اساسنامه شورای راهبری و سیاستگذاری حوزه و وزارت علوم به تصویب می‌رسد
کد خبر: 3941291
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۳
حجت‌الاسلام هاجری:

اساسنامه شورای راهبری و سیاستگذاری حوزه و وزارت علوم به تصویب می‌رسد

دبیر شورای راهبردی نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی با اشاره به تصویب اساسنامه شورای راهبری همکاری‌های مشترک حوزه و وزارت علوم، گفت: تولید دوهزار جلد اثر علوم انسانی اسلامی، افتتاح نمایشگاه و کتابخانه گفتمان علمی انقلاب و تصویب اساسنامه همکاری‌های مشترک، نشان می‌دهد وحدت حوزه و دانشگاه از مرحله تعریف عبور کرده است.

سبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه، امروز 25 آذرماه در نشستی خبری با بیان اینکه بعد از خاتمه جنگ بسیاری از محققان و طلاب حوزه وارد عرصه علوم انسانی شدند، گفت: از نیمه دهه 70، جریانی علمی در حوزه شکل گرفت که یکی از آنها تأسیس رشته‌های علوم انسانی بود؛ پیامد دیگر حضور محققان در عرصه علوم انسانی، تأسیس دفتر همکاری‌های حوزه و دانشگاه و مؤسسه دارالحدیث و ده‌ها مرکز پژوهشی دیگر در این زمینه است.

دبیر شورای راهبردی نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی، افزود: تولید آثار تلاقی علم و دین از دیگر جریاناتی است که از دهه 70 تاکنون ایجاد شده است؛ اگر اوایل انقلاب آثار معدود و تک‌ستاره مانند شهیدمطهری و ... مطرح بود، امروزه تولیدات بسیار زیادی در این عرصه وجود دارد؛ البته این به معنای آن نیست که ما در نظریه‌پردازی خوب عمل کرده‌ایم؛ مثلاً امروز نظریه جامع اقتصادی نداریم، اما با نگاه تمدنی برای رسیدن به نظریات کارآمد، چندین دهه تولید عالم و علم و تجربه و آزمون نیاز است.

هاجری با بیان اینکه نظریه‌پردازی فرایند طولانی دارد و یک تفکر 50 تا 60 سال وقت نیاز دارد، اضافه کرد: امروز در 17 رشته علوم انسانی، آثار حوزه از سوی استادان دانشگاه به عنوان کتاب برتر معرفی شده است؛ ما مدعی هستیم حتی برای دنیا حرف جدید داریم، زیرا نظریات علوم انسانی ما براساس نیازهای دوساحتی انسان تدوین شده، در حالی که غرب صرفاً به ساحت مادی انسان توجه دارد.

مسئول دبیرخانه انجمن‌های علمی حوزه با بیان اینکه ما به اندازه‌ای که در تولید اثر سرمایه‌گذاری داریم، در ارائه آن کم‌کاری داریم، گفت: مؤلف و پژوهشگاه‌ها تصور می‌کنند با تولید یک اثر، کار تمام است، برخلاف غرب که برای معرفی عالم و آثار آنها هزینه زیادی می‌کنند، لذا فوکویاما برای همه شناخته شده است، اما آیت‌الله جوادی آملی و بزرگان دیگر ما این طور نیست.

دبیر شورای راهبردی نظریه‌پردازی و گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی با بیان اینکه تیراژ اندک کتاب و متهم شدن حوزه برای نداشتن دانش و تولید جدید از جمله نتایج منفی عدم تبلیغ و معرفی آثار است، اضافه کرد: این مسئله سبب شده است تا اگر دیروز فقط مخالفان حوزه انتقاد می‌کردند، امروز خودی‌ها هم به تردید افتاده‌اند. همچنین گفتمان‌های دیگر جایگزین گفتمان علمی انقلاب می‌شود، لذا ما در این راستا با هدف شناسایی آثار فاخر در نقطه تلاقی علم و دین و معرفی روشمند آنها به جامعه علمی داخل و خارج، اجرای طرح گفتمان علمی انقلاب اسلامی را در دستور کار داریم.

شناسایی 2 هزار جلد اثر

هاجری با بیان اینکه در همین راستا، آثار برتر در جشنواره‌ها و برند مؤسسات و دارای رتبه علمی و پژوهشی در 24 دانشگاه و پژوهشگاه شناسایی شده است، تصریح کرد: حدود دوهزار عنوان کتاب در 17 رشته تخصصی مانند اخلاق، ادبیات و هنر، اقتصاد، مدیریت، فرق و مذاهب، رسانه و فضای مجازی و ... شناسایی شده و کتابخانه تخصصی و نمایشگاه دائمی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در رشته‌های مختلف علوم انسانی از سال قبل شروع به کار کرد.

وی با بیان اینکه امسال در دهه فجر دومین شعبه این نمایشگاه و کتابخانه تخصصی در مدرسه مروی در تهران با حضور وزیر علوم و مدیر حوزه علمیه افتتاح خواهد شد، افزود: تألیف کتاب‌شناخت گفتمان علمی انقلاب هم در این زمینه صورت گرفته و تاکنون 4 هزار مقاله علمی وارد این مجموعه شده است؛ همچنین سلسله نشست‌های تخصصی هم برپا شده است که برخی از این نشست‌ها زمینه‌ساز تصویب برخی از آثار اساتید به عنوان متن درسی در دانشگاه شده است.

هاجری با اشاره به سامانه نرم‌افزاری کتاب‌شناخت گفتمان علمی و با بیان اینکه این سامانه به مناسبت 27 آذرماه و وحدت حوزه و دانشگاه افتتاح خواهد شد، افزود: این محصول مجازی در روز 27 اذر با حضور وزیر علوم و مدیر حوزه افتتاح خواهد شد.

عبور از تعریف وحدت حوزه و دانشگاه

وی با بیان اینکه وحدت حوزه و دانشگاه از شعارهای راهبردی امام است، تصریح کرد: در جوامع دینی، حوزه و دانشگاه با وحدت می‌توانند به موفقیت برسند. این دو نهاد برای بقای انقلاب باید با هم همکاری داشته باشند؛ البته وحدت حوزه و دانشگاه به معنای تأسیس رشته‌های علوم انسانی اسلامی است که امروز 300 رشته انسانی و اسلامی در حوزه تأسیس شده است.

هاجری با تأکید بر اینکه تخصص در علوم انسانی و حوزوی نماد وحدت حوزه و دانشگاه است، بیان کرد: کتب تولیدشده نقطه تلاقی علم و دین نماد وحدت حوزه و دانشگاه است، لذا ما از بحث تعریف وحدت عبور کرده و وارد اجرا شده‌ایم و تولید آثار میان‌رشته‌ای، تربیت اندیشمندان علوم انسانی اسلامی و ... دلیل این امر است. 

مسئول دبیرخانه انجمن‌های حوزه علمیه گفت: برخی برای تخریب ارتباط مستمر و وثیق حوزه و دانشگاه تلاش زیادی به خرج داده‌اند، و اخبار نادرست از هر دو نهاد نشر می‌دهند، لذا مراسم افتتاح امسال با حضور وزیر علوم، مدیر حوزه، رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور و مدیران استانی حوزه برگزار خواهد شد و در همین نشست اساسنامه تشکیل شورای راهبری و سیاستگذاری همکاری‌های مشترک حوزه و وزارت علوم به امضای طرفین خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha