وحدت امت اسلام همانند قاعده لاحرج مهم و اساسی است
کد خبر: 3933348
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
استاد جامعةالمصطفی واحد گرگان:

وحدت امت اسلام همانند قاعده لاحرج مهم و اساسی است

استاد مالکی‌مذهب نمایندگی المصطفی واحد گرگان گفت: مسئله وحدت امت اسلام همچون قاعده «لا حرج»، یک اصل حاکم بر همه احکام اسلامی است؛ لذا رهبری معظم آن را به اوجب الواجبات تعبیر کرده‌اند.

به گزارش ایکنا، استاد هاشم کوناتی از اساتید مالکی‌مذهب نمایندگی جامعةالمصطفی در گرگان امروز در نشست علمی بررسی «مشترکات کلامی شیعه و اهل سنت در تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر روایات پیامبراکرم (ص)» اظهار کرد: مسئله وحدت از جمله مسائلی است که در آیات و روایات نبی مکرم اسلام مکرر به آن اشاره شده است. همانطور که خداوند در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می‌فرمایند؛ «قرآن کریم الفت و وحدت را به عنوان نعمت یاد کرده «و اذکروا نعمة الله علیکم اذ کنتم أعداءً فألف بین قلوبکم ...» و در آیه ۶۹ سوره انعام، تفرقه را عذاب نامگذاری کرده «قل هو القادر علی أن یبعث علیکم عذابا من فوقکم أو من تحت أرجلکم أو یلبسکم شیعا و یذیق بعضکم بأس بعض ...».

استاد سنی‌مذهب جامعةالمصطفی واحد گرگان ادامه داد: در خصوص اهمیت و ضرورت وحدت همین کافیست که مسلمانان یک‌چهارم جهان هستند و دو سوم ثروت دنیا را در سرزمینشان دارند، ولی از حیث انواع قدرت در ضعف به سر می‌برند، چرا؟ چون وحدت و انسجامی بین آن‌ها نیست.

استاد کوناتی افزود: تاریخ بشریت نشان داد که هر امتی و هر گروهی ولو باطل باشند، اگر وحدت خود را حفظ کنند، قدرتمندند و بر مشکلات فائق آمده‌اند و هر امتی و گروهی وحدت خود را حفظ نکرده‌اند ولو حق باشند، ضعیف خواهند بود و مشکلات، آنان را زمین‌گیر کرده است.

وی با بیان اینکه هیچ مسئله مهمی که به سرنوشت امت اسلام ارتباط دارد، وجود ندارد، مگر اینکه قرآن کریم به صورت صریح یا اشاره‌وار به آن توجه کرده باشد، گفت: وحدت از آن جمله مسائل مهم است؛ لذا قرآن کریم برای آن اصولی مطرح کرده است که می‌توان به «اصل تمسک به قرآن «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لا تفرقوا»(آل عمران/ ۱۰۳)، «اصل تمسک به سنت رسول الله‌(ص) «ما آتاکم الرسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا» (حشر/۷)، «اصل طاعت از اولی الامر «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» (نساء /۵۹) و «اصل احترام به مقدسات یکدیگر «و لا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر علم کذلک زینا لکل أمة عملهم ...» (انعام / ۱۰۸)، «اصل احترام به افکار و آرای یکدیگر «و إنا أو إیاکم لعلی هدًی أو فی ضلال مبین» (سبأ) و «پیامبر اکرم(ص) قطعاً بر هدایت است، به دلیل قوله تعالی «و إنک لتهدی إلی صراط مستقیم» (شوری/ ۵۲) اشاره کرد.

انتهای پیام
captcha