شد
کد خبر: 3943744
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۲

برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام شد

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه ۴۷ عنوان برنامه کلی برای معرفی شخصیت قرآنی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به جامعه در نظر گرفته شده است، گفت: حدود ۱۴ عنوان برنامه‌ویژه شامل چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی حاج قاسم، برپایی کاروان قرآنی در 10 موضوع، تولید فیلم مستند با هدف انطباق سیره شهید سلیمانی و برگزاری انس با قرآن کریم به وسعت جهان اسلام از جمله این برنامه‌هاست.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری ستاد قرآنی گرامیداشت اولین سالگرد شهادت سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و همرزمان ایشان، ظهر امروز یکشنبه ۷ دی‌ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رییس سازمان دارالقرآن الکریم، محمدتقی میرزاجانی، رئیس کارگروه اجرایی ستاد قرآنی گرامی‌داشت شهید سلیمانی و جمعی از اعضای این ستاد در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان صباغ در ابتدای این نشست، ضمن‌ گرامی‌داشت شهدای اسلام و یاد و خاطره سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی و همزمان شهیدش و تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س) گفت: شأن نزول این جلسه، ارائه توضیحاتی پیرامون ستاد قرآنی بزرگداشت شهید سلیمانی است. در سال‌های گذشته فعالیت ما در قالب کارگروه قرآنی دهه فجر و انقلاب اسلامی بود، اما امسال باتوجه به اینکه از سال گذشته، این واقعه و اتفاق بزرگ اتفاق افتاد، بنا را بر این گذاشتیم که امسال کارگروه قرآنی دهه فجر، کار خودش را با عنوان کارگروه قرآنی انقلاب اسلامی ادامه بدهد و از روز شهادت شهید سلیمانی تا ۲۲ بهمن‌ماه که یک چله انقلاب اسلامی است، این کارگروه فعال باشد و حرکت قرآنی منسجمی را در فضای جامعه به صورت خاص با همکاری همه نهاد‌ها و دستگاه‌های مربوطه قرآنی برگزار کنیم.
برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام شد

وی افزود: بر همین اساس، چندین جلسه با دستگاه‌های مختلف قرآنی کشور برگزار شد که این جلسات منوط به ۴۷ عنوان برنامه کلی در پاسداشت یاد و خاطره شهید سلمیانی و معرفی شخصیت قرآنی ایشان شد که با شعار «شهید سلیمانی، سردار قرآنی» از نهم دی‌ماه که روز بصیرت انقلاب اسلامی است، محافل و مجالس قرآنی در سراسر کشور شروع خواهد شد.
 

عصاره مکتب اسلام

 
رییس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به عنوان برنامه‌ها‌ی مختلف این ایام گفت: بر اساس این برنامه‌ها، بنابر این است که شخصیت قرآنی سردار سلیمانی به جامعه معرفی شود و از ظرفیت و پتانسیلی که در این شخصیت بزرگ قرآنی و قهرمان جهان اسلام وجود داشته است، بهره‌برداری کنیم. مکتب ایشان برگرفته و عصاره مکتب اسلام است که همگی از خصوصیات یک انسان برتر در شخصیت ایشان متجلی است.

حجت‌الاسلام اخوان صباغ تصریح کرد: بر خود واجب دانستیم که به پاسداشت این شخصیت الگوی اسلامی، دینی، قهرمان ملی و جهانی، این واقعه را با برنامه‌های گوناگون گرامی بداریم. چراکه شهید سلیمانی مصداق بارز انسان‌های برتر جامعه ما بود که هم زندگی‌اش و هم مرگش در سعادت بود.

وی با اشاره به اینکه محور اصلی برنامه‌ها، پویش‌های سراسری ختم قرآن است، گفت: برگزاری محافل قرآنی در سطوح مختلف ملی، بین‌المللی، استانی، شهری و شهرستانی با استفاده از تمامی ظرفیت‌ها، ویژه‌برنامه‌های رادیویی و مجازی، دیدار با خانواده شهید سلیمانی و سایر هم‌رزمان شهیدش البته با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در تمامی برنامه‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. حدود ۱۴ عنوان برنامه‌ویژه داریم که چله گفتمان‌سازی مکتب قرآنی حاج قاسم، برپایی کاروان قرآنی، در 10 موضوع، تولید فیلم مستند با هدف انطباق سیره شهید سلیمانی و برگزاری انس با قرآن کریم به وسعت جهان اسلام از جمله این برنامه‌هاست.
 
رییس سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: برگزاری محفل قرآنی انس با شهدا، پویش تلاوت سوره کوثر، پویش ختم قرآن کریم با نام شهید سلیمانی و شهدای مدافع حرم برگزار خواهد شد. راه‌اندازی پویش سراسری مکتب قرآنی شهید سلیمانی در بین دانش‌آموزان در بستر شبکه شاد، تأسیس دارالقرآن و کتابخانه قرآنی شهید حاج قاسم سلیمانی در شهر تهران از سوی شورای عالی قرآن شهرداری تهران و همچنین فضاسازی شهر در این خصوص، از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده خواهد بود.
برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام شد

حجت‌الاسلام اخوان صباغ ادامه داد:‌ برگزاری انس با قرآن کریم در همه استان‌های کشور با تمرکز در بقاع متبرک کشور، پرداختن به ابعاد مختلف شخصیتی شهید سلیمانی در پنج برنامه رادیویی از شبکه رادیو قرآن شامل «شمع روشن»، «مشکات»، «حکایت جاودانگی»، «کلام خوبان» و «آیه­‌های سرخ»، پرداختن به سیره شهید سلیمانی در برنامه حدیث بندگی و برنامه زنده گفت‌وگو‌محور مصباح، برگزاری مسابقه مبانی قرآنی وصیت‌نامه شهید سلیمانی ازجمله برنامه‌های شاخص این حوزه است.
 
