انتظارات قرآنیان از استاندار جدید خراسان رضوی
کد خبر: 3932439
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹

انتظارات قرآنیان از استاندار جدید خراسان رضوی

با شروع فعالیت استاندار جدید در خراسان رضوی، فعالان و نخبگان قرآنی این استان نیز انتظاراتی در حوزه فعالیت‌های خود دارند. بیان برخی از این انتظارات شاید تکراری به نظر بیاید، اما از نظر فعالان و نخبگان قرآنی مسائلی است که همچنان بر زمین مانده و نیاز به رسیدگی دارد.

انتظارات قرآنیان از استاندار جدید خراسان رضویبنا به تصمیم هیئت دولت، محمدصادق معتمدیان به عنوان استاندار خراسان رضوی معرفی شد تا در آخرین ماه‌های فعالیت دولت دوازدهم، او جایگزین علیرضا رزم‌حسینی باشد. فعالان قرآنی خراسان رضوی نیز در آغاز فعالیت استاندار جدیدشان، انتظارات، انتقادات و نکات مربوط به اولویت‌های قرآنی در استان را بیان کردند.

حامد علیزاده، قاری بین‌المللی قرآن، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا اظهار کرد: با وجود اینکه مشهد، مهد قرآنی کشور بوده و تعداد قرآنیان استان خراسان رضوی نسبت به کل کشور آمار قابل توجهی است، اما به انتظاراتی که این جامعه قرآنی از مسئولان اجرایی دارند جامه عمل پوشیده نمی‌شود و مسائل و مشکلاتی مثل بیمه قرآنیان هنوز وجود دارد.

وی افزود: باید از قرآنیان این استان در رتبه‌های قرآنی استفاده شود که از جمله این موقعیت‌ها می‌توان به اداره اوقاف، سازمان تبلیغات و اداره فرهنگ و ارشاد اشاره کرد. متأسفانه مسئولان قرآنی هیچ ارتباطی با فعالان قرآنی ندارند که از نهادها و سازمان‌هایی مثل تبلیغات اسلامی و اوقاف و این‌چنین ادارات مرتبط با امور قرآنی انتظار بیشتری وجود دارد.

قرآنیان، زمامدار امور قرآنی شوند

علیزاده گفت: شرایط فعلی بسیار دردآور است؛ در استانی که مهد قرآن و عترت است افرادی که هیچ نسبتی با جامعه قرآنی ندارند، مسئولیت می‌پذیرند و زمامدار امور قرآنی در استان و شهرستان‌ها می‌شوند. اولویت‌بندی برای جذب نیروهای قرآنی حتی در شهرستان‌ها هم باید مدنظر  قرار گیرد. سامانه و یا نهادی خاص متشکل از مسئولان و مشاغل قرآنی در سطح استان باید تشکیل شود و بخشی از بودجه فرهنگی استان باید به برنامه‌های قرآنی به ویژه برگزاری محافل قرآنی مردمی که همواره مورد تاکید رهبر انقلاب بوده، اختصاص یابد.

وی افزود: سازمان قرآنی که متشکل از نهادهای قرآنی استان است و از سوی استانداری معرفی می‌شود باید مورد حمایت همه ارگان‌ها و سازمان‌ها در استان باشد و وظیفه این سازمان، منسجم‌سازی فعالیت‌های قرآنی بوده که به ساماندهی امور قرآنی بپردازد. در واقع تنظیم برنامه منسجم تلاوت قرآن در مساجد و اماکن مذهبی سراسر استان می‌تواند یکی از این برنامه‌ها باشد. استان خراسان رضوی باید طلایه‌دار فعالیت قرآنی در سطح کشور باشد. استانداری این استان باید پیش‌قدم شود و رونق و راه‌اندازی جلسات قرآن در مساجد پرمخاطب و شاخص استان را مد نظر قرار دهد. وضعیت فعلی و فضای کنونی استان خراسان رضوی فاصله بسیار زیادی با آن مدینه قرآنی مورد نظر و آرمانی دارد.

