همه مسلمانان در قبال سرزمین‌های اسلامی مسئول‌ هستند
کد خبر: 3932541
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
دانش‌آموخته عراقی دانشگاه تهران:

همه مسلمانان در قبال سرزمین‌های اسلامی مسئول‌ هستند

دانش‌آموخته عراقی دانشگاه تهران با بیان اینکه همه ما مسلمانان در قبال سرزمین‌های اسلامی مسئولیم، اظهار کرد: ضعف فرآیند سیاست‌گذاری و وجود تغییرات مستمر در شرایط سیاسی عراق باعث شده تا چارچوب‌های اقتصادی، اداری و سیاسی رویه اصلاح را در پیش نگیرند.  

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد خبری سی و چهارمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، «رضوان حکیم» از دانش آموختگان عراقی دانشگاه تهران شامگاه شنبه، 10 آبان ماه، در نشست «همکاری‌های کشورهای اسلامی در تقویت و توسعه حکمرانی تعالی گرا»، ضمن تبیین تاریخچه تاریخ معاصر کشور عراق و نحوه تاسیس حزب بعث و سقوط این رژیم، به حکمرانی خوب و حکمرانی تعالی گرا و ضرورت آن برای جامعه عراقی و گذار آن در شرایط فعلی اشاره کرد و یادآور شد: با حضور نظامی اشغالگران، کشور عراق در خلأ قرار گرفت و در نبود هویت واحد و ایجاد گفتمان‌های جدید دموکراسی، مشارکت تمام طیف‌ها طبیعی به نظر می‌رسید.
 
وی با بیان این که قانون اساسی دموکراسی نوپای عراق در سال 2005 و با مشارکت نخبگان شکل گرفت، افزود: عدم تعریف واضح حد و مرز حقوق و آزادی‌ها و ضعف در ایجاد هویت واحد، مانع بزرگی پیش روی قوام قانون اساسی بود.
 
سخنران این نشست علمی با بیان این که برخی از طیف‌های کشور عراق قانون اساسی را قبول نکرده، دایره تاثیرگذاری طیف‌های دیگر را برجسته می‌دیدند، اظهار کرد: با تقویت این نوع نگاه، تقابل و شکاف‌های اجتماعی میان اقوام و طیف‌های مختلف عراق گسترش یافت و بی ثباتی امنیتی، اجتماعی و سیاسی اوج گرفت.
 
رضوان حکیم یادآور شد: برخی از کشورهای منطقه که از دموکراسی و آزادی بیان در کشورهای خود برخودار نبودند، حمایت‌هایی را به منظور سرعت بخشی در تفرقه افکنی میان مردم عراق دنبال کردند و فرصت برای شکل‌گیری هویت واحد که بتواند پاسخگوی نیاز تمام اقشار باشد را مخدوش کردند.
 
وی بر عدم در نظر گرفتن عقلانیت و حکمت در تعامل با دیگر طیف‌های جامعه توسط حکمرانان اشاره کرد و یادآور شد: طراحی و اجرای سیاست‌ها باید مبتنی بر نگاهی واحد و منسجم باشد که بر وجود قدرت مبتنی بر حضور طیف‌ها و سهم آنها در قدرت تعریف می شود.
دانش آموخته عراقی دانشگاه تهران ضمن اشاره به موانع عدم تحقق حکمرانی تعالی گرا در عراق، حضور و دخالت بیگانگان را بزرگترین مانع در این مسیر دانست و بیان کرد: ضعف فرآیند سیاست‌گذاری و وجود تغییرات مستمر در شرایط سیاسی عراق باعث شده تا چارچوب‌های اقتصادی، اداری و سیاسی رویه اصلاح را در پیش نگیرند.
 
وی با بیان این که حجم بالای ابراز نارضایتی مردم نسبت به ضعف در خدمات، دایره نبود خدمات را گسترش داده است، یادآور شد:  با توجه به ضرورت تحقق حکمرانی تعالی گرا، و موفقیت در این امر باید چارچوب متقنی برای سیر و حرکت به سمت اجرای عدالت ترسیم شود.
 
رضوان حکیم در بخش پایانی سخنان خود ترسیم چشم‌انداز و استراتژی برای تحقق ارزش‌ها را مهم و ضروری دانست و گفت: همه ما مسلمانان در قبال کشور خود و دیگر کشورهای اسلامی مسئولیم؛ همانطور که تصمیمات خوب و بد گذشتگان بر ما تأثیر داشت؛ نباید فراموش کنیم که تصمیمات ما بر حال و روز آیندگان تأثیرگذار خواهد بود.
انتهای پیام
captcha