وی با تأکید بر برنامه‌های قرآنی خبرگزاری ایکنا، در خصوص گرامی‌داشت سالگرد شهید سلمیانی، گفت: بررسی و پردازش رسانه‌ای بیانات مقام معظم رهبری «مدظله‌العالی» در خصوص شهید سردار سلیمانی، ایجاد خط خبری جدید در زمینه ادبیات مقاومت به عنوان کلیدواژه اصلی تولید محتوا در کلیه زبان‌های خبرگزاری ایکنا،‌ ایجاد پرونده ویژه با هدف پرداختن به رسم و مشی شهید سردار سلیمانی و سبک زندگی ایشان در گفت‌وگوها و گزارش‌های خبری خبرگزاری ایکنا، راه‌اندازی پویش بین‌المللی تلاوت قرآن (آیات مرتبط با جهاد، شهادت و ایثار) هدیه به روح شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح داخلی و خارجی،‌ رونمایی از کتاب «عقیق سلیمانی، مجموع اشعار برای سردار دل‌ها» با حضور نویسندگان اثر، برگزاری نشست‌های مجازی در حوزه بین‌الملل با حضور چهره‌های برجسته جهان اسلام و با موضوع بررسی ابعاد شخصیتی شهیدحاج قاسم سلیمانی و شهیدابومهدی المهندس و همچنین راه‌اندازی پویش خواندن وصیت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس از سوی جامعه قرآنی و فعالان فضای مجازی ایران و عراق و ایجاد زیرنویس آن به دیگر زبان‌ها از مهمترین برنامه‌‌های ایکنا در این حوزه است. لذا امیدواریم بتوانیم برنامه‌های خوبی را در این ایام برگزار کنیم و به عنوان کارگروه قرآنی شهید سلیمانی بتوانیم دِین خود به عنوان جامعه قرآنی را به شخصیت ایشان ادا کنیم.
 

برجسته‌ترین مظهر همدلی نهادهای قرآنی

 
محمدتقی میرزاجانی، رئیس کارگروه اجرایی ستاد قرآنی گرامی‌داشت شهید سلیمانی نیز در این نشست گفت: در سال‌های اخیر شاهد یکی از برجسته‌ترین مظاهر همدلی نهادهای قرآنی بودیم که یکی از برکات خون شهید سلیمانی است. این حرکت امسال نیز ادامه پیدا کرد و در حدود ۵۰ برنامه قرآنی در این راستا شکل گرفته است.
 
معاون اجرایی شورای عالی قرآن با اشاره به برگزاری برنامه‌های قرآنی از هفتم دی‌‌ماه تا هفتم اسفندماه مصادف با سالروز ولادت حضرت علی(ع)، اضافه کرد: معرفی ویژه و برجسته شخصیت شهید سلیمانی به‌عنوان مکتب سردار دل‌ها، منادی محبت ایمانی در گستره جامعه انسانی است که ترجمان «رحماء بینهم» است.
 
برنامه‌های ستاد قرآنی گرامیداشت سالگرد شهادت سردار سلیمانی اعلام شد
وی اجرای برنامه‌های گرامی‌داشت سالگرد شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس را در راستای تحکیم پیوندهای معنوی میان ایران و عراق ارزیابی کرد و از برگزاری محفل انس با قرآن در شامگاه سه‌شنبه نهم دی‌ماه در مجتمع امام خمینی خبر داد و گفت: سال گذشته بعد از شهادت سردار قاسم سلیمانی، ستاد قرآنی در این رابطه تشکیل شد و برنامه ملی قرآنی را در نوع خودش ساماندهی کرد. اجتماع مبارک حول یکی از برجسته‌ترین مظاهر همدلی نهاد‌های قرآنی جمهوری اسلامی در ایران را در سال‌های اخیر شاهد بودیم. این حرکت امسال هم امتداد پیدا کرد و حدود ۵۰ برنامه قرآنی شکل گرفته است.

میرزاجانی با اشاره به رویکرد امسال در برنامه، گفت: رویکرد امسال تبیین ابعاد قرآنی شهید سلیمانی و تطبیق منش فکری ایشان با آیات قرآن کریم بوده است و تلاش کردیم در طراحی این برنامه‌ها به تقارن سالگرد شهید سلیمانی توجه شود. همچنین تحکیم پیوند معنوی بین ایران و عراق مورد توجه قرار گرفته است. البته تقارن ایام شهادت شهید سلیمانی با شهادت حضرت فاطمه(س) مورد توجه قرار گرفته است.
انتهای پیام
captcha