علیزاده ضمن بیان انتقاداتی از دستگاه‌های اجرایی در سطح استان خراسان رضوی گفت: خیلی سیاست‌زده شده‌ایم و مسئولان ما برای شناخته شدن فقط به رفتار سیاسی مشغول می‌شوند. این رفتارها فضایی را ایجاد کرده که برای نیروهای ارزشی فقط باید اتفاق سیاسی رخ دهد تا در جامعه دیده شوند. ما فعالان قرآنی انتظار تقدیر و تشکر نداریم اما ارزش فعالیت‌های قرآنی باید دانسته شود. تبعیض زیادی در رفتار با فعالان فرهنگی، ارزشی و قرآنی دیده می‌شود و این نوع نگاه و رفتار ناامیدکننده است.

حجت‌الاسلام حجت مجیدی، مدیر عامل اتحادیه مؤسسات فرهنگی و تشکل‌های قرآن و عترت استان خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: استان خراسان رضوی از ظرفیت مناسبی در حوزه قرآن برخوردار است و خدمت به امام رضا(ع) و زائران آن حضرت، فرصت را مضاعف می‌کند. تاکنون اقتصاد و معیشت در حوزه‌های فرهنگی و قرآنی مورد توجه قرار نگرفته و فعالیت شاخصی بر این اساس مشاهده نکرده‌ایم که بهبود این شرایط توجه بیشتر استاندار جدید را طلب می‌کند.

موازی‌کاری در شأن خراسان رضوی نیست

مجیدی ضمن تبریک به استاندار جدید خراسان رضوی و آرزوی توفیق برای او در این مسئولیت جدید گفت: ما به صورت مشخص سه درخواست در سه محور فرهنگی، معرفتی و قرآنی داریم؛ اول اینکه توسعه آموزش قرآن نیاز به شبکه‌سازی دارد. امروز سازمان‌ها و اداراتی مثل آموزش و پرورش،  سازمان تبلیغات اسلامی و  وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه آموزش قرآن فعالیت دارند و بیشتر کارهای آنان موازی‌کاری است، در چنین فضایی شبکه‌سازی لازم بوده و موازی‌کاری در شأن استان خراسان رضوی نیست.

وی ادامه داد: دیگر خواسته ما توسعه مشارکت مردمی و ساماندهی فعالیت‌های قرآنی ـ مردمی است. واگذاری امور قرآنی به مردم تاثیر کار را مضاعف می‌کند. ما در استان خراسان رضوی بیش از ۴۰۰ تشکل مردمی و ۳۷۰۰ جلسه قرآنی مردمی داریم و علت پیشرفت‌های قرآنی ما در استان همین حمایت و فعالیت‌های مردمی بوده است. نهادهای حکومتی و دولتی، باید همراهی مناسبی با تشکل‌های مردمی داشته و مشکلات را حل کنند و بازوی حرکت رو به جلوی آنان باشند. مسئله کرونا دردهای عبرت‌آموزی برای ما داشت به ویژه اینکه در مشاغل فرهنگی تصمیم‌گیری‌های جدی‌تری داشته باشیم.

مجیدی افزود: باید بستر‌های اشتغال‌زایی را در کنار کار تشکل‌های فرهنگی ایجاد کنیم تا مسائلی همچون کرونا مشکلی بر سر راه فعالیت‌های قرآنی نباشد، چرا که بیش از ۱۰۰ مجموعه قرآنی در استان ما تعطیل شدند و از ادامه کار انصراف دادند و علت هم آن بود که مورد حمایت قرار نگرفتند. اشتغال در کنار فعالیت فرهنگی از تعطیل شدن فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی جلوگیری می‌کند. طرح‌ها و برنامه‌های زیادی برای حل مشکلات تشکل‌های قرآنی وجود دارد که در جلسات حضوری با مسئولان استان قابل طرح است و می‌توان با هم‌اندیشی، گره‌گشای مشکلات فعالان قرآنی و فرهنگی در سطح استان خراسان رضوی بود.

حجت‌الاسلام حسین نمازی‌فر، مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، نیز در گفت‌وگو با ایکنا ضمن تبریک به استاندار جدید این استان، بیان کرد: اولویت اول قرآنی در استان ما ساماندهی، تقویت و حمایت ساختارهای قرآنی مردمی است که برای رسیدن به این باید طرح شبکه قرآن محلی تحت عنوان «نورالثقلین» را پیگیری کنیم.

