نقش‌آفرینی زوج مسلمان در ساخت واکسن موفق کرونا
کد خبر: 3934662
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷

نقش‌آفرینی زوج مسلمان در ساخت واکسن موفق کرونا

یک شرکت مشهور تحقیقاتی که یک زوج مسلمان ترک‌تبار در آلمان تأسیس و اداره می‌کنند در تولید واکسن موفق کرونا با شرکت آمریکایی فایزر مشارکت کرده‌ است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ابوت اسلام، همزمان با افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان، روز دوشنبه خبر‌های امیدوارکننده‌ای منتشر شد.

با گزارش‌هایی که شرکت آمریکایی فایزر(Pfizer) و شرکت آلمانی همکار آن یعنی بایوتک (Biotech) از موفقیت 90 درصدی آزمایش اولیه واکسن کرونا منتشر کردند، جهان به ریشه‌کنی این بیماری امیدوار شد.
 
شرکت بایوتک در سال 2008 در شهر ماینز آلمان در ایالت غربی راینلاند ـ پالاتینات از سوی یک زن و شوهر دانشمند ترک‌تبار به نام‌های «اوگور شاهین» 55 ساله، مدیر اجرایی شرکت و همسرش «اوزلم توره‌چی» 53 ساله همراه با کریستوف هوبر، متخصص سرطان آغاز به کار کرد. این زوج، فرزندان مهاجران ترک هستند که در اواخر دهه 1960 به آلمان نقل مکان کردند.
 
 این زوج اولین شرکت خود را به نام Ganymed Pharmaceuticals در سال 2001  تأسیس کردند که در زمینه تحقیقات سرطان، فعال بود و آن را در سال 2016 به قیمت 422 میلیون یورو (502 میلیون دلار) فروختند؛ آنها همچنین در سال 2008، شرکت بایوتک را برای درمان سرطان تأسیس کردند.
 
خانم توره‌چی در یک مصاحبه اعلام کرد: «در جوانی تحت تأثیر پدرم که پزشک بود، تصمیم گرفتم حرفه او را ادامه دهم».
 
ماتیاس تئوبالد، استاد سرطان‌شناسی دانشگاه ماینتس آلمان درباره آقای شاهین گفت: او فردی بسیار متواضع و فروتن است. ظواهر برای او بی‌معناست. او همواره به دنبال یافتن راه‌هایی برای تحقق آرزوهای خود است که در نگاه اول، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسند.

بر خلاف واکسن‌های سنتی که با قرار دادن دوزهای ضعیف یا غیرفعال ویروس یا باکتری در بدن باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی تولید کند، واکسن‌های m-RNA با انتقال یک کد ژنتیکی به سلول‌ها که آنها را وادار می‌کند پروتئین تولید کنند، کار می‌کند و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را فعال می‌کند.
 
سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA) برای تولیدکنندگان واکسن که می‌خواهند برای محصول خود مجوز بگیرند، اثربخشی حداقل 50 درصدی را تعیین کرده است. اگر نتایج اولیه واکسن مشترک دو شرکت فایزر و بایوتک تأیید شود، کارایی این واکسن بسیار بیشتر از این میزان خواهد بود. 
 
اکنون خبر موفقیت این واکسن، بسیاری از مردم جهان را به ریشه‌کنی بیماری همه‌گیر کرونا بسیار امیدوار کرده است.
انتهای پیام
captcha