پیگیری شبکه قرآن محلی در خراسان رضوی

وی ادامه داد: در طرح شبکه قرآن محلی یک فعال قرآنی با استفاده از ظرفیت‌های محل زندگی خود به گسترش فعالیت‌های قرآنی می‌پردازد. دستگاه‌هایی مثل ارشاد، اوقاف، سازمان تبلیغات و آستان قدس رضوی که بخشی از امور قرآنی استان را برعهده دارند بر این اصل مهم معتقد هستند که باید بر اساس یک طرح جامع، فعالیت‌های قرآنی به صورت منظم در استان گسترش یابد. تاکنون ۱۵۰ شبکه قرآن محلی در سراسر استان پای کار آمده‌اند و تا پایان امسال تلاش داریم تا این تعداد را به عدد ۶۳۰ برسانیم و حدود ۳۰ درصد محلات استان را تحت پوشش شبکه‌های محلی قرآن قرار دهیم.

مسئول امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: تشکل‌های قرآنی موجود در سراسر استان باید رویکرد محلی را در پیش بگیرند. مشکلات این تشکل‌های قرآنی و مردمی باید حل شود و این ساختارها باید بتوانند همچون سابق از فضاهای عمومی مثل مساجد استفاده کرده تا هزینه‌سازی‌های ایجاد شده در سال‌های اخیر همچون اجاره‌بهای مکان‌ها برای فعالان قرآنی از بین برود.

نمازی‌فر گفت: از ظرفیت درون‌زای محلات باید استفاده کرد و یک ارتباط مستمر و تربیت قرآنی جامع در سطح جامعه بر این اساس شکل بگیرد. حتی در محله‌هایی که فعالان و مربیان قرآنی حضور ندارند باید از ظرفیت معلمان قرآن استفاده شود، البته ساماندهی این کار کمی دشوار است، اما باید با صبوری این کار را دنبال کرد و دستگاه‌ها را پای کار آورد و این ساختار مردمی را هماهنگ کرد و گسترش داد که البته یک افتخار بزرگ برای دستگاه‌های اجرایی استان خواهد بود.

وی اظهار کرد: به عنوان یک دغدغه قرآنی بهترین راه برای مدنظر قرار گرفتن قرآن در تمام امور استان این است که تک تک مسئولان ارتباط خود را با قرآن حفظ کرده و از این ارتباط بهره ببرند و هر روز قبل از شروع کار خود تلاوت و تدبر در قرآن داشته باشند که این سیره حضرت رضا (ع) است،. وقتی ذهن یک فرد قرآنی شود، تصمیمات هم قرآنی خواهد شد و موفقیت‌های زیادی حاصل می‌شود که شاهد مثال این حرف را می‌توان خود رهبر معظم انقلاب دانست. ایشان علی‌رغم داشتن مشغله و مسئولیت‌های فراوان دائماً به قرآن رجوع می‌کنند و تصمیماتشان نیز منطبق بر قرآن است.

پیشنهاد تشکیل «قرارگاه قرآنی»

ابراهیم عقیلی، قاری جوان و برتر خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا تصریح کرد: برای قرآن و فعالیت‌های قرآنی می‌طلبد که کارهای مبنایی بیشتری انجام شود و تلاش‌ها افزایش یابد. باید ساختار قرآنی در استان ما اصلاح و یک قرارگاه قرآنی در سطح استان تشکیل شود.

وی افزود: ساختارهای قرآنی باید در سطح استان تقویت شوند و به طور منظم فعالیت‌های قرآنی را پیگیری کنند. شورای توسعه و گسترش فعالیت‌های قرآنی در استان به عنوان ستاد بالادستی حضور دارد، اما پویا نیست که دلایل این وضعیت باید بررسی و اگر مشکل ساختاری وجود دارد باید برطرف شود. متأسفانه مصوبات این شورا برای مجریان الزام‌آور نیست. دو نکته در رابطه با فعالیت‌های قرآنی استان اهمیت جدی دارد؛ اول هماهنگی میان دستگاه‌های دخیل در امور قرآنی و دوم پای کار آوردن فعالان قرآنی استان است. در شرایط فعلی مطالبات ساختارهای قرآنی پایین‌دستی در خراسان رضوی به نتیجه نمی‌رسد، چرا که ساختار بالادستی استان، امکان ارتباط هماهنگ و موثر با فعالان و نخبگان قرآنی استان را ندارد.

انتهای پیام
captcha